Hvordan selge trygt f2f eller med post?

Medlem
7. jan. 2016
Sted
Akershus
Hei,

Jeg har prøvd å søke litt rundt på hvordan man gjennomfører salg tryggest mulig med tanke på risiko for svindel, men finner egentlig svært lite nyttig.
Solgte her om dagen en klokke fysisk face to face, sånn jeg stort sett gjør når jeg både kjøper fra og selger til privatpersoner, men jeg har aldri solgt spesielt dyre klokker. Sånn sett er det gjerne Vipps eller kontanter det har gått i.

Hva er deres anbefalte fremgangsmåte for salg, pengeoverføring, og forsendelse av pakker?

Er Vipps og direkteoverføringer alltid sikkert, eller er det fallgruver her? Er pengeoverføringen sikker når den er gjennomført og står på konto, uavhengig straksbetaling eller normalbetaling? Det skal eksempelvis gå an å overføre med kredittkort i Vipps til privatpersoner, vil det ikke da potensielt være mulig å trekke dette tilbake? Ser det siste salget med Vipps sto som reservert i en dags tid, men usikker på om dette har noen betydning.

Hvis forsendelse gjøres med post så antar jeg minimum må være at sporing benyttes, men har lest at både postoppkrav og krav om rekkomandert forsendelse har svakheter som gjør at det ikke egentlig anbefales. Er forsikringssummene fra Posten på postleveranser verdt "papiret" det står på, eller er det andre måter å forsikre eventuelle forsendinger for privatpersoner?

Å handle med fortrinnsvis GGer er jo greit nok, men det er alltids noens første gang, og det er ikke alltid skuddsikkert selv med GG-referanser. (kontoer blir potensielt hacket, kanskje spesielt større risiko for det på Facebook) Å handle med personer som fremstår seriøse kommer man nok langt med, men det blir til en viss grad trynefaktor og vurdering av kommunikasjonsevner, og er åpenbart ikke feilfritt.

Kjøpskontrakt er vel å foretrekke?

Er det noen forhåndsregler dere tar ved salg av gjenstander over eksempelvis 100 000 kroner som dere ikke gjør for rimligere klokker? De av dere som eksempelvis selger APer til en halv million og over møter kanskje ikke en kjøper hvor som helst.

Håper på gode råd og anbefalinger.

Redigert:
Nyttige spørsmål du stiller!

Selv handler jeg for det meste i prissjiktet sub 30 000 kroner med noen unntak. En del av spørsmålene er jeg dermed ikke kvalifisert for å svare på.

Jeg har lagt meg til vanen å kreve Forbrukerrådets Kontrakt ved kjøp av ting for signert (BankID via Posten), også ved rimeligere handler. Det gjør det litt ryddigere. Kostnaden er 44 kroner, og den står jeg selv for. Jeg har ikke hatt noen kjedelige opplevelser, utover en dårlig innpakket klokke en gang.

Er pengene på din konto så er pengene dine, flytt dem til en annen konto hvis du er usikker. Kan uansett være greit å flytte bort fra dagligkonto med tilknyttet debetkort.
Gjelder også Vipps fra kredittkort, står det i Vipps at beløp er sendt så er de det. Selv om det tar noen dager før de er på konto. Snakka nettopp med Vipps om dette ifm et salg.

Over 100’. Kontrakt. Forbrukerrådet og digital sign via posten. Via privat mail, ikke bare kommunikasjonsløsninger her eller Finn eller FB. Seff enn DD på selger. F2F hvis det ikke er en kjenning herfra. Sub 30’, kan ta risiko, men da etter DD og hyggelig dialog.

Over 500’. Ikke gjort. Men absolutt F2F. Samt sikkerhet om hvem kjøper/selger er. Penger på konto før overtakelse. Helst hjemme hos den andre part, ikke hos meg.

Forsikringene til Posten etc har jeg ikke hatt behov for, stoler på summene de oppgir dekning for. Fikk nylig tilsendt en klokke fra Lervik, da fiksa Lervik forsikring. Vet ikke hvordan. Bruker oftest Norgespakke med sporing, raskt, rimelig og trygt.

+/- 100’ og forsendelse. Helst ikke, men har gjort det flere ganger. Bruker da gjerne EON, litt bedre dekning. Så krysser jeg mye fingre! Men dette skjer kun mellom GG på TS.

Er pengene på din konto så er pengene dine, flytt dem til en annen konto hvis du er usikker. Kan uansett være greit å flytte bort fra dagligkonto med tilknyttet debetkort.
Gjelder også Vipps fra kredittkort, står det i Vipps at beløp er sendt så er de det. Selv om det tar noen dager før de er på konto. Snakka nettopp med Vipps om dette ifm et salg.

Over 100’. Kontrakt. Forbrukerrådet og digital sign via posten. Via privat mail, ikke bare kommunikasjonsløsninger her eller Finn eller FB. Seff enn DD på selger. F2F hvis det ikke er en kjenning herfra. Sub 30’, kan ta risiko, men da etter DD og hyggelig dialog.

Over 500’. Ikke gjort. Men absolutt F2F. Samt sikkerhet om hvem kjøper/selger er. Penger på konto før overtakelse. Helst hjemme hos den andre part, ikke hos meg.

Forsikringene til Posten etc har jeg ikke hatt behov for, stoler på summene de oppgir dekning for. Fikk nylig tilsendt en klokke fra Lervik, da fiksa Lervik forsikring. Vet ikke hvordan. Bruker oftest Norgespakke med sporing, raskt, rimelig og trygt.

+/- 100’ og forsendelse. Helst ikke, men har gjort det flere ganger. Bruker da gjerne EON, litt bedre dekning. Så krysser jeg mye fingre! Men dette skjer kun mellom GG på TS.
as he said!

men jeg velger et offentlig miljø fremfor hos meg eller hos kjøper. dagtid. gjerne restaurant. ta gjerne med deg en venn hvis det er ganske kostbart. gjør transaksjonen hos advokat hvis det er svært kostbart. inviter på helaftens 21 retters middag på maemo hvis et kostbart salg er til @Genta 🥳

• Elsker
  • Liker
Reaksjoner: Pamnir og Genta
Det er mange gode råd og tips her, men jeg vil gjerne legge til at selv med penger på konto så er det risiko for trøbbel. Dersom pengene stammer fra svindel risikerer du at banken fryser midlene under etterforskning, i verste fall at du mister pengene. Man er juridisk ganske godt beskyttet, men dersom man har vært uaktsom er det en risiko for at pengene tilbakeføres offeret og da har du som selger tapt pengene. Den beste måten å nær eliminere denne risikoen er å kreve at penger kommer fra personen som sitter foran deg, eller som du sender klokken til. Historier som at "Vipps fungerer ikke for meg, men broren min overfører penger til deg" osv bør få varsellampene til å lyse. Tilsvarende dersom navnet fra avsender ikke matcher personen du handler med.