Info / verdivurdering / restaurering av gammelt lommeur

Medlem
28. april 2013
Innlegg
52
Heisann,

Var og rotet i skuffene hjemme hos gamlingene i dag, og ramlet over ett gammelt lommeur som skal ha tilhørt min oldefar. Det er ett Omega og inskripsjonene sier Grand Prix Paris 1900. Det er i relativt dårlig stand, ihvertfall utvendig. Håper kanskje noen av dere har noe info å komme med angående dette, evt om det er kurant å skaffe nye visere og få det opp å gå igjen?

Nok pjatt, dere vil nok ha bilder:

Baksiden over urverket:
20130509_171204.jpg


Baksiden av baklokket:
20130509_171226.jpg


Selve skiven, som dere ser mangler det langeviser og sekundviser. Gudene vet hvor disse er.. :
20130509_171253.jpg


Urverket, som er tilgjengelig under ett lokk som man bare vipper lett av:
20130509_171132.jpg


Tviler på at dette har så mye reell verdi i kroner og øre, men siden det er ett gammelt ur som har vært i familien lenge så hadde det vært gøy å fått det opp å "gå" igjen. Det tikker og går og det virker som om opptrekksmekanismen fungerer fortsatt.

Alle tilbakemeldinger, input osv mottas med takk :)

Mvh
Totto
 
Ser ut som du har en Omega cal 19. Klokka trenger nok en rens og smøring. Visere er det mulighet å få tak i. Så med en rens, olje, nye visere , nytt glass og litt polering på kassa, så har du et flott lommeur.
 
Må vel nesten en ny skive til og, ser ut som den har skallet av.
 
Takk for input. Så er spørsmålet, gir jeg dette til en urmaker og får han til å fikse det for blodpris, eller bør jeg prøve å source delene til reparasjonen selv? Evt hvor begynner man for å finne det som trengs? Funnet ett par bilder og videoer på youtube hvordan det bør se ut i 100% mint condition og da er det jo utrolig pent.

Any ideas?
 
Takk for input. Så er spørsmålet, gir jeg dette til en urmaker og får han til å fikse det for blodpris, eller bør jeg prøve å source delene til reparasjonen selv? Evt hvor begynner man for å finne det som trengs? Funnet ett par bilder og videoer på youtube hvordan det bør se ut i 100% mint condition og da er det jo utrolig pent.

Any ideas?

Ehh.. Nei - få en urmaker til å vurdere den. Oppgir du hvor i landet du bor får du sikkert en anbefaling på urmaker. Kostnad er avhengig av hva som må fikses, men denne trenger nok en full overhaling.
 
Først av alt - det kommer til å koste deg veldig mye mer å sette dette lommeuret i stand, enn det vil koste å kjøpe et tilsvarende i funksjonell stand på finn.no, tradera.se osv. Jeg ville likevel gjort det, hvis jeg var deg, siden uret har en emosjonell verdi.

Jeg har selv et gammelt lommeur som enten var min bestefars, eller min grandonkel. De er begge døde, så jeg kan dessverre ikke spørre dem. I mange, mange år lå det i en skuff hos en av dem, så lå det lenge hos mine foreldre, før jeg for ca. 10 år siden ba om å få det. Jeg tok det med til en urmaker, og han sa noe slikt som dette: " Det er ingen vits å gidde å bruke penger på å fikse det gamle skrapet der", før han forsøkte å selge meg noe annet. Uret ble så liggende i en skuff hos meg i mange år, før jeg for ca. 1,5 år siden tok det med til en annen urmaker. Han syntes det var så gøy at jeg kom inn med et så flott gammelt lommeur, og kunne vise og fortelle meg mer om det. Det kostet meg ca. 1500,- å fikse det, og nå bruker jeg det til jul etc. når jeg virkelig pynter meg. Uret er uten noen tydelige merker/navn, så jeg vet ingenting om det, men sannsynligvis er det egentlig en billig tretten-på-dusinet-klokke, som ikke har noen stor monetær verdi. For meg er det imidlertid likevel en av de mest verdifulle klokkene jeg har. Trodde jeg hadde noen ordentlige bilder liggende, men fant bare disse tre som egentlig ikke viser så mye.

lommeleica5.jpg


lommeleica6.jpg


lommeleica7.jpg


Sannsynligvis vil det koste deg enda mer å fikse ditt ur enn det kostet meg, men da har du et ur med en historie - din families historie.
 
Hei igjen og takk for alle tilbakemeldinger.

@runes, jeg er helt enig med deg. Om det koster litt å få det i stand, så er det uansett et ur med historisk verdi. At man har noe igjen etter sine oldeforeldre som fortsatt er i bruk og blir tatt vare på er en fin ting i mine øyne.

Jeg ser fra tradera blant annet at disse urene går for en slik og ingenting der, så mulig jeg skal holde øynene åpne og kjøpe ett "deleur" derfra.

Jeg har ihvertfall lært litt om uret av min googling og surfing, og det er uansett ett morsomt ur å ha i samlingen sin.

Takk for hjelpen så langt, jeg skal oppdatere hvis det skjer noe spennende her :)

-t
 
Redigert av en moderator: