Hvilken rensevæske å bruke?

Medlem
1. feb. 2021
Innlegg
11
Sted
Oslo
Sett og lest til en får enda flere spørsmål enn en startet med, så spør her for litt ekstra forvirring :ROFLMAO:

Ønsker noe som også klarer å fjerne gammel fastsatt oljer og annet goo som kan sitte godt.

I første omgang fant jeg ut at Elma red 1:9 eller L&R#111 er veldig bra og mye brukt. For så 10sek dypp i IPA 99% før tørk, vil funke fint for mitt bruk. Men så dukker advarsler opp om bruk av ammonia basert ikke er bra da det fort korroderer deler. Og mange deler vil komme opp med et litt brunaktig lag en må radico fjerne etterpå -Men hvorfor er da renser ala Red 1:9 så populære?
Så da ser det ut til at alle renser med ammonia velger seg selv ut kanskje? Eller ikke noe å være bekymret for?
Og på de rensene som ser ut til å beskrive "britening" funksjon, så er de også basert på ammonia? For britening funksjon i seg selv kunne vært kjekt, men det tyder kanskje på ganske aggresive produkter en amatør bør holde seg unna?

Hva eventuelt videre?
Elma WF Pro ser lovende ut, men ferdig blandet.
L&R har flere ala #566 eller #677 - men hva er den store forskjellen på disse? #677 ser ut til å være beste? Ulemper med den? Men også disse er ferdig blandet.

Ser ut til at mange går for andre renser ala Tickopur R33 som er vanlig ultrasonic rensemiddel?
Eller bare vanlig zalo eller sitronsyre rens for kaffemaskin, som vel kanskje ikke fjerner alt av gammel goo?
Renser en del ting ala forgassere etc også. Så om det fantes et universelt enkelt å få tak i og gjerne i konsentrat som er safe å bruke på klokkedeler så hadde det vært et stort pluss :giggle:

Har både twister og ultra cleaner så bør være noe som funker for ultra også.

Heller nå mest mot L&R #677, men var jo ikke det enkleste å få tak i her i Norge...

Tanker og tips?

:unsure::unsure::unsure:
 
Og en oppfølging:
Noen grunn til å bruke "clock lube" på noen deler?
Vil f.eks. gamle klokker som ikke har pakkning fort kunne få korrosjon på komponenter om de ikke er behandlet med litt lube?
Gjelder det generelt at det meste som ikke får egen olje bør få litt lube?
Gamle Quarts verk en har renset litt på kan ha godt av det?
 
  • Liker
Reaksjoner: Carrera
Jeg tror de fleste proffer bruker L&R, kanskje fordi merket har både vaskemiddel og rensemiddel som hører sammen - så det er en no-brainer hvis man får tak i det. Jeg bruker Elma 1:9 med IPA til rens, mens jeg vasker balanse og gaffel alene i zippo bensin. Det funker helt fint hvis du for-vasker de mest skitne delene før de går i maskinen.
 
Så din erfaring er at Elma Red 1:9 ikke er super på å fjerne alt? Og tror noen av de fra L&R er bedre?
Hva erfaring har du med det påståtte belegget som kommer etter bruk av Red 1:9? Er det mikro korrosjon ala en ser på bremseskiver etter vask, eller noe annet?