Hjelp :)

Medlem
27. des. 2013
Innlegg
111
Sted
Haugesund
Aftens.
Sitter å tenker så det gnager!
drikker litt Whiskey og, så kan jo være derfor jeg ikke helt finner utav dette ;)

Noen som kan hjelpe å finne utav følgende.

Jeg må lage en mekanisme hvor det er 2 fjærer og en vaier.
Den ene fjæren skal skyve vaieren ut og samtidig lade opp den andre fjæren som låses i spent posisjon.
Når man da aktiverer fjæren skal den dra inn vaieren og lade den første fjæren som låses i spent posisjon...
dette skal kunne gjøres om igjen og om igjen.
Dette må være veldig lite og flatt...

All hjelp tas imot med stor Takk :)
 
Redigert:
Kanskje denne karen kan hjelpe?
[video=youtube_share;1PxHrKmi2A0]http://youtu.be/1PxHrKmi2A0[/video]
 
Ut i fra måten du beskriver utfordringen på, virker det veldig som en evighetsmaskin - slik Relox har "tipset" deg om. Selv om jeg ikke har noen ingeniørutdannelse så trenger nok denne innretningen din en ekstern kraftkilde av et eller annet slag. En fjær kan vel, hvis den er kraftig nok, trekke opp den andre fjæren, man dvs at den andre fjæren på sin side ikke kan være så kraftig som første fjær - og vil følgelig ikke kunne trekke opp den første igjen. Dette er vel en problemstilling som har vært diskutert siden tidenes morgen. Er veldig spent på hva du har tenkt å bruke dette til da :)

Men uansett, så må det være en ekstra kraftkilde her.
 
Om du i tilegg kan koble en dynamo til vaieren har du mulighet til å gjøre litt penger :p
 
Muligheten er vel en slags clutch som lar den svakeste fjæren lade opp noe lettere som igjen kan eskalere på et vis og spenne den sterkeste fjæren.
problemet er evt plassmangel da!

jaja, får tenke litt i påsken :)
 
Har du plass til en fjær til?
Om denne fjæren kobles til vaieren via en dobbelt fustasjeopphengsforkobling vil du iallfall få dette til å virke i en ukes tid uten opptrekk. Hadde du hatt plass nok til en større hovedfjær og to doble fustasjeopphengsforkoblinger kunne du koblet til en dynamo som ladet et 6V batteri, som Mathfjeld nevner, og da ville det sannsynligvis holdt koken i årevis.

Dobbelt fustaseopphengsforkobling



Jeg bare måtte ...
 
Ikke glem å smøre godt med sleggefett, for å forhindre friksjon i de doblefustasjopphengene. Gleder meg til å se resultatet! Pic's or it didn't happen;)
 
Også må du huske diftongfølere i begge ender for å kontrollere ytre dødpunkt:) Og til tilkoblingen av 6v batteriet minuteman bør du bruke ca 3 meter grønn overledning for riktig impedanse.
 
Om ingen av disse forslagene gjør susen, prøv å legge til en to-tre amboltklang. Pleier gjøre underverker i forhold til doble fustasjoppheng, sleggefett og grønn overledning.
Lykke til!