Hvor og hvordan kjøpe ny sub?

Tja, det går vel an å tenke motsatt også. At det er en måte å få nye kunder på. Det gir jo et ganske dårlig førsteinntrykk av både butikken og bransjen dersom man som førstegangskjøper opplever å bli avvist bare fordi man ikke har handlet der før.
Du er inne på noe der og det er fort gjort å gå i den fella når etterspørselen er stor. Straffer seg når det snur igjen. Uansett blir det bare spekulasjoner fra min side. Hadde håpet noen med nye sub kunne komme med egne erfaringer rundt sitt kjøp sånn at vi får litt oversikt.

Tja, det går vel an å tenke motsatt også. At det er en måte å få nye kunder på. Det gir jo et ganske dårlig førsteinntrykk av både butikken og bransjen dersom man som førstegangskjøper opplever å bli avvist bare fordi man ikke har handlet der før.

Dette er et godt poeng. Det minner litt om klokkemerker som ikke gir nye forhandlere lisens til å selge klokkene sine ved mindre de allerede selger et antall eksklusive merker fra før. Hvis alle de store merkene førte en slik linje ville ingen nye forhandlere klare å få kontrakt med noen av dem. Noe selv merkeprodusenten ville tapt på i et tilstrekkelig langsiktig perspektiv.

På samme måte: selger du kun ettertraktede klokker til gamle kunder, så sager du sakte men sikkert av grenen du sitter på, da du ikke skaper nye kunderelasjoner. En gang regelen brytes hvis du skal ha nye kunder, noe du ha for å drive en bedrift over lang tid.

Heldigvis løses det ovennevnte problemet av en enkel faktor: Etterspørselen er ikke skrevet i sten. Det kommer vel snart en global økonomisk nedgang, med påfølgende redusert etterspørsel av luksusvarer, og da selger nok forhandlerne gledelig til helt nye kunder igjen. :)

Redigert:
Her var det mye ønsketenkning... :eek: Eller dagdrømming @Kohe321 Global økonomisk nedgang, redusert etterspørsel av luksusvarer. Hjelper lite om forhandler får inn 10 Sub i løpet av ett år, og antallet potensielle kunder reduseres fra 10.000 til 1000 :D

Redigert:
Her var det mye ønsketenkning... :eek: Eller dagdrømming @Kohe321 Global økonomisk nedgang, redusert etterspørsel av luksusvarer. Hjelper lite om forhandler får inn 10 Sub i løpet av ett år, og antallet potensielle kunder reduseres fra 10.000 til 1000 :D

Kanskje. Her kommer vi inn på om Rolex faktisk struper produksjonen for å skape kunstig eksklusivitet, eller om det er nye markeder og generell økt interesse som er årsaken. Jeg leser flere som sier at en større andel av klokkene som produseres sendes til Asia nå enn før, og at dette kombinert med en økning av interesse for Rolex fra sosiale medier og "influencere" er grunnen til ventelistene. Altså at Rolex faktisk sender ut omtrent det samme antallet klokker som før, men at "smøret spres tynnere ut over en større brødskive". Ikke vet jeg.

Uansett, det blir noe off-topic. Her er et svar på trådtittelen: hvis du virkelig vil ha en fabrikkny Submariner , og penger ikke er en begrensning, så må du gå til gråmarkedforhandlere som feks. DavidSW: https://www.davidsw.com/watches/rolex/submariner/

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Fridge93 og eidehelg
@centro

Jeg har kjøpt meg en submariner(hulk) nylig, og min erfaring er at det å ha en relasjon til ad hjelper selvsagt på. Jeg har handlet hos denne ad'en i rundt 7 år. I løpet av disse årene har jeg vært innom en god del modeller fra Rolex, Breitling, Omega, Tudor og Zenith. Både nykjøp og bruktkjøp, og har lagt igjen en anseelig sum der. Har vært jevnlig innom butikken, for en klokke prat og for å sjekke ut nye potensielle kandidater. Submariner har jeg hatt 3 ganger før, men alle har blitt byttet inn hos samme ad, for å prøve nye ur, og jeg måtte på min fjerde for å skjønne at dette har vært lite lurt av meg å gjøre:confused:. Da jeg nå bestilte hulken for fjerde gang, så tok det meg 8 måneder å få den igjen, og tørr ikke tenke på hva ventetiden hadde vært uten å ha vært en god kunde fra før av(ikke sikkert jeg hadde fått den i det hele tatt) :) Er redd for at en som førsteklokkekjøper skal slite med å få kjøpt ny sub, så lenge en ikke hiver på et par ukurrante modeller på kjøpet. .. En må iallefall basere seg på lang ventetid, og den ventetiden er jeg redd for kan bli enda lengre hvis det kommer en trofast kunde med mange kjøp på baken, som plutselig vil ha ny submariner:confused:

Redigert av en moderator:
  • Liker
Reaksjoner: centro og eidehelg
Takk for at du deler din erfaring @Jostein. Det bekrefter vel det vi antyder. Litt synd at det har blitt sånn men vi kan jo også forstå at AD ønsker å holde på gode kunder som deg. Nå må du bare holde på Hulken og ikke falle for fristelsen til å bytte i noe annet. :)

• Liker
Reaksjoner: Asahi
Takk for at du deler din erfaring @Jostein. Det bekrefter vel det vi antyder. Litt synd at det har blitt sånn men vi kan jo også forstå at AD ønsker å holde på gode kunder som deg. Nå må du bare holde på Hulken og ikke falle for fristelsen til å bytte i noe annet. :)
Etter hva jeg har hørt fra forhandler så er de like opptatt av å skape nye entusiaster som å selge til de «gamle». Så jeg tror hvis du gidder å ta turen i butikken så er det en mulighet. Med å synse på nett blir det ihvertfall ikke klokke. De liker entusiaster nye som gamle. De er nok mer skeptisk til h*n som skal kjøpe for å selge videre selv om det ikke alltid er like lett å forutse. Men tror hvis du går innom en gang eller to og spør etter spesifikk modell og slår av en drøs så lar det seg gjøre.

Jeg er ikke på utkikk etter noen ny Rolex så for min del så holder synsingen i massevis. :D

Ikke sant... Ikke meningen å trå på noen tær her, men glad jeg er mest fan av et annet merke når jeg leser om inntrykkene folk i "rolexkø" formidler. Håper det ikke er så svart/hvitt :)

Kjipt at man skal føle seg «heldig» om man får kjøpt en ny Rolex fra forhandler.
Men om det er slik Rolex og AD’s ønsker det, så får man forholde seg til det...

Kjipt at man skal føle seg «heldig» om man får kjøpt en ny Rolex fra forhandler.
Men om det er slik Rolex og AD’s ønsker det, så får man forholde seg til det...
Det hjelper ikke på at kanskje så mye som 30% selger klokka før kredittkort regninga kommer. :eek:

• Liker
Reaksjoner: Rød
114060 til 70K: https://www.tidssonen.no/forum/threads/rolex-submariner-114060.55417/
16610 til 67K: https://www.tidssonen.no/forum/threads/rolex-submariner-date-16610.55370/

Og hvis dette ikke er OK, så kan du jo kjøpe en...ha, ha...kremt..."Rolex-killer" til 33K: https://www.tidssonen.no/forum/threads/tagheuer-med-heuer01-verket-rolex-killer.55034/

Så moralen er at man MÅ ikke vente så alt for lenge på en Submariner - og ei heller en ganske så ny - bare følg med på TS Marked og slå til der når den rette annonsen dukker opp.

• Liker
Reaksjoner: Chronodiver