Importere klokke fra Sverige - moms

Medlem
26. mars 2019
Innlegg
188
Sted
Trondheim
Vurderer å kjøpe en klokke fra Sverige hvor VAT er inkludert i prisen. Regner med det blir vanlig moms ved innførsel, men hvordan er det man går frem for å få tilbakebetalt VAT?
 
Sist jeg sjekket fikk man ikke refundert mva ved kjøp i Sverige når man bor i Norge. Dette i henhold til en svensk klokkebutikk.
 
Så man må finne seg i å betale dobbel moms?
Gjelder Norge, Sverige og Danmark (og Finland) - som har en egen avtale seg imellom, ja.

Sverige, Danmark og Finland
Noreg, Sverige, Danmark og Finland har ein avtale om at du alltid skal betale meirverdiavgift til eitt av landa. Det betyr at du ikkje kan få tilbakebetalt meirverdiavgift frå desse landa dersom du tek med deg varer for under verdigrensa for avgiftsfri innførsel til Noreg.

 
Leste den der men ble ikke så mye klokere. "Det betyr at du ikkje kan få tilbakebetalt meirverdiavgift frå desse landa dersom du tek med deg varer for under verdigrensa for avgiftsfri innførsel til Noreg." Her er det jo snakk om en vare som er over verdigrensa. Savner klarere informasjon om hvilke regler som gjelder her.
 
Gjelder Norge, Sverige og Danmark (og Finland) - som har en egen avtale seg imellom, ja.

Sverige, Danmark og Finland
Noreg, Sverige, Danmark og Finland har ein avtale om at du alltid skal betale meirverdiavgift til eitt av landa. Det betyr at du ikkje kan få tilbakebetalt meirverdiavgift frå desse landa dersom du tek med deg varer for under verdigrensa for avgiftsfri innførsel til Noreg.

Merk, det gjelder kun varer under verdigrensa, altså der hvor du allerede kun betaler mva i Sverige.
 
  • Liker
Reaksjoner: gert
Leste den der men ble ikke så mye klokere. "Det betyr at du ikkje kan få tilbakebetalt meirverdiavgift frå desse landa dersom du tek med deg varer for under verdigrensa for avgiftsfri innførsel til Noreg." Her er det jo snakk om en vare som er over verdigrensa. Savner klarere informasjon om hvilke regler som gjelder her.
Da kontakter du Tollgutta og hører med de. Jeg gikk samme runde for noen år siden. Ga opp. Gi lyd hvis du finner utav noe annet. Lykke til.
 
I teorien skal det kunne gå, men du må i allefall finne en butikk som orker å ta papirarbeidet.

Mange som har opplevd det samme som @Loevhagen beskriver: en umulig runddans.
 
Jeg fikk bekreftet fra Erikson urhandel for noen måneder siden, at de kunne selge meg et ur uten mva, for eksport til Norge. Ble ikke noe av handelen, da jeg heller kjøpte av en norsk forhandler.
 
  • Liker
Reaksjoner: px200 og centro
Jeg har flere ganger handlet dyrere varer fra Danmark hvor de trekker fra momsen fra prisen, deretter betaler jeg 25% moms til speditør ved ankomst Norge. Dette er ikke klokker, men regner med det samme gjelder der uavhengig av hva slags vare det er. Antar det samme gjelder for handel i Sverige, såfremt butikken orker å ta seg bryet med papirarbeidet.