Hvordan vurdere pris på brukte Rolex GMT Master?

Medlem
1. aug. 2019
Innlegg
6
Sted
Trondheim
Hei folkens! Har lest litt på forumet her og fulgt med, men dette er første gang jeg begir meg ut på å skrive en post her.

Er på jakt etter en Pepsi GMT Master. Jo nyere, desto bedre - men ikke aktuelt for min del å betale 180.000 kroner på gråmarkedet for en ny en. Derfor har jeg begynt å se meg om etter en litt eldre modell.

På Finn og andre plasser så finner man jo ulike GMT Mastere i alt opp til 180.000 kroner. Slik jeg har skjønt det så er en fornuftig pris for en GMT Master fra 80-120.000 kroner, litt avhengig av ulike faktorer;

1. Tilstand på klokke
2. Sjeldenhet (gilt, matt skive, font på II, etc).
3. Orginalitet (polering, skive, visere, bezel, lenke)
4. Lenke og tilstand på lenke
5. Servicehistorikk og nylig gjennomført service
6. Kompletthet - boks, sertifikat, kvittering (evt. mva-papirer)
7. Eierhistorikk

Det jeg sliter mest med når jeg jakter etter min neste klokke, er å skille de variantene fra hverandre, og hva som er "riktig pris" for de ulike modellene;

- Hvis vi ser bort fra sjeldenhetselementer, er det som hovedsaklig bestemmer prisforskjellen tilstanden på klokken, orginalitet, og kompletthet?
- Er det noen måter man kan finne ut orginalitet på? Å se forskjell med det blotte øyet krever vel noe ekspertise.
- Hvis man kjøper en klokke uten sertifikat, er det noe man bør se etter/gjøre for å sikre seg at klokken orginalt var riktig ref? Har jo hørt tilfeller om at vanlige GMT Master-er er pepsifisert for å oppnå høyere pris.

Jeg er entusiast mer enn en samler, så sjeldenhet er ikke så viktig for meg. Fat lady, 16710 med cal 3186, giltskive osv er ikke noe jeg ønsker å betale ekstra for. Dermed er det tre modellerserier som peker seg ut som aktuelle, altså pepsier i en grei prisklasse, er i fin tilstand og er relativt greie å få tak i;

* GMT Master II 16710 (produsert fra 1989-2007)
* GMT Master 16750 (1981-1988)
* GMT Master 16700 (1989-2001)

Med det som utgangspunkt;

- Hvordan ligger disse modellene i pris sammenlignet med hverandre?
- Ser ofte at disse klokkene selges uten sertifikat, hvor mye påvirkes prisen av det?
- Den mest ideelle jeg går på jakt etter nå er en 16710 produsert mellom 2003-2006 (for å få SEL + no lug holes + laser crown), med jubilee, upolert, nylig utført service samt eier- og servicehistorikk. Hva vil et fornuftig prisanslag i dagens marked på en slik være? (og om du har en til salgs - PM!)

---

Og hvis du bare er en GMT Master-eier som kikker innom - vis oss din!
 
Hei!

jeg var i nøyaktig samme båt som deg for 3 år siden :) Det er lite annet enn å gjøre enn å grave seg ned i detaljer.
For min del leste jeg mye her på TS, så på klokker som tidligere var blitt solgt og selvsagt på http://www.gmtmasterhistory.com som har en veldig fin oversikt (dog ikke oppdatert med nyeste versjoner).

Personlig endte jeg opp med en 16710 (2000) altså med "Swiss made", SEL og lug holes. Bilder av klokken her: https://www.tidssonen.no/forum/threads/vis-oss-din-rolex-gmt.20038/post-714981

Pepsifiseringen du nevner er det tilnærmet umulig å gardere seg mot, det er kun noen i USA som har hatt spesifisering av bezel i salgspapirer. Men hva har det å si, en ny bezel koster 850kr ca. Bezelens farge på baksiden vil også si om det er en service-bezel, men den kan selvsagt komme fra en annen klokke selv om den ikke er service-bezel.

1) Mitt inntrykk er at 16700 og 16750 går for litt høyere priser enn 16710, da de er eldre og mer sjeldne.
2) Med og uten sertifikat er alltid et hett tema å diskutere. For min del har jeg kjøpt en klokke jeg skal ha leeeeenge og da kunne jeg ikke brydd meg mindre om at den mangler sertifikat (klokka er kjøpt av en forhandler, så jeg følte meg trygg på dealen :) ) Men de fleste vil ha påslag for sertifikat og at de er komplette.
3) Tipper du må ut med ca 90-110 avhengig av papirer etc.

Men mye her er subjektive meninger og guestimates, så det må vurderes selv!

Lykke til med jakten, jeg er fremdeles like glad i min 16710 som den dagen jeg kjøpte den!
 
  • Liker
Reaksjoner: haej og darkcho
Hei!

jeg var i nøyaktig samme båt som deg for 3 år siden :) Det er lite annet enn å gjøre enn å grave seg ned i detaljer.

Takk for svar og tips! Har vært innom den tråden, lekkert eksemplar av 16710 du har der! Kult med mulighetene Jubilee/oyster/faded/ny bezel. Har selv vurdert at flere bezel kan være spennende - inkludert sort. Ender sikkert opp med flere lenker selv, virker som om modellene med jubilee forsvinner raskt mens de med oyster blir værende en stund.

Har selv en 216750 polar som jeg kjøpte fra AD i vår, og etter det så har ble de andre klokkene mine stadig mindre brukt. Tenker at en GMT Master på jubilee vil komplettere Polaren godt. Da har jeg to allsidige klokker hvorav den ene går bedre til pent, mens den andre til casual.

Har tenkt å beholde begge, og aller helst la de gå videre til guttene mine! Med masse bruksmerker og sjel

Takk for innspill på sertifikat - er enig. Det viktigste er at urmaker kan bekrefte at klokken og urverket er ekte. Forhandler er nok ikke en dum idé, da fjerner man mye av støyen med å handle fra privatpersoner. Men betaler vel litt ekstra for det...

Kjøpte du din i Norge? Har du tips til ulike forhandlere som kan være aktuelle?
 
Lykke til med jakten, jeg er fremdeles like glad i min 16710 som den dagen jeg kjøpte den!

Takk igjen for innspill. Ble en komplett 2001 fra norsk AD med tre bezeler ✌️ Dønn fornøyd!

161903
 
Mange bra vurderinger, synes du har en bra inngang til jakten og handelen. Men så stusser jeg litt på dette resonnementet...

Tenker at en GMT Master på jubilee vil komplettere Polaren godt. Da har jeg to allsidige klokker hvorav den ene går bedre til pent, mens den andre til casual.

Har tenkt å beholde begge, og aller helst la de gå videre til guttene mine! Med masse bruksmerker og sjel

Men blir det bruksmerker av slikt?;):cool:
Hva med «daily beater» bruk, skal ikke disse utsettes for det?



Gratulerer ned flott pepsi!
 
  • Liker
Reaksjoner: haej
Takk folkens!

Men blir det bruksmerker av slikt?;):cool:
Hva med «daily beater» bruk, skal ikke disse utsettes for det?

Den ene går bedre til pent - og den andre går bedre til casual. Men de skal ikke utelukkende brukes de to formålene, de er kjøpt for å brukes. Om 30-40-50 år så har de vel uansett fått en del bruksmerker ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Henrik C og westmouth