Hva gjør man med restene av lammelåret?

Medlem
7. des. 2009
Innlegg
385
Sted
Oslo
I år blir det stille nyttårsfeiring med undertegnede, fruen og ei 1/2 gammel jente. På menyen står lammelår, noe av det beste jeg vet når det er rykende ferskt ut av ovnen med mynte og ovnstekte rotgrønnsaker.

men så.... kaldt sauekjøtt har jeg problemer med å sette stor pris på. 1/2 åringen spiser grøt, og plutselig innser jeg at vi kommer til å ha avsindige mengder sau til overs når nyttårsmiddagen er inntatt.

så da er spørsmålet til mine kulinariske klokkefrender, hva kan man bruke restene av lammelåret til???

tips mottas med takk.

Godt nyttår!
 
Skjær kjøttet i tynne, tynne skiver, enten med maskin eller rett fra benet.
Så har du et fantastisk pålegg til brødskivene dine!
 
Lam er noe av det beste jeg får... Og er enig med deg i at deg gjør seg aller, aller best helstekt eller grillet enten som lår eller filet.

Rester av lammelåret er perfekt til en gryterett. Enten kjapt og enkelt i en tomatbasert gryte med urter, eller en fløterett med sopp og løk. Jeg har også brukt lammekjøtt i Stroganoff med hell ved et par anledninger. Hvis du setter pris på indisk er det mange retter som funker bra med litt lammerester også...
 
takk for tips gutter. Funket bra med tomatbasert gryte mogens! stekte litt løk og hvitløk i jerngryta, tilsatte paprika og noen bokser tomater og fylte på med restene av lam, poteter og gulrøtter. satt som et skudd.
 
:cool:
takk for tips gutter. Funket bra med tomatbasert gryte mogens! stekte litt løk og hvitløk i jerngryta, tilsatte paprika og noen bokser tomater og fylte på med restene av lam, poteter og gulrøtter. satt som et skudd.

Det blir en god gryterett det ja! :cool:

Skal du flotte deg litt kan du knabbe litt av rødvinen fra glasset til konemor også. Det setter en god smak på en hver (nesten) tomatbaserte gryte. :)
 
:cool:

Det blir en god gryterett det ja! :cool:

Skal du flotte deg litt kan du knabbe litt av rødvinen fra glasset til konemor også. Det setter en god smak på en hver (nesten) tomatbaserte gryte. :)

hehe. det må i så fall bli fra mitt eget glass. konemor hegner om vinen sin. men godt forslag. heller oppi en støyt rødt neste gang.