Jeg trodde alle mulige mekaniske funksjoner på armbåndsur allerede var oppfunnet

f727c2d6-72c1-42d9-9f5f-4456ffdbe9b2.img


Tok en liten stund før jeg fant viserene :rolleyes:
 
Som det står i artikkelen om Richard Mille-klokken, så handler moderne urmakerkunst mer og mer om hva som er mulig å lage teknisk og utfordre grenser, enn å utvikle ting med praktisk nytte. Mange av tingene som utvikles kunne jo enkelt erstattes av en app.

Ta for eksempel Christiaan van der Klaauws Planetarium.

Perfekt for de gangene du stopper opp i hverdagen og lurer på hvordan planetene står i forhold til hverandre.

PR-CVDK-Planetarium-CKPT3344-steel1-625x816.jpg
 
Kidnapper denne tråden fra @Hopalong, og gjør den til et sted der vi kan poste mer eller mindre meningsløse tekniske vidunere og plassere dem på en urskive.

Som for eksempel et ur med kino.

k200ss0a05ls_425x615.png


Fra den russiske urmakeren Konstantin Chaykin som har flere helt fantastiske idéer i urene sine. (og det ikke fullt så fantastiske slagordet: "It's Russian Time".)

[video=youtube;ZfR_iuzqOUo]https://www.youtube.com/watch?v=ZfR_iuzqOUo[/video]
 
Redigert av en moderator:
Her er en av mine favoritter. Veldig praktisk med hele solsystemet på håndleddet.
Todda

Denne Van Cleef & Arpels "klokka" ble faktisk designet av overnevnte Christiaan van der Klaauws, så det er tydelig at han har spesialisert seg på saktesnurrende planeter på håndleddet.


Stilig! Får meg til å tenke på Christophe Clarets pokervariant.
Christophe-Claret-Poker-white-gold1.jpg


I en serie som inneholder både Blackjack og Roulette.

Og Girard-Perregaux har laget en enarmet banditt-variant. Kun tilsalgs på et hotell i Las Vegas.