Howto: Rembytte på Radiomir

DJM

Medlem
8. jan. 2008
Innlegg
1.183
Sted
Oslo
Jeg ble sittende å leke litt med kameraet da jeg mottok en ny rem i dag, og tenkte jeg kanskje kunne produsere en liten howto på hvordan man kan bytte rem på en Radiomirmodell :)

Du behøver: 1 stk. 1,4mm flatt Bergéon urmakerskrujern

Snu uret og dekk gjerne over skruene med to biter Scotchtape.
Det er lett å glippe skruen med jernet, spesielt på Radiomirmodellene, og tapen vil forhindre riper.

IMG_3216.jpg



Gi skruene 2-4 rotasjoner, slik at de bare stikker litt opp fra kassen.
Sporene i "wirene"/pinnene som holder remen fast er ikke spesielt dype, og du behøver ikke skru mye.
Tapen sikrer også at skruene ikke blir borte dersom de skrus løs. Det kan være litt tricky å treffe gjengene med skruene dersom de løsner helt.

IMG_3217.jpg



Trekk wirene/pinnene forsiktig ut av kassen. Det kan lønne seg å lirke litt forsiktig på hver side slik at de ikke havner skjevt på kassen. Før dem deretter ut av remen.

IMG_3225.jpg



Gjenta på andre siden.

IMG_3191.jpg


Her har det lille røret som forbinder de to pinnene falt av. Dette er viktig og hindrer at belastningen blir for stor på en av sidene. Forhåpentligvis har du ikke vegg til veggteppe med skyhøy floss, og den befinner seg enten på bordet eller gulvet, eller som her... :mrgreen:

IMG_3233.jpg


En tannpirker ordner biffen.

IMG_3236.jpg


Fest denne på den ene av pinnene.

IMG_3225.jpg


Radiomirmodellene skal ikke benyttes med tuber. Befinner det seg tuber på din rem, kan du trygt fjerne dem.

IMG_3239.jpg



Før pinnene inn i remen fra hver side. Sporene skal være vendt ned, mot innsiden av remen.
Forsikre deg om at pinnene møter hverandre i det lille midtstykket omtalt over.

IMG_3226.jpg



Dytt pinnene forsiktig inn i kassen igjen. Sørg for at vinkelen mot kassen er riktig. Pinnene skal gli lett inn.
Hold gjerne remmen inne som her mens du skrur til skruene, da kan du være sikker på at skruene treffer de to sporene.

IMG_3249.jpg


Sjekk at remmen ikke sitter skjevt på kassen. Skruene skal ikke strammes spesielt, det er tilstrekkelig å skru til skruen stopper og du møter noe motstand.

Og vips..

IMG_3254.jpg
 
Tatt for bra tutorial DJM! :D
Scotch tapen er et lurt triks like så mye for å hindre de små skruene å forsvinne som å hindre riper.
Første gang jeg opplevde at metall biten mellom stengene ble sittende igjen var faktisk da jeg skulle demonstrere bytte av
rem for en potensiell kjøper av PAM183 og hadde på OEM remmer på. :cry: :oops:
Med litt trening kan man også bytte rem uten bruk av tape, men krever stødig hånd og øye på skruene.
Det må innrømmes for Frik at bytting på Luminor MYE enklere!!!men har kanskje ikke samme sjarm...?
Ønsker dere en fin dag Paneristis.
 
Gode bilder og detaljert! Er nok også viktig og bruke riktig skrutrekker størelse, så det ikke lages riper på skruene, når man skrur opp eller igjen.

Før, så bare sydde man på nye reimer på radiomorene?

Radiomir er jo den feteste modellrekken til panerai.... synes jeg!

takk