IWC lommeur

Medlem
9. jan. 2014
Innlegg
10
Hei,

Er det noen som vet noe om dette lommeuret fra IWC? Jeg har arvet den og er veldig interessert i mer informasjon. Eksempelvis modell, vedlikeholdstips, historie og hva den er verdt.
 
IMG_0754_zpse6693228.jpg
 
Redigert:
IMG_0738_zps0c20efbb.jpg
[/URL][/IMG]

IMG_0747_zps4f4ef0bd.jpg
[/URL][/IMG]

IMG_0752_zps6e2e103b.jpg
[/URL][/IMG]

IMG_0751_zps01b8c12e.jpg
[/URL][/IMG]


Beklager mange poster, det skar seg litt med bildeopplastingen :)
 
Redigert:
Tusen takk for svar! IWC forumet skal underskes nøyere :)

Så vidt jeg kan se er ingen av de linkede klokkene i gull, hvor stor betydning har det for prisen? Og har noen vedlikeholdstips, eller trenger den ikke vedlikehold før den stopper?
 
Hvis du planlegger å beholde det, ville jeg levert det inn til en urmaker som har spesialisert seg på antikke ur for en rens/smøring/service. Hvis du venter til det stopper, vil det sannsynligvis bli mye dyrere å fikse det igjen. Det blir som med biler, man tar gjerne service på den før den får motorhavari. :mrgreen:

Hvis du derimot planlegger å selge det, ville jeg ikke brydd meg med service.
 
Tusen takk for svar :)

Okei, nei verdien er mer av hypotetisk interesse, det er ikke aktuelt å selge den, men en overhaling kunne visstnok være relativt dyrt, slik at jeg i hvert fall vil være sikker på at den er verdt mer enn den kostnaden. Tviler på at den har vært på service på lang lang tid, så jeg får ta den med til en spesialist.
 
Jeg hadde selv mitt gamle lommeur på service/overhaling for ca. to år siden. Da betalte jeg ca. 1500. Jeg tror nok at med mindre det er noe som er ødelagt så kommer du veldig langt med ca. 2500,-. Forsøk å trekke den opp og så ser du hvordan den går.
 
Åja, okei, det var ikke så avskrekkende likevel. Jeg hørte 6000-10 000, men da misforstod jeg sikkert.
 
Iwc

Fint ur :)

IWC kaliber 52, OF (Open Face), introdusert i 1893. Finnes i to størrelser 18 lig (41 mm) og 19 lig (43,15 mm). Serienummeret på verket indikerer produksjonsår rundt 1915-16, men den kan godt være solgt noen år senere.

Dette er et kvalitetsur, noe du blant annet kan se på den fine svanehalsjusteringen på balansen og at flere av lagerstenene er montert i gullforinger. Selve balansen er nok også av beste kvalitet for tiden, legg merke til glippen i balansen som skal kompensere for temperaturdifferanser, og justeringsvekter for nøyaktig justering av gangen.

Når det gjelder verdi og gamle lommeur er det urene med spesielle komplikasjoner som oppnår de høyeste verdiene. Som eksempel kronograf, minutt repeatere og månefaser...

Anslagsvis verdi for OF 14k/40-44mm 900-1000 USD og tilvarende for 45-50mm 1100-1250 USD. Kilde Gilbert/Shugart 2011 (juster for evt. endring i gullpris)

Bor du i Osloområdet kan jeg anbefale Vidar på Kolbotn Ur. Han er ekspert på gamle ur.
 
Redigert:
Jeg ble lovet god kunnskap hvis jeg la den ut her, tusen takk chronometer! Kolbotn Ur er faktisk rett i nærheten, jeg tar den med til Vidar og hører hva han har å si, tusen hjertelig ;)