Hjelp til informasjon om noen gamle lommeur

Ken

Medlem
5. des. 2013
Innlegg
1
Hei,

Fant fire gamle lommeur, og vil gjerne ha mest mulig informasjon om disse. (ca alder, produsent, verdi, pris for reprasjon, + all informasjon dere ellers måtte sitte med)



1


2


3


4
 
Heisan! Velkommen til forumet! Det er nok lettere hvis du skriver litt hva som står på klokkene, samt at du tar bilder av verket også. Men jeg tror ikke du sitter på noe gullgruve ut ifra bildene du har lagt ut her nå. Så lenge du ikke sitter på en helt spesiel sammleobjekt, så pleier verdien på lommeur å være lavere enn hva det koster å ta en service.
 
Ser på Finn.no at lommeur i god stand annonseres fra omtrent 600,- til 1.500,-. I helgull får man i beste fall for gullvekten, men gullprisen er jo relativt høy om dagen.

Full service koster fort 4K.

Du må nok ta lokket av urverket og ta noen bilder. Ellers er det mye info ute på nettet. Google er din venn.
 
Har ikke så veldig mye å bidra med, men skal forsøke å datere dem så langt jeg greier utfra tallskive, visere og det jeg kan se på bildene. Bilde av urverk og stempler vil kanskje bidra til mer korrekt datering.

Bilde nr 1. Longines ur, et ur muligens enkelte urmakere kan ha en viss dele tilgang til. Jeg har noen lommeur med samme urkasse og rød 24 timers skala som er produsert i tidsrommet 1917-1930. Så uret kan være fra dette tidsrommet, men Longines har serienummer på urverk som kan datere uret til nøyaktig produksjonsår.

Bilde nr 2. Uret kan være fra tidsrommet 1870-80, pluss minus.
Bilde nr 3. Anhengsur fra tidsrommet ca 1910.
Bilde nr 4. Anhengsur? Sans. fra siste del av 1800 tallet.

For de siste 3 urene er deletilgangen ikke eksisterende hvis noe er galt med urverket. Er enig med de andres vurdering angående pris/ service.