Hvor gammel?

Medlem
1. feb. 2011
Innlegg
416
Sted
Oslo
Er det noen som har en formening om hvor gammel et ur må være før en kan kalle det vintage? Eller går det mer på at modellen må være utgått elller liknende krav? Er vel ikke like lett som å kalle en bil for veteranbil...
 
Er det noen som har en formening om hvor gammel et ur må være før en kan kalle det vintage? Eller går det mer på at modellen må være utgått elller liknende krav? Er vel ikke like lett som å kalle en bil for veteranbil...

For en sports-Rolex er det vel ofte plexiglass og matt skive som må til for å kalles vintage. Hva da med en Tudor Submariner som har de samme kjennetegnene, men ble produsert i 1992? Vet ikke :)

I mitt hode er vintage-ur eldre enn 1980. Nyere ur som har vintage-kjennetegn og som ikke produseres lenger i samme konfigurasjon blir vel neovintage, for å bruke en term jeg har sett mange steder.
 
Neovintage høres kult ut!

Flott å se at vi har fått et eget vintage underforum her! Kommer til å følge med nøye, håper på mange flotte bilder og historier.
 
Det er vel ingen fast grense for vintage, fordi den flytter seg mens tiden går.. Vi kan jo gjøre som veteranbilene, 30 år :)

For mange av vintage samlerne går det imidlertid et skille på starten av 70 tallet.
 
Det er vel ingen fast grense for vintage, fordi den flytter seg mens tiden går.. Vi kan jo gjøre som veteranbilene, 30 år :)

For mange av vintage samlerne går det imidlertid et skille på starten av 70 tallet.

Enig, 30 år høres riktig ut.

...grøss, jeg nærmer meg vintage.
 
Hvis vi benytter litt av den samme definisjonen på vintage som i vinverden kan vi jo se anderledes på det. Da behøver ikke vintage innebære at den er spesielt gammel, men at klokken lar seg bestemt årsfeste. Gjerne et år(sintervall) som innebærer unike kvaliteter. Slik sett vil en vintage klokke være en klokke som ikke lenger produseres i samme konfigurasjon, og som gjennom et sett med karakteristika lar seg aldersbestemme. Dersom disse skiller seg vesentlig (og kanskje vesentlig positivt) fra nyere ur er det kanskje litt irrelevant om klokken er 40, 30 eller 20 år :)
 
Brukthandlerne i England fant på den den betegnelsen fra vinverdenen for å fremme varer som ikke kunne betegnes som "antiques" ( for det må gjenstanden være over 100 år gammel).
Det blir opp til hvert enkelt å lage sin nedre grense av betegnelsen men det er bare et marketingstriks og ingen fasit.
 
Vintage ++

Ser for meg at det kommer nye vintage modeller fremover. Nye klokker med gammel look som kalles vintage......
Jeg går og venter på min første klokke, som nå er hos urmaker.
Fant den etter overtakelse av mitt barndomshjem.
Det er nok desverre ingen staselig Rolex, men uret må være av god kvalitet siden urmakeren ville shine det opp for meg, det er vel en 35 år nå etterhvert. Mener jeg fikk det like før eller etter fyllte 9. Helst før tror jeg....
Uret heter Enica hvis jeg ikke tar helt feil i farten. Blir gøy å se om jeg kan bruke nato til det.
Ellers så arvet jeg min fars gullklokke, en Alpina som blir mitt valg under julemiddagen fremfor 25 års presangen frabedriften min, en Omega i gull. Ikke dårlig av en 74 modell som var innflytningspresangen til min far, fra mor, da de flyttet inn her som jeg bor nå.
Min innflytningspresang ble en 16610 (2002), mens kona overtok Air Kingen(2005) som jeg arvet fra fattern). Hun lurer fælt hva jeg skal med så mange klokker. Noen som kan komme opp med noen gode argumenter?
Så klokkeboksen min er nok ingen høydare her på forumet, men inneholder i allefall litt historie. Klokker har nok alltid vært interessant i familien, men ikke nødvendigvis så dyre. Ble skikkelig overrasket da pappen kjøpte Air Kingen.
I tillegg til de tidligere nevnte så har jeg tre Tissoter. Et vanlig quarts-ur med skrukrone og 100m, en Tissot T.touch og en T-touch expert. Alle disse er kjempeklokker. De to sistnevnte har funksjone som er gull å ha i gitte situasjoner og er fast på armen når jeg skal til fjells. Guttunge har overtatt T-touchen.
Ble litt på siden dette, men fikk litt vann på mølla nå :D
Jeg har funnet meg vel til rette på forumet og er innom støtt og stadig for å sjekke.
Ha en fortsatt fin helg alle.
 
..
Så klokkeboksen min er nok ingen høydare her på forumet, men inneholder i allefall litt historie. Klokker har nok alltid vært interessant i familien, men ikke nødvendigvis så dyre. ..

Høres ut som en fin samling spør du meg. Det fine med vintage er at man kan samle på mye interssant som ikke er så dyrt. Fortsatt god helg :)