Hva har jeg kjøpt?

Medlem
2. nov. 2012
Innlegg
132
Sted
Oslo
Hei,
jeg snublet over denne klokken på ebay for et par uker siden. Jeg var på utkikk etter en vintageklokke, og likte at klokken ser ut til å bære mye historie.
Jeg vant auksjonen, og har fått klokken, som etter en dag ser ut til å gå bra. (Første klokke jeg har hatt som jeg må trekke opp selv)

Men jeg har ingen anelse om hva jeg har kjøpt. Betalte ikke mye for den, så jeg mener utseende forsvarer prisen, men som man kan se i annonsen under er det ikke mye informasjon. Tenkte derfor å høre om det er noen her på forumet som har mer info? Har hørt om Glashütte før, men har lest noe om at det er flere firmaer? Original, GUB osv.

Lurer også på hva reservelageret på en slik klokke er? Hvor lenge burde den kunne gå før jeg må trekke opp?


GUB Glashutte 70 1 Caliber Made in Germany Watch | eBay
 
Jeg aner ikke hva du har kjøpt, men har du tid og kan tysk kan du kanskje få noe ut av dette:
GUB 70.1

Klokken ser rimelig slitt ut, men tviler ikke på at den vi fungere.

Vanligvis vil du kunne gå kanskje 20-40 timer, men dette er noe du bare må prøve ut.

Lykke til:)
 
Ja, rimelig flink med pen denne fyren...

Made German står det nederst, fikk plutselig ikke plass til y på slutten:p
 
Dagene ville være kjedelig om vi ikke av og til tok noen sjanser.

Dét har du gjort, og denne gangen er jeg redd din ureddhet ikke ble kronet med stort hell IMHO.
Dessverre! Men dette har vel de fleste (?) av oss gjort...

Blir spennende om det blir noe armtid på den... ;)
 
Gratulerer! Dette var neppe noe røverkjøp, men så kostet den ikke all verden heller.
Neste gang du vurderer et kjøp vil jeg råde deg til å rådføre deg litt med gutta - og de tre jentene, her på forumet.
 
Det som er helt sikkert er at det har vært personer her inne som har gått mer enn 46$ i minus på klokker:p
 
Se der ja. Da har jeg lært det også:)

Kan forsvare prisen da det koster litt for godt håndverk med sprittusj.

Skal bruke litt tid her på forumet før jeg gjør mitt neste kjøp.
Takk for hjelp.
 
Glashutte var jo(og er ennå) en æreverdig Tysk urfabrikant. Etter andre verdenskrig havnet de bak jernteppet
og russerene tok styringen, din klokke stammer nok fra denne tiden. Synd med den fryktelige re-finishen av skiven,jeg syntes klokken kunne klart seg godt uten den;)

$(KGrHqV,!hEFByyWgzOGBQqLY9DPdg~~60_57.JPG


.....men det er jo ennå et mekanisk ur med historie.
 
Hei

Jeg skal ikke kommentere skiva, men den har litt historisk kald krig og DDR over seg :)

Produsert av VEB Glashütter Uhrenbetriebe runt 1960. "Caliber 70.1, 17 jewls, screwed cover plate for escape wheel pinion, mono-metallic balance with self-compensating flat spring, index regulator, Glashütter shock resistance (Duroblock)" Osterhausen

Denne klokken finnes også i en chronometer versjon kalt Q1. Forskjellen er da at balansen er påkostet med skruer for en mer nøyaktig gange, caliber 70.3.

Urhistorie fra den kalde krigen dette her :)
 
Hei

Jeg skal ikke kommentere skiva, men den har litt historisk kald krig og DDR over seg :)

Produsert av VEB Glashütter Uhrenbetriebe runt 1960. "Caliber 70.1, 17 jewls, screwed cover plate for escape wheel pinion, mono-metallic balance with self-compensating flat spring, index regulator, Glashütter shock resistance (Duroblock)" Osterhausen

Denne klokken finnes også i en chronometer versjon kalt Q1. Forskjellen er da at balansen er påkostet med skruer for en mer nøyaktig gange, caliber 70.3.

Urhistorie fra den kalde krigen dette her :)

Dette blir jo bare bedre og bedre:) Takk for info