Hvordan påvirkes klokkens gange?

Perilei

Støttemedlem
Medlem
24. mai 2015
Sted
NordNorgebygda
Til alle dere som er kyndige mtp mekaniske klokkers urverk:
Er det en generell regel for et mekanisk urverk at dette sakker eller går raskere etterhvert som årene går uten service?
Tenker at slitasje på urverkets deler burde gi en lik utvikling på klokkers gange. Eller er dette helt feil?

Hovedregelen er vel at når uret begynner å gå saktere er det tid for en service.
Et ur som går for fort trenger vel stort sett bare en justering.
Her må gjerne noen av de mer urmakerkyndige arrestere meg.:)

så vidt jeg har forstått så kan en klokke holde tiden ganske bra lenge etter at servicebehovet melder seg, men at en da fort risikerer at flere deler må byttes ut når man først gjør det, grunnet overdreven slitasje på grunn av uttørket olje, osv.

om man bare følger med på gangen og ikke tid siden sist service kan man nok få en dyr overraskelse når man først leverer den inn.

så vidt jeg har forstått så kan en klokke holde tiden ganske bra lenge etter at servicebehovet melder seg, men at en da fort risikerer at flere deler må byttes ut når man først gjør det, grunnet overdreven slitasje på grunn av uttørket olje, osv.

om man bare følger med på gangen og ikke tid siden sist service kan man nok få en dyr overraskelse når man først leverer den inn.

Jeg har hatt to stk Rolex som under mitt eie plutselig fikk påtrengende servicebehov. Dvs de hadde nok begge tikket for lenge utover anbefalt serviceintervall. Plutselige avvik oppstod. Den ene kunne ikke stilles og den andre sakket plutselig 20 sek per døgn. Deleregningene for å fikse dette har vært i hundrelappsklassen utover standard servicekostnad. Deler som hovedfjær, et par tannhjul, pakning, krone, etc.

Jeg kan heller ikke huske noen konkrete historier på at det plutselig kan påløpe voldsomme kostnader. Standard servicekostnad er selvsagt voldsom nok.

Så når det kommer til Rolex hvor delene tydelig er rimelige er jeg usikker på om overraskelsen blir ekstra dyr?

Samtidig støtter jeg jevnlig service av klokkene da våre klokker er små juveler som trenger og fortjener pleie:)

• Liker
Reaksjoner: UJU og Gubben11
ja, hvis det er såpass billig med deler så er det vel ikke så mye å uroe seg for med mindre klokken er ute av produksjon og deletilgangen blir litt vanskeligere.