Identifisering av Certina?

Medlem
9. juli 2020
Innlegg
3
Sted
Oslo
Jeg har hatt liggende en gullklokke etter min far. Jeg har ingen informasjon på hva slags modell klokken er, eller verdi.
er det noen på forumet som kan si noe om denne klokka ?
jeg hadde den på rens og service nylig. den har helt mekanisk urverk, funker tipp topp, har stempel 750 Og veier 69 gram...

Det er jo en grei gullvekt alene, men det føles litt kjipt å sende en så fin klokke til smelting...
 

Vedlegg

  • 93B55C36-A3DA-48FD-82A1-D577CE1DCEDF.jpeg
    93B55C36-A3DA-48FD-82A1-D577CE1DCEDF.jpeg
    186,5 KB · Visninger: 0
  • C20621B7-EE4D-4224-98C7-903A7B98FF48.png
    C20621B7-EE4D-4224-98C7-903A7B98FF48.png
    485,2 KB · Visninger: 0
  • 439B2CF1-FDCE-42E9-8125-A9D2143DE1E0.jpeg
    439B2CF1-FDCE-42E9-8125-A9D2143DE1E0.jpeg
    148,8 KB · Visninger: 0
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Det er ikke så mye annet å si enn at dette er en jævlig kul Certina fra 70 tallet
og at du selvfølgelig ikke må smelte den :eek:

Hvis du sjekker denne nettsiden kanskje du er heldig å finner den i en gammel
katalog

 
Hvis du har et klart og skarpt nærbilde av urverket vil det hjelpe. Om du ikke har og ikke vet hvordan du åpner baklokket så kontakter du en urmaker for hjelp. Utvendige dimensjoner på urkassen er også viktig for identifikasjon. Er der tekst på utsiden eller innsiden av baklokket? Alt hjelper. Dette er generelle råd, jeg er på ingen måte ekspert på Certina.

Men vennligst ikke send arvestykket ditt til omsmelting...
 
  • Liker
Reaksjoner: Jan-Erik og px200
Det er ikke så mye annet å si enn at dette er en jævlig kul Certina fra 70 tallet
og at du selvfølgelig ikke må smelte den :eek:

Hvis du sjekker denne nettsiden kanskje du er heldig å finner den i en gammel
katalog


God kveld minute repeater

Tusen takk for kjapp tilbakemelding.
jo, jeg synes det virker helt imot normale prinsipper å smelte om noe så flott, kun for å omsette i kjapp innkomst.
Basert på tidsangivelsen tror jeg det er mer sannsynlig at den har gått i arv en gang til føre meg. Min farfar drev hotell i gamle dager, så, det er ikke utenkelig at farfar flottet seg med en slik klokke til jobb i frimureri....
skambudene ankommer på Finn, tror jeg skal holde den litt og heller finne en god eier til den istedet.
Takk igjen
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Hvis du har et klart og skarpt nærbilde av urverket vil det hjelpe. Om du ikke har og ikke vet hvordan du åpner baklokket så kontakter du en urmaker for hjelp. Utvendige dimensjoner på urkassen er også viktig for identifikasjon. Er der tekst på utsiden eller innsiden av baklokket? Alt hjelper. Dette er generelle råd, jeg er på ingen måte ekspert på Certina.

Men vennligst ikke send arvestykket ditt til omsmelting...

Hei Erik
tusen takk for svar og gode råd.
jeg er enig med deg. Smelting av gullet for salg Til gullvekt er siste utvei i disse tider. Men basert på magefølelsen deres kan jeg heller holde på den og kanskje finne en ny og verdig eier til den. Når den kan estimeres helt tilbake til 70 tallet er den sikkert Mer interessant for samlere eller ekte klokke kjennere.
skal prøve å leite meg frem til noen Certina dealere i Oslo som kanskje kan hjelpe meg med å tidsfeste den og evt verdivurdering..
God kveld videre
 
Det var en virkelig flott klokke.
Ut fra dagens trender ser det ut til å være innenfor flott dame-størrelse. Dette ville jo da kunne bli flott gave til din frue(kommende?).

Her har du bokstavelig fått tak i noe gull.
Denne må du ta vare på.

8