Hvordan fjerne hairlines, enkelt og effektivt?

Medlem
7. aug. 2012
Innlegg
191
Hei!

Jeg er rimelig sikker på at jeg har sett tråder/innlegg om dette tidligere, men fant ikke noe med det første. Som tittelen til tråden sier, ønsker jeg en enkel og effektiv måte å fjerne hairlines (om det finnes), som ikke skader klokken på noen andre måter.

Og; noen som har noen tips på hvor ofte klokkene burde poleres?

På forhånd takk for svar :)
 
Redigert:
... men som med allt, gjør det med måte.
Cape cod er knallbra, men som med all polering så vil du jo alltid fjerne bittebittelitt av stålet / risikerer å runde av kanter som skulle vært skarpe.
Tommelfingelregel for meg er å ta det når det plager meg, gjort det to ganger på et halvår med subben
 
Tusen takk for svar! Har hatt min sub i litt over et år nå, så da er det nok innafor ja..
 
Tusen takk for svar! Har hatt min sub i litt over et år nå, så da er det nok innafor ja..
Ikke bruk Cape Cod på de børstede flatene, kun de polerte. På børstede delene (lenken) er det, visst nok, annet som gjelder.
 
Hva anbefales å bruke på de børstede flatene da? Føler det er de som trenger det mest!
 
Hva anbefales å bruke på de børstede flatene da? Føler det er de som trenger det mest!
Har aldri brukt, men mener å huske at Scotch Brite "pads" grønn, eller var det grå, som anbefales på Rolex lenker?
Ikke gjør noe før noen andre bekrefter ;)

Uansett hva som anbefales, ta av lenke og vær nøye med å dra pads RETT og ikke i hytt og pine.

Om du kun ønsker å få lenken til å se bedre ut, så tror jeg ikke det koster mer enn en tusenlapp eller mindre om du får wn urmaker til å gjøre det.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ove og Andreassr
Det finnes noe som heter Scratch pen, et verktøy for for børstede overflater som man kan være mer nøyaktig med enn en pad. Søk opp "brushed steel refinish pen".
 
  • Liker
Reaksjoner: Andreassr
Jeg ser at det anbefales at man bruker Cape Coden med måte for å unngå overpolering, men jeg lurer på om det er noe tips til hvordan man bruker klutene? Er det bare å gnikke på området man ønsker shinet? Andre ting man bør passe på?

Fruen har bedt med om å fjerne noen swirls på de polerte flatene til hennes datejust og jeg har aldri testet det før...

Håper på hjelp:)
 
Jeg ser at det anbefales at man bruker Cape Coden med måte for å unngå overpolering, men jeg lurer på om det er noe tips til hvordan man bruker klutene? Er det bare å gnikke på området man ønsker shinet? Andre ting man bør passe på?

Fruen har bedt med om å fjerne noen swirls på de polerte flatene til hennes datejust og jeg har aldri testet det før...

Håper på hjelp:)


Bare å gnikke på de polerte flatene ja, tørke av med en frotté eller lignenede klut etterpå.
 
Brukt cape cod på polerte flater, og det renser metallet mer enn det polerer noe som helst (dyprenser om du vil) Kan sikkert klare å fjerne noe metall med det også, men da tror jeg man skal jobbe en goood del. Har og brukt Shino Polishing cloth http://www.watchbandrenew.com/products.html med meget godt resultat. Denne er mettet med poleringsmiddel, og vil dermed ta langt mer enn Cape Cod feks (men vi snakket uansett så lite her, at du (så lenge man holder seg unna skarpe kanter, og særlig børstede flater) "fjærner" minimalt med metall. Langt mer skånsomt enn hva de aller fleste urmakere gjør, når de kjører på med maskin og poleringsmidler.

For de børstede flatenen bruker Scotch Brite og har tvangstanker på at ting skal bli RETT. Har to forsjellige såkalte scratch pens, som har glassfibertråder som man kan bruke til å dra opp børstingen med. Synes stort sett det er vanskelig å få dette helt homogent, og at den ofte kan ta litt grovt eller ujevnt. Så foretrekker scotch brite, og er langt mer skånsom mot lenken også (fjærner vel ikke stort, men drar opp børstingen på nytt) Husk å ikke gå for hardt på, men lette strøk til å begynne med (til du får ønsket effekt) Går du for hardt på får du alt for grove striper og blir fort ujevnt.
Og lurt å tape opp feks siden av lenken (som er blanke) så man ikke får riper på de polerte flatene. Husk også å vaske lenken i mildt zalo vann om du enten har brukt Cape Cod eller børstet med Scotch Brite (legger seg poleringsrester i lenken særlig, som kan på sikt slite på stålet)

Lykke til:)
 
Før jeg skjønte det:
Pusse 90% med CapeCod-kluten og 10% tørking med bomullsfilla.

Nå:
Dra over de blanke flatene 10% med CapeCod-kluten - og puss 90% med bomullsfilla.

Forskjellen er signifikant anderledes - i sistnevnte metodes favør.
 
@TJGundersen stemmer, bare min er fra Bergeon og koster 13x så mye, og gjør trolig ikke bedre jobb:) Fin til mindre detaljer, men bruker kun scotch brite pads til rolex nå om dagen. Slike lager fort litt for dype riper