Hva slags klokke og hva slags verktøy for en noob i modding

Medlem
8. des. 2020
Innlegg
1
Sted
Oslo
Jeg ønsker å prøve meg på litt modding (bytte bezel, skive, visere), og lurer på hva slags klokkemerke og modell det er best å starte med, samt anbefalt verktøy for nybegynner. Siden dette er første prosjekt, ønsker jeg ikke bruke noe særlig mer enn 4-5 k for både klokke, deler og verktøy.

Alle tips mottas med stor takk.
 
En Seiko SKX007 diver er vel standard for de som ønsker å prøve seg på modding. Enormt utvalg i skiver, bezel og visere. Det er også masse info og videoer tilgjengelig.

Har sett mange som har bygget en «Soxa»; Seiko moddet til å se ut som en Doxa.

Du kommer langt med et vanlig verktøysett, og en crystal press.

Lykke til, og lag gjerne en tråd om din vei inn i moddingens verden.
 
Redigert:
Et av de mange billige verktøysettene fra Ebay inneholder noen nyttige ting som er brukbare og er en grei måte å prøve seg fram på, men som regel vil man bytte ut det meste etter hvert. Seiko er et fint merke å begynne med da deletilgangen er stor og det finnes haugevis av ressurser (Som chrgod også skriver). En Seiko SNZF17 koster vel rundt 1300-2000,- og kan være en litt billigere inngangsbillett enn "5KX"/SRPD-serien til Seiko, som ligger på 2-4k alt etter stand og modell. Jeg har lagd en oversikt over noe av det verktøyet man trenger for å modde, men den er ikke en komplett guide i det hele tatt. "Lumeshot" på Youtube har gode videoer om både verktøy man trenger og fremgangsmåte.

Jeg har lagd en oversikt over forhandlere av moddedeler spesifikt til Seiko, den kan også sjekkes ut.

Så vidt jeg vet finnes det mye deler og ressurser til andre ting enn Seiko også, men det kan jeg dessverre lite om... Og hvis du har spørsmål, så er det bare å spørre