IWC Aquatimer Vintage

Medlem
8. mars 2008
Innlegg
741
Sted
Oslo
Heisan, en liten påskehilsen fra Alf Lie..en av de få som var igjen etter en uke med salg...

dc2adbb1.jpg


Denne står helt klart på ønskelisten fremover, utrolig pen og med gjennomsiktig bakside og urverk fra Ingenieur-familien....i tillegg kan den dykkes med hvis behovet skulle by seg. Litt usikker på om jeg hadde brukt denne som dykkerklokke, den koster vel omtrent 3 ganger så mye som alt det andre utstyret, sitter ytterst og mest utsatt på håndleddet...hmm...en liten avstemming, hadde du brukt denne til å dykke med ??

Kanskje en liten tur i badekaret for å sjekke lumisens'en som visstnok skal være bedre enn på Panerai'ene ;)

God Påske
 
Personlig så liker jeg å ha en computer på hånden når jeg dykker.:) Når det er sagt har jeg hatt mine ur på armen under dykking. Ikke noe problem så lenge du skyller i ferskvann etterpå, er jo vanntette mye dypere enn jeg går. (stopper vel på 1/10 av det klokkene tåler:)) Under vann er vel tiden de er minst utsatt for noe som helst, svever jo bare vektløs rund. Merker at jeg lengter etter en tur ned igjen nå... snart sommer :cool:
 
Joda, men litt utsatt på krabbe og "kanin"-jakt...;)

Altfor lenge siden jeg hart dykket, men kanskje en sånn klokke kan få fart på meg igjen..
 
Husk at onkel kan ta beslag i utstyret ditt hvis du får med deg en "kanin" opp. Da bør det vel ikke se ut som IWC'en er en del at utstyret.:D. Det blir dyrt det.
 
hehe, godt poeng, tror det blir lite kaninjakt med en sånn klokke på armen...men derimot et nattdykk så man virkelig kan få beundret lumi'en..
 
Et fantastisk vakkert ur, nautilus.
Akkurat denne modellen tror jeg ikke jeg hadde dykket med.
Sitter med 1000 m modellen på armen. Den har jeg faktisk dykket etter haier med for tre år siden, da med gummiremmen påmontert.

Vintage modellen, med display back, er vantett kun til 12 bar (120m).
Det tilsvarer omtrent det samme som memovoxen. Den skal aldri i vann, selv med carbonrem.
Jeg synes den er av de vakreste modellene til IWC. :cool:
 
Et fantastisk vakkert ur, nautilus.
Akkurat denne modellen tror jeg ikke jeg hadde dykket med.
Sitter med 1000 m modellen på armen. Den har jeg faktisk dykket etter haier med for tre år siden, da med gummiremmen påmontert.

Vintage modellen, med display back, er vantett kun til 12 bar (120m).
Det tilsvarer omtrent det samme som memovoxen. Den skal aldri i vann, selv med carbonrem.
Jeg synes den er av de vakreste modellene til IWC. :cool:

Ja,det er litt merkelig at de har en Aquatimer som er vanntett til bare 12 bar ?? hvor hører det hjemme, selv om jeg tipper den hadde "overlevd" hadde jeg nok ikke tatt sjansen. Det er noe annet med 1000/2000m utgavene ja... er ikke så værst Galapagos-modellen heller.

God Påske
 
Jeg slenger meg på og sier meg enig at det var et fantastisk ur... Gratulerer!!!


Som TomB så foretrekker jeg også ha en computer, eller bottomtime på armen når jeg dykker....... teller suunto D9 som klokke? eller havner den i kategorien Computer? :)

Meeeeeeen jeg må ærlig innrømme at jeg har hatt med meg både steelfish,sub og samurai under dykking for å ta bilder, hadde også alltid med meg en aqualand på dykkene i forsvaret ettersom bottomtimerne der hadde en lei tendens til å gå i stykker.

Siste personen jeg snakket med som faktisk brukte en klokke og bezel under dykking var min farfar, og han dykket vel for siste gang på 70-tallet.


PS! med forbehold om at mine dykefysikk-kunskaper er litt rusten

12bar = 110 m
(trykk i bar - 1) x 10 = dybde i meter = (12-1) x 10 = 110m

slik jeg husker det, er grunnen til at vi må trekke fra 1 at man på havoverflaten har et atmosferisk trykk tilsvarende 1 ATM som er ca lik 1 bar, for hver tiende meter man fortsetter nedover under havoverflaten stiger omgivelsestrykket med 1 ATM

Dette blir flisespikkeri, men ved dykking med blandigsgasser er det en potensielt dødelig regnefeil

Igjen, med forbehold om at mine fysikk-kunskaper er rusten
 
PS! med forbehold om at mine dykefysikk-kunskaper er litt rusten

12bar = 110 m
(trykk i bar - 1) x 10 = dybde i meter = (12-1) x 10 = 110m

slik jeg husker det, er grunnen til at vi må trekke fra 1 at man på havoverflaten har et atmosferisk trykk tilsvarende 1 ATM som er ca lik 1 bar, for hver tiende meter man fortsetter nedover under havoverflaten stiger omgivelsestrykket med 1 ATM

Dette blir flisespikkeri, men ved dykking med blandigsgasser er det en potensielt dødelig regnefeil

Igjen, med forbehold om at mine fysikk-kunskaper er rusten

Dine fysikkunskaper er helt i orden. Men urprodusentene oppgir ofte f.eks.12atm=120m, uten at jeg vet helt hvorfor.:confused:
 
Som ingeniør kan jeg bekrefte beregningene dine ja ;)...men om det er så veldig aktuellt eller ikke siden jeg sjelden dykker dypere enn 30m er vel en annen sak....hehe.

Uansett så skal vel klokker "merkes" med mer enn 10 atm for at de skal kunne brukes ved dykking ? noe med trykkoppbygging når man beveger armen osv ? eller er det bare tull ? tror jeg hadde tatt sjansen på å bruke Panerai'en (merket med 300m), men det er mer pga "merket" og imaget som dykkerklokke.

Tror ikke jeg ahdde dykket med med en "dyr" klokke uten å være sikker på dette...dessuten er ikke saltvann det beste for noen klokker uansett, eller annet utstyr for den saks skyld..
 
Dykkerklokke - dybder

Er helt sikker på følgende: 200m skal det være for at klokken skal kunne brukes til dykking - det gjelder vanlig sportsdykking som sjelden går dypere enn 30m. Historikken hvorfor klokker oppgis med færre meter enn de egentlig tåler kjenner jeg ikke helt til, men mener at jeg har lest at klokkene testes opp til et bestemt trykk mens de ligger helt i ro, og tåler klokken dette - eks 50 meter, så havner dette på kassen, mens samme klokke utsettes for helt annet trykk "live" under vann når man beveger på seg.

Mener å huske at: 50meter - kan dusjes med
100meter - kan svømmes med
200 meter - vanlig sportsdykkerur

osv

Er vel derfor det er så viktig for noen kjente og kjære produsenter å lage klokker som tåler tusenvis av meter - ikke for at noen nødvendigvis skal dykke så dypt, men at klokken garantert skal tåle dybden selv om man skulle slå borti noe hardt under et arbeidsdykk på 150 meters dyp. Dette vil nemlig kunne være nok til at ting går galt (for klokken).