Hvordan sette verdi på klokke ?

Medlem
9. juni 2025
Sted
Oslo
Hvordan finner jeg riktig salgs verdi på eldre klokker som denne ?
Er dette riktig navn (Omega Constellation Pie Pan 1963)til en pris fra 12,000.- det kan ikke være riktig.
IMG_8816.PNGIMG_8813.PNGIMG_8811.jpg

Har lommeur kun en verdi om jeg selger den i deler med tanke på guldprisen ?
IMG_8803.jpg

Ja, det er riktig navn, selv om Pie pan bare er et kallenavn. Sjekk Chrono24.no for priser selgere ønsker å oppnå.

Lommeur har generelt liten verdi, hvis det ikke er noe spesielt.

Ble lever til Bjørklund i dag til demontering for så salg av det som er guld , lommeur har trolig
ingen verdi som du skriver her men blir demontert for og være sikker .

Verdien av klokker avhenger av hvor intakte de er med tanke på deler (urverk, visere, skive, krone og så videre), og ikke minst når det sist ble gjort service.

Lommeur er ikke uten verdi, og særlig Omega kan du oppnå greie priser på dersom urverket er i god stand.

Det er viktig å merke seg at bruktmarkedet i Norge er mindre enn det er i utlandet og at du ikke nødvendigvis kan forvente samme pris her. Det vil innebære en viss risiko og plunder med frakt og toll ved å selge utenlands, så jeg tviler på at jeg selv ville gjort det for klokker i det verdisjiktet her.

Om selve verdien vil jeg tro at @Hoover kanskje har noen gode forslag?

Begge ur virket når dem ble levert i dag men sikkert 30+ år siden service dem er ikke blitt brukt på 30+ år og begge startet med en gang i går som Omega(y)
IMG_8803.jpgIMG_8811.jpg

For mange av merkene fra 1960-tallet vil prisen man får dersom service er gjort ofte være lik som prisen for service. Men for Omega vil det fort lønne seg, selvfølgelig litt avhengig av prisen for service. Litt avhengig av hva som må gjøres vil jeg tippe et sted mellom 2 500 kr til 10 000 kr. Kan anbefale å høre med Vidar hos Kolbotn Ur eller Ur-Tjenesten på Tveita.

Selv om de går nå, så bør de absolutt ha service dersom de har ligget urørt i 30 år. De bør helt sikkert ha ny olje.

• Liker
Reaksjoner: Bent
Jeg har holdt på med vintage klokker i over 30 år så en god del erfaring har jeg vel uten å skryte av det .
Når det gjelder å henvise til chrono24 for pris så er dessverre det ikke noen god fasit for hva du klarer å oppnå i pris her i lille Norge for prisene på vintage klokker har generelt vært mye lavere her av en eller annen grunn. Det de opererer med av priser på chrono24 er det jeg kaller ønske priser som du vil ha store vanskeligheter med å oppnå her. Jeg har solgt ganske mange vintage klokker siste årene både dyre og rimelige så dette vil jeg påstå at jeg har ganske god erfaring med.
Markedet for lommeur er som seiltid skrev heller lite dessverre. Et lommeur i helgull er stort sett ikke verdt mer enn gull verdien hvis det ikke er av et spesielt annerkjent merke. Så det å koste på service på et lommeur for så å selge det etterpå er etter min erfaring veldig dårlig butikk.
Vidar på Kolbotn ur er en svært dyktig urmaker med lang erfaring og han har også moderate priser uten å flå folk som mange andre urmakere gjerne prøver .