Hvorfor er klokker kjøpt av norsk AD mer verd?

Status
Stengt for ytterligere svar.

Pasop

Støttemedlem
Medlem
28. jan. 2014
Innlegg
899
Sted
Ytre Enebakk
Det kan være at dette temaet tidligere har vært diskutert i Norge, men siden jeg ikke klarer å finne det i TS arkiver tillater jeg meg å kaste ut denne fakkelen.

Jeg er relativt ny her inne på TS og har med stor interesse lest flere av innleggene her inne samt FS annonsene som blir lagt ut, og ser stadig at det blir poengtert at klokker til salgs er kjøpt av norsk AD. Jeg har videre skjønt at det finnes et gråmarked som består av urmakere (eller kanskje rettere sagt forhandlere) som selger klokkemerker selv om de ikke er autoriserte forhandlere av merket.

Jeg har stor forståelse for at vi skal holde norsk urmakertradisjon i hevd ved å kjøpe lokalt, dette er et viktig poeng for meg i innkjøp. Samtidig har jeg skjønt at det kan forekomme at det sitter uorginale deler i et urverk som er kjøpt av ukjent forhandler og at dette forringer verdien, men jeg er fremdeles litt undrende, og spørsmålet jeg da stiller meg er utfra følgende forutsetninger for mine ur:
  • Jeg har et ur som jeg har kjøpt nytt hos AD i nordvest-europa.
  • Jeg har et ur som er kjøpt brukt her på TS men som opprinnelig er kjøpt nytt hos AD i nordvest-europa.
  • Jeg har et ur som er kjøpt ny hos utgående AD i Norge
  • Jeg har flere ur som er kjøpt ny hos AD i Norge
  • Jeg har et ur som er kjøpt brukt på FINN men som senere er serviced hos AD i Norge og hvis opprinnelse er ukjent.
  • Jeg har et brukt ur som er kjøpt på Ebay av privatperson, senere serviced hos AD i Norge, og opprinnelig fra ukjent AD
  • Jeg har et brukt ur som er kjøpt via tiltrodd forhandler i USA. Selger kun eksklusive ur med garanti.

Som dere ser er det stort sprik mellom mine ur og hvor de har sin opprinnelse fra. Hva er det som styrer verdien jeg senere kan ta for urene ved videresalg? Jeg vet at jeg på et tidspunkt vil ønske å kvitte meg med flere for å kunne funde nye klokker. Har opprinnelse egentlig noe å si eller er det tilstand på uret som er det viktigste? Er klokker kjøpt av Norsk AD mer verd enn klokker kjøpt av utenlandsk AD?

Jeg ser med stor spenning frem til å høre fra dere ærede medlemmer av TS i denne sammenhengen.:confused:
 
I utgangspunktet er vel garanti på ur kjøpt hos AD i Norge 5år, på ur kjøpt av AD i utlandet typisk 2 år "World Wide". Dersom uret er kjøpt i "gråmarkedet" med garanti, krever de ofte at du skal sende uret tilbake for at de skal fikse det. Og det er et papirhelvete med utførsel og innførsel uten like :D
 
I utgangspunktet er vel garanti på ur kjøpt hos AD i Norge 5år, på ur kjøpt av AD i utlandet typisk 2 år "World Wide". Dersom uret er kjøpt i "gråmarkedet" med garanti, krever de ofte at du skal sende uret tilbake for at de skal fikse det. Og det er et papirhelvete med utførsel og innførsel uten like :D

Delvis riktig. Det er ikke 5 års garanti på klokker kjøpt i Norge, men det er 5 års reklamasjonsrett. "Garantien" er bare tull i Norge, ettersom den overkjøres av reklamasjonsretten ref Lov om forbrukerkjøp. En forskjell, om enn ikke stor. At dette har betydning for prisen er ikke urimelig.

Så til @Pasop:

Overskriften din indikerer at klokker kjøpt hos norsk AD har høyere verdi enn klokker kjøpt hos utenlandsk AD. Er dette noe du vet, eller er det noe du antar fordi uttrykket "kjøpt ny hos norsk AD" brukes? Jeg tror ikke dette er tilfelle, selv om jeg ikke kan føre noen dokumentasjon for mitt standpunkt. Marginene er i så fall uhyre små og stort sett basert på ovennevnte reklamasjonsrett og som @DoDe nevner - merarbeid for deg som kunde om internasjonal garanti skal benyttes.

Papirer/dokumentert opprinnelse har en viss betydning for verdien - eller oppnådd salgspris, som er et mer dekkende/riktig uttrykk. Boks/papirer betyr litt for noen, mer for andre. Utover dette tror jeg det koker ned til en mva-diskusjon, og la oss for all del IKKE starte det igjen ;)
 
Redigert av en moderator:
Hei @Minuteman

Nei, dette er ikke noe jeg kan si sikkert. Langt der i fra.
Men, ut fra annonser her på TS så virker det som om klokker som ikke er kjøpt i Norge gis en rabatt i mangel av bedre ord. Men dette er ikke noe jeg vil spikre som en sannhet.

