Hjelp til verdi av lomme ur

Hadde vært interessant om du kunne legge ut bilder/info av uret her. Ønsker du ikke at priser skal komme i tråden, kan jo det bli diskutert på PM. Uansett er bilder alltid bra:D
 
Hvis det er i massivt gull får du kanskje gullvekten for det.
Hvis det er Patek får du kanskje noen tusen ekstra.
Hvis det er over 200 år gammelt får du kanskje over 5,000,- om det er i god stand med hel og fin skive.
Hvis det er et 100 - 200 år gammelt lommeur i god stand får du kanskje en tusenlapp. Trenger det service får du et par hundrelapper.

Sånn generelt sett.
 
Tja, litt lite optimistisk der @minuttmann. Lommeur med feks komplikasjoner kan gå for svært mye. Minute repeaters feks.

Plutselig sitter denne personen på et George Daniels ur, og vi snakker "The holy grail"

Få opp bilder, det gjør det enklere:)
 
Om man ser på hva lommeur går for på ebay får man gjerne en viss pekepinn, søk på avsluttede auksjoner.

Jeg har lagt merke til at det er vanskelig å få solgt lommeur i norge til gode priser, kanskje pga at markedet er så lite, eller at interessen for lommeur i norge generelt er liten? Eller begge deler :confused:

Selv har jeg noen lommeur som jeg setter stor pris på, bl.a en Waltham Railroad fra 1921, en dobbeltkapslet hunter Waltham i sølv fra ca 1890, vekten på siste er nesten 200 gram! Har også et par engelske i sølv, bl.a et fra ca 1760 som har gått i arv i vår familie i godt over 100 år.
 
Når det gjelder verdi er det jo ikke riktig så jævlig som en her ovenfor (opp opp) forespeiler oss, men når sant skal sies så går mange av disse flotte railroadurene for regelrett latterlige priser.
Men tendensen er at de øker år for år så her er det bare å hive på seg spanderbuksene og sikre seg en liten samling av virkerlige flotte lommeur før prisene tar helt av.;)
 
Tja, litt lite optimistisk der @minuttmann. Lommeur med feks komplikasjoner kan gå for svært mye. Minute repeaters feks.

Plutselig sitter denne personen på et George Daniels ur, og vi snakker "The holy grail"

Få opp bilder, det gjør det enklere:)

@Entropy
Min liste er ikke uttømmende, men gir nok en god pekepinn i forhold til det som "vanligvis" finnes for salg her på bjerget.
Her er ihvertfall noen som tror de sitter på en "holy grail"
unikt Waltham Lomme ur til herre - FINN Torget
Samme uret ligger fra 500-1500 kr på E-bay

Beklager å kræsje tråden litt!

Ja, oppnår de den prisen kan jeg titulere meg som millionær i lommeur.

Det er med lommeur som det er med gamle mynter. Veldig langt mellom noe av verdi. Dessverre.
 
Redigert av en moderator:
Sånn generelt sett er det bare tull å komme med en slik til grader generel pris betraktning.

Kom med bilder og beskrivelse så finner vi nok et svar :)

Tviler på at trådstarter mottar mail fra ekspertene, så bilder må nok til, ja.

Men generelt sett vil et spørsmål av så generell karakter måtte besvares rent generelt. Om vi hadde bilder kunne vi generelt sett gitt et noe mindre generelt svar, men generelt sett vil også da svarene bli rimelige generelle og basert på den generelle kunnskapen som vi generelt besitter her inne. Ofte basert på generell informasjon innhentet fra nettet. Men at det generelt sett er tull å besvare et generelt spørsmål med et generelt svar - det mener jeg på generell basis må være tull. Særlig når det generelle svaret kan betraktes som et generelt godt svar fra en som generelt sett vet mer om lommeurpriser enn folk generelt, men sikkert mindre enn ekspertisen her inn vet.

Sånn generelt sett, altså. Eller hva mener du @chronometer ;)


@Thkarlsen
Nå kan du se hva du har stelt i stand;)
Her er det bilder som gjelder. Pics or it didn't happen, som de sier her inne - sånn generelt sett.



PS: Ja, jeg kjeder meg 1. mai. Flaggstanga var nede for maling i dag og nå sitter jeg og ser på at den tørker.
 
Redigert av en moderator: