Hva slags Omega er dette? 8SC? -1952?

Medlem
1. feb. 2021
Innlegg
6
Sted
Oslo
Fått noen klokker av bestefar for ca 20år siden jeg ikke tenkte var noen grunn til å la ligge lenger, like greit å selge det for noen kroner. Så for meg at denne Omegaen ville vel egentlig ikke ha noe særlig verdi, siden service begynner å koste såpass mye. Den er godt brukt, og glass ser ikke så sprekt ut, men når jeg trakk den opp startet den å gå.

Åpnet bak for å se at det ikke lyste humbug med en gang, men for en som ikke har særlig peil ser den grei nok ut inni? Ser ut til at noen av skruene er skrudd på, så noe form for service vil jeg tro den har fått i sitt liv. Men hva mer spesifikk er dette for noe?
Inni baklokk står det 2513-8SC. Finner fint lite informasjon om 8SC? 14SC finner jeg, samt 10SC. Verk nr: 13322999 som kan se ut til å tilsvare ca 1952?

Når jeg nå kikker litt for å prøve å finne ut hva dette er så kjenner jeg også litt på følelsen å kanskje få en service å beholde den, siden jeg har noen ur. Men syntes de er litt store og tunge så går egentlig ikke så mye med klokke til jobb og hverdags :unsure: Tror jeg kan leve mer med skavankene en andre ønsker, siden det er arv :sneaky:
 

Vedlegg

  • thumbnail_IMG_3041.jpg
    thumbnail_IMG_3041.jpg
    75,2 KB · Visninger: 0
  • thumbnail_IMG_3043.jpg
    thumbnail_IMG_3043.jpg
    106,3 KB · Visninger: 0
  • thumbnail_IMG_3044.jpg
    thumbnail_IMG_3044.jpg
    76,6 KB · Visninger: 0
Dette er en Omega med kaliber 283 (30mm, manuell, senter sekund). Verket ble introdusert på begynnelsen av 1940 tallet, da med betegnelsen 30SC. Klokken er som du sier fra begynnelsen av 1950 tallet ut fra serienummeret på verket. Kassen er fra Central Wath Co og er amerikansk. Tykk gull double på 80 micron (vanligvis kun 10-20 mikron). Referanse nummer er 2512-8SC
 
Takker, interesant.

Får en del treff på Central watch. Men er et klokke firma som heter Gran Central watch som ser ut til at startet opp i en liten avlukke på Grand Central NY i 1952, som kalte seg kun Central Watch. Tro om det er der den kommer fra :unsure: Verdt en mail til de for å sjekke litt mer :giggle:

Edit:
En skjønner nok at jeg ikke har så peil. Er vel heller CB som en ser under der som sier noe om hvem som lagde case, og hadde ikke så mye med en butikk i NY å gjøre :ROFLMAO: Fikk ivertfall svar fra Gran Central watch:
Thank you for thinking about us when you discovered that. GCW weren't case manufacturers nor case makers in the past. What we know is the central watch case spelling is essentially the English translation for the case maker CB, which is Centrale Boîtes S.A. In English: central watch case. We appreciate your support!
 
  • Liker
Reaksjoner: chrgod
CB merket står for Centrale Boîtes Biel, Sveits eller Central Watch Case Co etter det jeg nå har googlet. Central Watch Case Co står også oppført i en database for kassetilvirkere for amerikanske lommeur, så jeg antok derfor at den var amerikansk. Det er flere eksperter her inne på Omega, så kanskje noen av de kan svare @MINUTE_REPEATER @braanaas @SpaceCowboy eller noen andre :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Jan E.
Da har den vært en tur innom Ur-tjenesten
—Takk for god service.

Fått en full service og noen nye deler. Litt korrosjon innvendig, siden det ikke er et tett verk. Men ser ut til at de fikk den i god stand. Så nå har jeg fått meg et pent «banger» ur, med familiehistorikk, som kan være med i verkstedet :)

Lenken burde kanskje vært en annen, siden en slide presser utover mot luggene (lenken er universel for bredere klokker også), så case vil vel få en del slitasje her over tid…

Men eneste spørsmål jeg egentlig sitter igjen med er hva kraftreserven er ca?
Den har fått ny fjær, og varer 23t25min. (Gått ned med kun 5sek/24t ser det ut til, som jo må være akseptabelt på et så slitt verk)
Ved søk på nett så finner jeg kun reserve på de mer kjente Omega fra den tiden som har opp i mot 55t. Men der er jo en del større ur som sikkert har større fjær.
Er ca 24t reserve å forvente av denne?
Og hvor mye bør en max trekke opp eventuelt? Ca 50-60%? For ser jo ut til å måtte få en trekk 2 ganger om dagen uansett…

Er versjon av denne ut i fra hva jeg har skjønt, men -52:
Watch-omega-other-omega-dw-2513
 

Vedlegg

  • IMG_4463.jpeg
    IMG_4463.jpeg
    170,1 KB · Visninger: 0
Redigert:
Omega 283 skal ha 45 timers gangreserve så dersom du får kun 24 timer er ikke alt på stell, du sa den har ny fjær? Den skal trekkes opp helt til det stopper…
 
  • Liker
Reaksjoner: chronometer
Omega 283 skal ha 45 timers gangreserve så dersom du får kun 24 timer er ikke alt på stell, du sa den har ny fjær? Den skal trekkes opp helt til det stopper…
Trekt til en kjenner den går tyngre, også merkant stop. Så er nok ikke noe mer å gå på. Kan det vært brukt en liten fjær, eller sansynelig noe i mekanikken?
Funker fint som den gjør, så blir nok ikke å tenke på det før neste service, men greit å ha en formening om hvordan den skal være. Noen Omega fra rundt -50 som hadde mindre en 24t reserve?


Bytt til en fin skinnrem :)
For en normal klokke så ja. Men denne blir for meg en hverdags som blir mye brukt i en skitten hobby, så lærreim måtte blitt byttet ut flere ganger i året. I tillegg er den lenken nostalgisk da bestefar hadde samme lenke. Han brukte den med et mesh band lenke også en periode, men det blir tilsvarende denne. Jeg liker komboen med holdbarhet og at klokken ikke beveger seg på armen.
Gummi/silikon reim er egentlig eneste alternativet. Og ikke funnet noe med gull spenne og ser bra ut for denne?
 
Tviler på om en Omega fra den tiden hadde mindre enn 40 timers gangreserve så dersom den fremdeles ikke går mer enn 24 timer hadde jeg tatt den tilbake til den som tok service om mulig? Jeg har hatt mange Omega fra 50-60 tallet og alle pleier å gå ca et par dager så det kan hende de har brukt feil fjær… er vel ingen katastrofe å trekke opp klokka morgen og kveld med det er jo kjekt at ting fungerer som de skal!
 
  • Liker
Reaksjoner: Jan E.
Ser mange steder det brukes "Seamaster" uten at det står det på dial. Stemmer det?
Hvordan kan en eventuelt se forskjell utvendig om det er en Seamaster eller ikke når det ikke står?
Er det bare feil bruk av Seamaster og alle de som har pakning har også "Seamaster" skrevet på dial? Eller er det noen som en rett å slett må åpne for å avgjøre om det er et spor for pakning og dermed en Seamaster :unsure:

Her er en proff som selger også mange Seamaster, som har merked denne med Seamaster også:
https://vintagewatchservices.eu/omega-seamaster-vws-2467/