Det er et relevant poeng at klokker i garantiperiode kanskje er enklere å få fikset hvis de er kjøpt i Norge, men ofte er urene som selges ikke lenger under garanti. Spiller da denne begrunnelsen for disse noen rolle?
 
Redigert av en moderator:
Problemstillingen er en rent hypotetisk fremstilt sak, som kanskje heller ikke har statistisk signifikans. Psykologi spiller en stor rolle, den følte tryggheten er for de aller fleste større med et ur fra norsk ad. Det reelle trenger vi ikke enda en diskusjon på!
 
Om man kan dokumentere at man har kjøpt hos norsk AD slipper man å dokumentere at man har momset inn klokken til Norge. Jeg kjøper ihvertfall aldri klokker jeg ikke har sett momsdokumentasjon på..
 
Om man kan dokumentere at man har kjøpt hos norsk AD slipper man å dokumentere at man har momset inn klokken til Norge. Jeg kjøper ihvertfall aldri klokker jeg ikke har sett momsdokumentasjon på..

Det betyr jo ikke at norsk AD har betalt moms? Eller får du med dokumentasjon på at moms er OK fra AD?

Og, man kan deklarere den ut av Norge. Da er jo ikke moms betalt?
 
Redigert:
Om man kan dokumentere at man har kjøpt hos norsk AD slipper man å dokumentere at man har momset inn klokken til Norge. Jeg kjøper ihvertfall aldri klokker jeg ikke har sett momsdokumentasjon på..

OK folkens, ro ned nå, ikke gå i fella, vi lar denne forbigå :D

Personlig synes jeg det er stas med norsk dokumentasjon, men har ellers ingen praktisk betydning for meg.
 
OK folkens, ro ned nå, ikke gå i fella, vi lar denne forbigå :D

Personlig synes jeg det er stas med norsk dokumentasjon, men har ellers ingen praktisk betydning for meg.


+1 Enig :) For meg, er norsk historikk bare det lille ekstra.. Må si det er ekstra morro på en "gammel" klokke. F.eks noe gammelt spikerstål fra Rolex.
 
Det betyr jo ikke at norsk AD har betalt moms? Eller får du med dokumentasjon på at moms er OK fra AD?

Og, man kan deklarere den ut av Norge. Da er jo ikke moms betalt?

Kjøper man på enhver norsk butikk, om det så er Bjerke eller man kjøper en liter melk fra Rema, så får man en kvittering hvor momsen er spesifisert. It's the law.
 
For min del holder det med stemplet garantiseddel og i grove trekk det som fulgte med klokken da den var ny.
 
Redigert:
Det betyr jo ikke at norsk AD har betalt moms? Eller får du med dokumentasjon på at moms er OK fra AD?

Så lenge mva. er spesifisert på kvittering – noe den alltid er – så begår AD eventuelt et lovbrudd dersom ikke mva. ved salget rapporteres inn og betales.

Her må man bare stole på at AD – i likhet med hvilken som helst annen handelsvirksomhet – velger å følge loven og ikke gjøre seg selv til kjeltringer.

Og, man kan deklarere den ut av Norge. Da er jo ikke moms betalt?

Det er riktig, og personen som gjør dette begår et ganske utspekulert lovbrudd.

Kanskje jeg er naiv, men magefølelsen tilsier at folk har lettere for å tenke "pytt-pytt" og tar klokken på armen hjem fra en feriereise enn de har for å systematisk svindle systemet ved å eksportere en klokke som blir kjøp innenlands. Sunn fornuft tilsier at momssvindel trolig er langt mer utbredt på ur med utenlandsk kvittering enn det er for ur med norsk kvittering.

Hvorfor fremheves det at et ur har norsk kvittering/stemplet fra norsk AD?
- Lavere sannsynlighet for at uret har en historikk som innebærer mva-svindel.
- Ofte enklere å verifisere at uret ikke er tyvgods.
- Norsk reklamasjonsrett på 5 år.
- Stempel fra AD (uansett om det er norsk eller utenlandsk) = aldri problemer med å få klokken reparert eller servet gjennom offisielle kanaler, og kanskje en smidigere prosess.

I grove trekk:
  • Mange setter pris på boks og papirer, og uten dette blir annenhåndsverdien lavere enn for et ur i tilsvarende stand som har dette.
  • Mange setter pris på at uret kommer fra AD da det gir en viss trygghet ift. urets opphav og smidig prosess ved fremtidig service og reparasjoner – men det kan også være en trygghet ift. eventuelle reparasjoner og vedlikehold som er foretatt frem til nå. Går noe galt med et ur fra en gråmarkedsdealer og dette repareres på deres garanti, skjer dette sjelden hos autoriserte servicesentre. Dette kan (men bør ikke nødvendigvis) være problematisk.
  • Vil et ur kjøpt hos norsk forhandler og som er under 5 år kunne selges noe dyrere enn et tilsvarende ur fra utenlandske AD? Kanskje litt mtp. den ekstra tryggheten man har ved reklamasjonsretten.
 
Status
Stengt for ytterligere svar.