Hva slags urverk til mitt diy?

Medlem
29. nov. 2016
Sted
Østfold
Hei folkens.

La meg starte med å si at jeg ikke har noen videre kunnskap om klokker, derav denne tråden.
Jeg driver og pusler med et klokkeprosjekt, men er usikker på hva slags urverk jeg trenger og hvor man får tak i sånt.
Klokka er noe ala denne: http://piximus.net/media/6732/collection-of-awesome-things-22.jpg
collection-of-awesome-things-22.jpg

Kjeden på bildet vil jo dra likt i begge ender, men jeg trenger vel et type grovere urverk enn "vanlig", siden senterpinnen(her kommer kunnskapsmangelen inn..) vil få litt vekt på seg? Jeg så på noen fra Clas Ohlson, og der ble det nevnt noe om visere på 6 gram, "viserne" mine vil nok veie mer enn dette. Jeg kan evt støtte opp vha et nav, men usikker på dette i praksis.
Det beste er om det finnes en type gamle klokker(les: finn.no) som jeg kan plukke biter i fra.

Noen som har noen tanker?

• Liker
Reaksjoner: holmby og Grendel
Veldig stilig ide!
Dersom du vil godta et quartz-urverk, så ville jeg prøvd med noe billig Claes Olsson først. Selve problemet her blir diameter på tannhjul som festes til timerøret og lengden på kjedet. Eventuelle problemer med vekt kan ordnes etterpå.

Det ville blitt utrolig tøft med en ordentlig pendel i tillegg på denne! Kanskje i kombinasjon med lodd for opptrekk.

8

• Liker
Reaksjoner: llarsen
Timerøret, er det det jeg kaller senterpinnen? Selve innfestingen og byggingen går nok fint, men da jeg ikke har noe kunnskap opp selve urverket sliter jeg med å finne riktig. Disse clas-løsningene ser jeg for meg at blir litt for snevert å henge et kjede på? Eller tror du den er den såpass stiv at den ikke vil henge nedover idet jeg henger på kjeden?
Det jeg trenger er et urverk med en senterpinne, fortrinnsvis i stål av noe slag, som fortsatt peker rett ut og bruker en time på å gå rundt, selv om jeg henger 100g på den. Hadde håpet at jeg fant noe slikt i en gammel veggklokke eller noe.
Men igjen, jeg har ikke skrudd fra hverandre en klokke siden jeg var guttunge, så dette er litt utenfor mitt området.

Hei folkens.

La meg starte med å si at jeg ikke har noen videre kunnskap om klokker, derav denne tråden.
Jeg driver og pusler med et klokkeprosjekt, men er usikker på hva slags urverk jeg trenger og hvor man får tak i sånt.
Klokka er noe ala denne: http://piximus.net/media/6732/collection-of-awesome-things-22.jpg
Vis vedlegg 19652

Kjeden på bildet vil jo dra likt i begge ender, men jeg trenger vel et type grovere urverk enn "vanlig", siden senterpinnen(her kommer kunnskapsmangelen inn..) vil få litt vekt på seg? Jeg så på noen fra Clas Ohlson, og der ble det nevnt noe om visere på 6 gram, "viserne" mine vil nok veie mer enn dette. Jeg kan evt støtte opp vha et nav, men usikker på dette i praksis.
Det beste er om det finnes en type gamle klokker(les: finn.no) som jeg kan plukke biter i fra.

Noen som har noen tanker?

Hei og artig idé. Dersom du kan leve med hull i skiven til opptrekksnøkkel vil jeg påstå at et gammelt veggur-verk vil fungere som tiltenkt. Jo større skive du lager i diameter jo enklere vil du få til balansependelen innvendig. Det er hastigheten på denne som dikterer hvor raskt kraften slippes ut av hovedfjæren, du må derfor fundere litt på lengde vs vekt på lodd på denne for å få korrekt nok tid.

Lykke til, og publiser for all del bilder underveis.

Tips: Finn et lett kjede og ikke bruk det gamle til motorsykkelen....'

8

Hei og artig idé. Dersom du kan leve med hull i skiven til opptrekksnøkkel vil jeg påstå at et gammelt veggur-verk vil fungere som tiltenkt. Jo større skive du lager i diameter jo enklere vil du få til balansependelen innvendig. Det er hastigheten på denne som dikterer hvor raskt kraften slippes ut av hovedfjæren, du må derfor fundere litt på lengde vs vekt på lodd på denne for å få korrekt nok tid.

Lykke til, og publiser for all del bilder underveis.

Hull til opptrekksnøkkel gjør ingenting, så et gammelt opptrekks-urverk er kanskje veien å gå ja. Skjønner at jeg må studere dette klokkegreiene litt, balansependel er ukjent for meg. Jeg trodde at man bare trakk opp en fjør, evt justerte utslippsfarten på denne med en set-skrue, så gikk denne i noen dager før man trakk opp igjen.
Vil helst slippe å ha noen pendel og lodd hengendes under, da jeg synes den blir seendes litt for "klokkete" ut.

Jeg ser på en del gamle opptrekksklokker at det er en pendel som henger under, er denne til pynt og kan fjernes, eller blir det noe feil da?

Tips: Finn et lett kjede og ikke bruk det gamle til motorsykkelen....'

8

MC'en er parkert for vinteren, men jeg hadde nok angret til våren om jeg kom på at kjeden til den hang inne på veggen! Det blir nok å bruke et vanlig sykkelkjede.

Takk for svar dere!

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Ting kan bli ganske stilig, også med billigere urverk. Denne står på skrivebordet mitt på jobben.
WP_20161205_09_12_21_Rich.jpg

Dessverre et batteriurverk fra IKEA til ca 100 kroner.
WP_20161205_09_12_34_Rich.jpg

Men det legger ingen demping på gleden å se på klokken og speedometenålen som hopper rundt.

Jo, den hipper nå. Med mekanisk vil den gli penere. Det blir versjon 2. Noen prosjekter må man ha.

8

• Liker
Reaksjoner: Hugo Cabret
Jeg ser på en del gamle opptrekksklokker at det er en pendel som henger under, er denne til pynt og kan fjernes, eller blir det noe feil da?

På vegg-ur er pendelen utløsende faktor for kraften i hovedfjøren. Uten balansen denne utgjør ville kraften gått ut i an voldsom hastighet 8 - )

Se gjerne:
for mer forståelse. Jeg tror ikke du har behov for en stor og synlig pendel, men du har behov for en funksjon som gjør at krappen slippes ut med så nøyaktig presisjon som mulig.

• Liker
Reaksjoner: Grendel