Hjelp til kjøp av vintage Rolex

Medlem
13. feb. 2013
Innlegg
4
Sted
Oslo
Hei! Jeg er ny bruker på forumet, og har fått for meg at jeg vil ha en vintage Rolex (1960-70). Jeg håper derfor at det er noen her som har noen tips og erfaringer å bidra med så jeg ikke går på en smell.

Klokken jeg har i dag er en Breitling Chrono Superocean med sort skive. Det jeg ser etter i min "nye" klokke er det stikk motsatte. Den skal vise tid, dato (ikke så farlig med dag), og gjerne ha skinnrem. Breitlingen er forholdsvis stor og tung og synes veldig godt på håndleddet. Jeg vil nå ha en nr. 2-klokke som er mer diskret. Jeg har sett meg ut referanser Datejust 1600-1603, Oysterdate 6694, og etter å ha lest litt rundt på forumet i dag, Air King.

Disse ligger det mange av på eBay, men de ser jo nesten nye ut alle sammen, med oppmalte skiver og nye glass (akryl). Det er her jeg trenger hjelp, hva skal jeg se etter? Og ikke minst hvor, det finnes kanskje mer egnede steder enn eBay? Har ikke tenkt så mye på budsjett enda, men det går vel an å få til noe for under 20 000?

Setter pris på tips og innspill!

Mvh Anders
 
vintage rolex forum, masse rart til salgs på tilsalgs-delen der. Burde lett klare å få noe ferdig momset inn i Norge med den budsjettrammen der!

Ellers kan du kikke på chrono24.no også.
 
Hei og velkommen.

Enig med olem. Kjøp fra en trusted seller på VRF eller hold utkikk på K/S forumet her.
Når det gjelder Oyster Date er den manuellt trukket og Air-King er vanskelig og finne med dato.
Lykke til i jakten:D
 
Jeg har selv en Datejust 1603 fra 1966 - og kikket lenge før jeg endelig trykket av avtrekkeren. Er du purist, og vil ha et ur som ikke er tuklet med (oppmalt skive, nye deler), ville jeg ikke kjøpt over nettet, da det er vanskelig å vite helt hva du får utifra bilder. 1603 og 1601 er det jo plenty av på markedet, og du kommer langt med 20k (for den prisen finner ut et pent eksemplar med boks og papirer). Merk deg at f.eks 1603 ikke har quick-set dato (du kan ikke stille dato uten å stille tiden) - noen finner kanskje dette irriterende, for meg er klokken så mye i bruk at det ikke er noe problem. Det dukker stadig opp eksemplarer her på forumet, så bare ha litt is i magen, så finner du nok noe fint!
 
Takk for gode innspill så langt! Skal ta en grundig kikk på sidene dere nevner.

Purist eller ikke er ikke godt å si, men det er jo viktig at klokken er i en slik stand at den gjør jobben sin og at jeg klarer å lese av tiden. Hva synes Rolex-folket om nye akrylglass og oppmalte skiver? Det jeg er ute etter er å slippe å høre at "her har du blitt lurt" dersom jeg treffer på en kjenner :eek:

Hvis jeg finner et interessant objekt, er det da greit å legge ut en link for å høre forummedlemmenes mening?
 
Hvis jeg finner et interessant objekt, er det da greit å legge ut en link for å høre forummedlemmenes mening?

Dette er nok det smarteste du kan gjøre :) Tråden blir litt mer dynamisk om du legger ut link og vi får følge jakten din på det aktuelle objektet. Lykke til på jakten.
 
Hei! Jeg er ny bruker på forumet, og har fått for meg at jeg vil ha en vintage Rolex (1960-70). Jeg håper derfor at det er noen her som har noen tips og erfaringer å bidra med så jeg ikke går på en smell.


Setter pris på tips og innspill!

Mvh Anders

Du har fått det for deg... :)

Vær klar over at vintage ofte er gamle slitte klokker. Å betale 20k for 40 år gammel klokke er for samlere som vet hva de gjør. Vintage Rolex er også vanskeligere/dyrere å få reparert. Skal du ha Rolex, gå for den nyeste og beste kvalitet du har råd til.

Når det er sagt finnes det mye artig vintage. Det er lettere å finne noe til en god pris hvis du ser etter andre merker. Med litt tålmodighet kan du finne en lite brukt klokke til en god pris.

Husk alltid å kalkulere med service (2-5k) for daglig bruk. Kjøp aldri en klokke som ikke går.
 
Redigert:
Hallo ja! Har sett den som ligger til salgs, takk for tips. En veldig fin klokke, men ikke helt slik jeg har sett for meg. Jeg tenker sort skive. Videre er jeg ikke helt sikker på hva jeg synes om bezelen(er det riktig?) på dj som ser ut som korken på en glasscola. Tror jeg må prøve å få sett en i levende live for å gjøre meg opp en mening. Per nå heller jeg mer mot 6694, men jeg forstår at den er ganske liten? Blir en veldig stor kontrast i forhold til Breitlingen min. Jeg har også sett så mye de siste dagene på chrono24, eBay og vrf at jeg nesten har blitt snøblind. Det er her snakk om en gave til meg fra kona til 30-årsdagen min i sommer, så jeg/vi har heldigvis god tid.

Chronometer kommer med et godt poeng, noe jeg også har vurdert selv. Får se an hvordan budsjettet utvikler seg fremover, det er synd å ende opp med noe halvveis. Sånn sett er kanskje 6694 ikke så dum, siden det virker som at man få en slik til rundt 10k. Noen her som har en slik, og kan si noe om størrelsen? Det er helt greit at den må trekkes manuelt.
 
Personlig synes jeg fluted bezel (cola-korken) er noe av det som gjør hele Datejusten, men hvis den ikke faller i smak kan du sjekke ut 1600 istedet for 1601/1603 da denne har glatt bezel.

rolex016.jpg
 
Datejust med glatt bezel likte jeg veldig godt, skal se litt nærmere på den. Etter å ha sett gjennom "vis meg din dj"-tråden må jeg innrømme at jeg har varmet opp når gjelder fluted bezel også. Mange fine kombinasjoner, likte godt gull med sort skive og sort rem, kunne også tenkt meg en lenke for å bytte litt på.

Nytt spørsmål: er det noen tell-tales for å avsløre en frankenwatch? Er dette noe selgere er ærlige om, og reflekterer det i prisen?
 
Hva er en frankenwatch..... du har nok mange forskjellige "Fasiter" på dette tema, i tillegg har vi problemet med hvor ærlig en selger er, det er mye du kan komme unna med uten å bli "fersket". Les Laserwelding, ovnsbaking av skiver og visere m.m. Tror nok du skal være svært selektiv hvis du utelukkende skal stole på selgere for å skaffe deg en 100% orginal vintage.
Tom
 
Redigert:
Les Laserwelding, ovnsbaking av skiver og visere m.m. Tror nok du skal være svært selektiv hvis du utelukkende skal stole på selgere for å skaffe deg en 100% original vintage.
Tom

vi snakker om 6694, Datejust o.l., det er ikke akkurat minefelt.
man skal fortsatt være våken men en trenger ikke å bli helt paranoid.
 
Tror absolutt du bør prøve noen på hånden :) Ganske små og delikate klokker, og jeg synes på en måte de blir enda mindre på lenke.