Hjelp til Zenith Defy Xtreme

Medlem
10. juli 2012
Sted
Oslo
Jeg har fått tilbud om kjøp av en sjelden Zenith. Den er produsert i kun 150 eksemplarer, noe som gjør at det er så vanskelig å finne noe informasjon om klokken på nett. Så jeg håper noen her kan hjelpe meg med litt informasjon og en vurdering av hva den kan være verd.

Det er snakk om en Zenith Defy Xtreme Sea med modellnummer 96.0519.685. Jeg finner ingen seriøse sider som kan si noe fornuftig om denne klokka. Den er tydeligvis svært populær å kopiere, så jeg får en haug av henvisninger til replica-sider når jeg søker.

Redigert:
Ah.

Dette er en klokke fra tiden da Zenith hadde over 400 modeller i sortimentet sitt. Etter hvert mistet både kunder og forhandlere oversikten, og det første den nye sjefen Dafour gjorde da han overtok for megomane Nataf, var å skjære ned på antall modeller.

Pris i Norge? Umulig å si. Pris i utlandet? Nesten umulig å si. De var dyre da de kom. Zenith forsøkte å presse prisene oppover, men finanskrise og ny sjef sende prisene ned igjen. Nyprisene ble kuttet med opp til 30%, noe som selvfølgelig ødela mye av grå/bruktmarkedet for Zenith. Jeg har sett tilsvarende modeller forsøkt solgt for godt over 100.000 kroner, noe de naturligvis aldri kommer til å bli solgt for igjen. Hvis man søker på chrono24 på Zenith xtreme, så dukker det opp noen forskjellige modeller - også limiterte. Ulimiterte ligger fra 25.000 og oppover. De limiterte litt høyere. Men blir de solgt? Sannelig om jeg vet.

Hvis du skulle være sikker på å få solgt en sånn klokke i Norge, så tror jeg du måtte godt under 30.000, men det er ingen fasit, bare min informerte gjetting basert på magefølelse. Zenith er ikke et lettsolgt merke i Norge. Det er noen varianter som slår bedre an enn andre, men dette er nok dessverre ikke en av dem.

Men hvis du liker den, så er det naturligvis bare å gå for den! Tror ikke det kommer til å bli laget noe lignende på en stund.

Dette er vel forresten en power-reserve-variant med Elite urverk. Den finnes også i en variant med El-Primero-kronograf, og i en med åpent urverk.

Redigert:
Caliber 670 er en veldig god urverk men for rundt 30.000Kr man burde gå for en El Primero.
Den 670 er ikke så dyrt og er tigjengelig i mange modeller til rimelig pris: Mye rimeligere en 30K.
Da hvis du kjøper en brukt Zenith med El Primero for rundt 30K får du mer klokke(chrono) enn med Elite 670 modeller og også skal din klokke holder seg bedre i verdig over tiden: Det er utvilsom.
Jeg har selv en Zenith med 670 Elite caliber: Den funker utmerket bra.
Urverket er skapt for dressklokker opprinelig, siden den er veldig tynn og av små diameter.
Den har vært brukt er brukt også nå i større modeller (pilote) men tilhører ikke disse i helle tatt: Det føles uproporsjonel.

Prisen jeg selger min Zenith reflektere det jeg sagt: Vi snakker om "entry model" hos Zenith hvor man får seg mye klokke for minste penge.
Å går ut med 30K for en Elite 670 er egentlig å betale mye for urkassen selv...

http://www.tidssonen.no/forum/klokker-9/zenith-carr%E9-elite-670-ny-pris-17865/

Hvis du ikke er ute etter chrono, har man valget mellom espada (som i og for seg er en el-primero bastard) til drøyt 45.000 eller disse eldre defymodellene. Gitt hva sistnevnte kostet brukt, og gitt at det er ren in-house en får for oppunder 28.000, er det ikke tvil om hva jeg ville valgt.

Lite utvalg fra store produsenter der, spesielt med in-house.