Jeg trenger sårt hjelp!

Medlem
25. mars 2019
Innlegg
2
Sted
Oslo
Hei alle flinke folk!

Bursdagen til kjæresten min nærmer seg veldig og jeg har lyst til å kjøpe en fin klokke til han. Han er veldig interessert i klokker, så det gjør dette veldig vanskelig. Jeg har ikke så mye penger å bruke, men jeg har spart 10 000kr hittil. Fra før så har han en Omega og en Tudor. Jeg lurer derfor på om dere har noen tips til klokker jeg kan kjøpe som er av god kvalitet? Jeg skjønner at jeg ikke får kjøpt drømmeklokken, men kanskje noe som kunne gledet han uansett. Jeg setter veldig pris på svar og tips! Klokken trenger ikke være ny, men jeg vil gjerne kjøpe med boks og papirer.

Tusen takk for hjelp.
Klem fra veldig frustrert kjæreste uten peiling på klokker.
 
  • Liker
Reaksjoner: fysiofelipe
Hei og velkommen.

Først og fremst: For en heldig kjæreste du har!

Vi har en del tråder på dette fra tidligere jeg vil anbefale deg å lese for litt inspirasjon og tips:
https://www.tidssonen.no/forum/threads/klokker-til-hyggelige-priser.39521/
https://www.tidssonen.no/forum/threads/trenger-litt-hjelp.53433/
https://www.tidssonen.no/forum/threads/kan-jeg-kjøpe-denne-til-mannen.53470/

Du kommer langt med 10,000kr. Det er masse fint til salgs både her på Tidssonen og på Finn. Kan jeg spørre hva han har fra før? Han kommer uansett til å bli glad for den han får fra deg, men tenker at det kan være greit å kjøpe en type klokke han ikke har allerede.

Det er masse fine vintage-klokker til under 10,000kr. Sjekk ut f.eks. Omega Seamaster / Geneve eller Longines ++ Problemet er at vintage stort sett er uten boks og papirer, så hvis det er en dealbreaker for deg blir markedet en del snevrere.

Av anerkjente merker som har klokker til under 10k kan jeg nevne som følger:
Longines
Oris (brukt)
Orient
Seiko
Hamilton
Junghans
Frederique Constant
Laco
Christopher Ward
Casio (hvis digitalt er et alternativ)
+ en del microbrands
(Helt sikkert en del jeg har glemt her)

Et merke som har ganske høy stjerne hos en del klokkeinteresserte er tyske Nomos. Disse ligger litt høyere i pris, men jeg ser det er en som selger en brukt Nomos Club til under 10k her på TS nå (ikke min annonse) https://www.tidssonen.no/forum/threads/nomos-club-campus.54878/

Vil anbefale å ligge unna moteklokker som Armani, Lacoste, Guess osv.
Kjøp heller for all del ikke noe fake, og en del her inne vil nok også anbefale å ikke kjøpe Steinhart eller andre merker som produserer såkalte "homage" klokker - altså klokker som ligner på f.eks. Rolex og IWC. Og ikke under noen omstendingheter må du kjøpe Invicta eller Daniel Wellington.
 
Jeg hadde blitt veldig glad for en Seiko feks!
Jeg har fra før en del fine ur, men en skikkelig beater ( bruksklokke ) passer inn i alle samlinger:) Du finner Seiko stort sett i alle større byer. Gjerne en modell som avbildet under ( SKX009 ) eller en Prospex.

Her kommer du langt med halve budsjettet ditt.
DFF8D551-F818-4C3B-A101-0306C0C0F693.png
 
Først, velkommen hit, dernest - heldig kar!

@Fredrik4628 sitt tips om en enkel SKX er ikke dumt, og hører hjemme i enhver samling.
Selv ville jeg kanskje gått for Seiko SBDC051 eller SBDC053, da lenken er såpass mye bedre på disse enn de litt billigere Seikoene. Holder budsjettet ditt også.
CDCF05FD-B86C-41A8-BD31-7624C5B8D725.jpeg
F9AE261C-800C-493A-AD20-A01C9DA50FB1.jpeg
 
Støtter @Fredrik4628 ang seiko skx009 (elller skx007). Den hører hjemme i enhver samling. Kjøper du fra creationwatches.com kan du i tillegg kjøpe en fin lenke fra strapcode pluss noen fargerike natoer fra cheapestnatostraps og fortsatt ha masse penger til overs til en bedre middag (eller sette det på kontoen til neste bursdag, hans eller din egen ;))
Har aldri handlet fra creationwatches selv, men har inntrykk av at det både er ryddig og rask levering. Regner med at jeg blir arrestert ganske kjapt nå om det er feil. Bare husk å regne inn mva og fortollingsgebyr.

Det er forsåvidt også masse folk som selger ubrukte SKX på finn.no til ca kr2500,- som vel er omtrent det du må betale fra creationwatches ink mva. Da slipper du å handle fra utlandet, og så er det noen som tjener noen kroner på bryet med å ta klokken inn til landet.
 
SKulle jeg ha kjøpt en SKX007/009 som gave, så hadde jeg brukt en norsk forhandler(Urmaker Christensen f.eks.) for å ha alt på stell mtp garanti. CW er greie på pris, that's it. Går noe galt med klokken så er deres serviceopplegg ikke-eksisterende.

Just my two cents...


Hva slags klokker
Støtter @Fredrik4628 ang seiko skx009 (elller skx007). Den hører hjemme i enhver samling. Kjøper du fra creationwatches.com kan du i tillegg kjøpe en fin lenke fra strapcode pluss noen fargerike natoer fra cheapestnatostraps og fortsatt ha masse penger til overs til en bedre middag (eller sette det på kontoen til neste bursdag, hans eller din egen ;))
Har aldri handlet fra creationwatches selv, men har inntrykk av at det både er ryddig og rask levering. Regner med at jeg blir arrestert ganske kjapt nå om det er feil. Bare husk å regne inn mva og fortollingsgebyr.

Det er forsåvidt også masse folk som selger ubrukte SKX på finn.no til ca kr2500,- som vel er omtrent det du må betale fra creationwatches ink mva. Da slipper du å handle fra utlandet, og så er det noen som tjener noen kroner på bryet med å ta klokken inn til landet.
 
Tusen, tusen hjertelig takk for skikkelig god hjelp!! Veldig gode tips som jeg skal ta med meg videre på jakten ;) Heller nok litt mot en Seiko, men jeg skal fortsette å titte litt. Har heldigvis noen uker på meg enda.
 
SKulle jeg ha kjøpt en SKX007/009 som gave, så hadde jeg brukt en norsk forhandler(Urmaker Christensen f.eks.) for å ha alt på stell mtp garanti. CW er greie på pris, that's it. Går noe galt med klokken så er deres serviceopplegg ikke-eksisterende.
Fair point, også med tanke på om man skulle ønske å bytte.
Jeg hadde nok tatt sjansen, men det er jo greit å gjøre et reflektert valg:)
 
Mange gode tips her. Seiko er en sikker vinner.

Nå kjenner ikke jeg dere og historien deres så du får avfeie mitt forslaget hvis det blir for dumt, men hva med en personlig gravering på baklokket? En rimelig seiko med en personlig melding fra kjæresten trumfer nok de fleste luksusur. Det er ikka bare pga at det er en Rolex at klokken under er den mest kjente klokken i klokkeverdenen.

Ønsker du å lese mer om historien bak denne så har du en link her.

1b0b4f3168b4e8a3e114fbf1f3eb0e2c.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: karving og Preacher