Hjelp til informasjon om eldre Revue klokke.

Medlem
1. sep. 2013
Innlegg
10
Hei! :)

Først av alt vil jeg bare presisere at jeg er helt ny her på tidssonen, så om noe skulle være feilplassert eller ikke i tråd med "skikkene" her, så beklager jeg det.

Dernest, så postet jeg dette på diskusjon.no for en tid tilbake. Jeg var ikke klar over at dette forumet eksisterte på den tiden, men etter at jeg oppdaget dette forumet dedikert til klokker tenkte jeg kunne gi det en sjanse her og :) Etter litt lesing virker det som kunnskapsnivået her inne er veldig høyt i alle fall.

Det har seg slik at jeg har kommet over en klokke i forbindelse med arv. Skal man tro det jeg greier å lese av selve klokken er den av merket "Revue" (selv om jeg et lite sekund, da jeg først så logoen på baksiden trodde det var en Omega). Jeg har selvfølgelig prøvd å google en del, men det har ikke gitt meg så mye, annet enn at jeg har kommet over flere andre klokker av samme merke (ikke modell), en Wikipedia-side (Revue Thommen) samt produsenten sine sider, og noe historisk materiale. Ikke noe som jeg greier å relatere direkte til klokken jeg sitter med.

"Revue Sport Hilton" kan leses på urskiven, og det er en såkalt "opptrekkerklokke" (mekanisk?). For meg er det vanskelig å fastslå når den kan være produsert, men jeg er ganske sikker på den ble kjøpt i tidsrommet 1950 - 1970, og jeg er nesten helt sikker på at den ble kjøpt i Norge. Et ganske vidt anslag, men det er vanskelig for meg å si noe mer egentlig.

Grunnen til at jeg spør er ikke nødvendigvis for å få vite noen verdi (jeg kommer antakelig ikke til å selge den uansett), men heller om det feks er verdt å koste på seg en reparasjon/restaurering, ettersom jeg jo synes det er en pen klokke samtidig som jeg har en viss sentimental tilknytning? Jeg har tenkt å forhøre meg med urmaker i Trondheim, men jeg frykter jo at dette er noe som fort kan bli kostbart (spesielt på en ikke alt for romslig studentøkonomi)?
Ellers så har jeg jo fått inntrykk av at dette er en klokke av en viss kvalitet, men jeg har svært få referanser (jeg har liten personlig erfaring med klokker/ur), så det hadde vært interessant hvis noen her inne visste noe om dette?

På forhånd takk for alle svar :)

Bilder:
18w3U4E

18w43VX
 
Redigert:
Revue lagde kvalitetsklokker. Merket har historie helt tilbake til 1853, Revue Thommen S.A. De lagde egne verk men benyttet også eBauche. De ble slått sammen med flere merker i 1962 under Manufactures d'Horlogerie Suisse Reunies S.A, MSR. Revue benyttet verk merket MSR på 60 tallet. Tipper din klokke er fra denne perioden.
 
Takk for svar :) 60-tallet høres veldig riktig ut mtp alder.
Tenker jeg får ta meg en tur innom urmaker en dag å høre hva han sier mtp reparasjon/restaurering.