Investere i gull?

Gin

Medlem
27. aug. 2012
Innlegg
4.688
Sted
Ingensted
Noen som har erfaring med å investere i gull i form av mynt eller barre?
Hvor og hvem er seriøse og eventuelt handle hos?
Leker litt med tanken om å trappe litt ned på fond og heller kjøpe fysisk gull.
 
Tavex er i alle fall dønn seriøse. Har kjøpt noe gull og sølv mynter derfra med kun godord om service.
Også mulig å hente varer fysisk i Oslo dersom man ikke vil la posten håndtere store verdier.
Og ja, mynter er vel det som gjelder.
 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord og Gin
Hva tror du de seriøse gullsamlerene sier nå?
Invistorer ødelegger hele gleden ved gull, de er bare ute etter verdistigning, og vet ingen ting om opphav, gruver og historien bak, det er det som er gullets egentlige verdi, pokker ta invistorene "#%¤"¤#

LarsB
 
Kjøpt på Tavex, og kjenner flere som har handlet mye der i butikk og på nett. De fremstår som svært seriøse, trygg og god opplevelse å handle.
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin
Ja, mynt er det man må kjøpe.

Jeg mener sølvprisen har egentlig vært mer undertrykket på markedet enn gullprisen.
Sølv er alt for billig når man ser på verdens reservene VS forbruk.
Og det fordi gull brukes mest i smykkeindustrien eller som lagring av verdie når statsobligasjonene og valutaene faller.
Mens sølv har egentlig vært mer og mer brukt i industrien de siste årene: spesielt angående i alt som er elektronisk/elektrisk.
Sølvforbruket er enorme og lite av det blir resirkulert.
Da mener jeg at sølvprisen skulle egentlig ha vært høyere.
Jeg forvente en sterkere pris hopp på sølv enn gull i fremtiden: proporsjonal sett.
Siden gullprisen går mest opp når statsobligasjonene og valutaene faller (og statene vet det) burde vi forvente en "crackdown" på gullet som er gjemt i safene når statene går magen opp.

Og jeg vil påstå at vi er snart der i noen land. Altså ikke om 10års tid...
 
  • Liker
Reaksjoner: Phenix og Gin
Siden starten av året er kobber opp 33%
Gull er ned 6%

Ja, mange har forstått at det kan bli stor etterspørsel av kobber i fremtiden og en del nasjoner har hamstret, spesielt Kina.
Det handler om disse "grønne" planer som er mest basert på elektrisk energi : enorme kobber mengder skal selvsagt trenges.
Men som vanlig, skal ingenting gå som planlagt.
Disse grønne planer er basert på høyere beskatning (ooops) og på mengder av metaller som ikke er tilgjengelige uten massiv investering og tid.
Det betyr -på lang sikt- at ingenting skal gjennomføres i de neste ti år, som det er planlagt.
Kostnadene skal bli gigantiske mens resultatene skal bli mye mindre enn antatt.
For høy etterspørsel etter kobber skal også drive prisene opp til ingen har råd til noen "grønn skift".
Og som artikkelen sier, kan etterspørselen ikke møtes i tid hvis man må ta hensyn til miljøet.

"The copper industry needs to spend upwards of $100 billion to close what could be an annual supply deficit of 4.7 million metric tons by 2030 as the clean power and transport sectors take off, according to estimates from CRU Group. The potential shortfall could reach 10 million tons if no mines get built, according to commodities trader Trafigura Group. Closing such a gap would require building the equivalent of eight projects the size of BHP Group’s giant Escondida in Chile, the world’s largest copper mine."



Og det slutter ikke der...

"Mining companies need to invest nearly $1.7 trillion in the next 15 years to help supply enough copper, cobalt, nickel and other metals needed for the shift to a low carbon world, according to consultancy Wood Mackenzie."


Problemet med disse metaller som kobber, cobalt, nickel etc, er at markedet er mest drevet av "temperature spådommer" som ikke alle er enig på og som er blitt politisk drevet.
Da kommer vi utenfor hele sølv og gull mening som er mest økonomisk basert/drevet som alternativ verdi-lagring.

Interessant intervju her.
Noe som viser at ingenting er hogd i stein angående disse "Green Deals" og dermed kobber etc markedet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Eternamaniac
Angående gullprisen mener jeg at vi må vente at statene svekker seg for å se en riktig oppgang.
Jeg sa det en del år siden her på forumet og står fortsatt ved det: dette burde komme fra 2022-2023.
 
Ja, om du ikke er så dum som meg å selger en AD-ny 116508 for langt under retail.
98DA7E88-B517-471C-B9F8-46B91E029C07.jpeg
 
  • Liker
  • Elsker
Reaksjoner: Genta, Edzilla og UJU
Er silvergoldbull troverdige? Tenkte å kjøpe ett smykke der, men er usikker. De selger mest bullioner men har noen 24k smykker av og til til ganske lave priser.
Mottar gjerne tips om andre sider som selger ringer armbånd o.l til nesten bullion pris.
 
med fare for å krenke noen, anbefaler jeg følgende:
kjøp rimeligste sølv- og gullmynter i vanlig sirkulert kvalitet. that’s it.
 
  • Liker
Reaksjoner: Edward