Hvor mye skal man trekke opp en Rolex?

Medlem
18. mai 2013
Sted
Trondheim
Som tittelen sier. Jeg har hatt blant annet Omega Speedmaster, og denne trakk jeg opp til den kronen ikke lot seg rotere lengre. Etter å hatt min Datejust II liggende til den stoppet, trakk jeg denne opp mange runder, men kronen stoppet aldri å la seg rotere. Er dette normalt?

Som tittelen sier. Jeg har hatt blant annet Omega Speedmaster, og denne trakk jeg opp til den kronen ikke lot seg rotere lengre. Etter å hatt min Datejust II liggende til den stoppet, trakk jeg denne opp mange runder, men kronen stoppet aldri å la seg rotere. Er dette normalt?

Automatiske klokker stopper ikke når den er full i motsetning til mange(alle?) manuelle verk. Noen kan heller ikke trekkes opp via kronen. Men legg uret inntil øret og hør når du trekker til, skal vist kunne høre at den "slipper" når den er full men har ikke prøvd dette selv! Normalt sett gir jeg den en 5-10 turn og slenger på håndleddet, da holder den helt fint sålenge en ikke skal kjøre oslo-trondheim og bærer uret på venstre hånd :p

Av en eller merkelig grunn har jeg fått med meg 10 turns før den skal brukes på hånda, eller 60 om den har stått stille eller skal stå uten winder før gangreserven når ut.

Jeg har aldri trekt mer enn et par-tre runder, av og til trekker jeg ikke engang. Så stiller jeg klokke/dato og etter noen runder med viserne, så går de som bare det.

Klokkene bør trekkes skikkelig en gang i blant. Å bare trekke to-tre runder om den har stoppet anbefales ikke av de urmakerne jeg har snakket med, uten at jeg kan gå god for hva som er riktig eller ikke..

Trekkes de ikke nok ved bruk? Om ikke, så nytt for meg.
Jeg har vært utrolig heldig med de Rolex jeg har eid, nesten ikke avvik og "lett i gang" med forklaringen over. Dette gjelder både 60-80-90 og nyere versjoner.
Mulig @Greg eller @Arcticboy kan komme med en anbefaling?

Jeg har også lært / brukt 40 ganger - men blitt fortalt kun fremover, ikke frem - bakover annen hver gang
som jeg hadde en lei tendens til i "gamle dager"...

Tommelfinger regelen er ikke 40 tørn, men 20-30 tørn.
Trekkes de ikke nok ved bruk? Om ikke, så nytt for meg.
Jeg har vært utrolig heldig med de Rolex jeg har eid, nesten ikke avvik og "lett i gang" med forklaringen over. Dette gjelder både 60-80-90 og nyere versjoner.
Mulig @Greg eller @Arcticboy kan komme med en anbefaling?

Rød da, skjerpings, alle automatiske klokker skal hjelpes igang når de har stoppet.

Tommelfinger regelen er ikke 40 tørn, men 20-30 tørn.
Er nok avhengig av tommelen - bokstavlig talt - og kronas størrelse. Ingen sitter jo og teller antall rotasjoner selve krona foretar - så med 40 mener jeg at jeg lar tommel og pekefinger i 40 bevegelser roterer krona. ;)

PostScript:
Denne tråden menner meg litt om "Hvor mange WIS trenger man for å trekke opp et armbåndsur? 26 stk." Eller litt sånn lyspærevits.

Rød da, skjerpings, alle automatiske klokker skal hjelpes igang når de har stoppet.

Joa, oppstarten er grei og det tar gjerne fra to til ti tørn før den går.
Men jeg trekker vanligvis ikke etter klokken har begynt å gå, det var det som var mitt poeng.
Bør man altså trekke klokke hver uke eller måned så lenge man går med den?

Alle automatiske klokker skal kunne trekkes til full gangreserve etter noen timers bruk. Hvis klokken stopper noen få timer etter en hel dags bruk, er det noe galt :)

Jo da, da kan vi vel si at temaet er godt belyst:). Men altså, du kan både kjenne og høre når du har trukket opp Rolexen fullt. Jeg trodde bare et øyeblikk at kronen på alle klokker stopper ved fullt opptrekk.
Forresten, visste dere at Rolex har egne krav mht avvik som går utover COSC? Eksempelvis caliber 3136 og 3135, -1 til +5 sek i døgnet. Inside information:cool: