Hjelp til å finne en "dress"klokke

Skjønner den boenna,men nå vil jeg være vanskelig for å se hva jeg kan finne.
Det er da JLC i huset,og det sitter en Sinn på armen,så jeg er ikke klokkeløs.Og jeg har da annet også.
Var nylig innom Lervik ur og testa en del,men ingenting som skrek-Ta meg hjem.
Klokka må ikke koste 100k,bare satte ett tak så det ikke tar helt av.

I prinsippet enig i at dette er en artig teoretisk øvelse, bare man ikke blir skuffet når man ikke finner noe som passer.

Det nærmeste jeg kan se at man kommer er Grand Seiko. Noen av disse er virkelig flotte, og definitivt verdt prisen.
Denne liker jeg godt!

s_sbgr055_a_1024x1024.jpeg

Virker nesten som folk blir støtt av at jeg vil ha noe utenfor normen?
Og det er ikke helt teoretisk da dette er noe jeg er ute etter,men siden jeg har leita en del sjøl,så skjønner jeg at det kan bli veldig vanskelig,eller tilogmed umulig.
Det kan jeg leve med.

Skal se nærmere på de Seikoene.

Redigert:
Hvis du ønsker manufaktur og ikke ønsker noe fra Richmond eller Swatch, og Rolex, AP og PP ikke er interessant så forslår jeg følgende merker. De er alle manufaktur i større eller mindre grad, de fleste er selvstendige så vidt jeg har klart å finne ut, og de tilbyr alle dag og dato på klokkene sine.

Mine forslag i vilkårlig rekkefølge:
Zenith
Maurice Lacroix
Chopard
Ulysse Nardin
Frederique Constant

Sånn. Der har du manufaktur i de fleste prisklasser. Usikker på prisene da. Chopard priser seg vel ut av dine kriterier. Det gjør antakelig Ulysse Nardin også. Maurice Lacroix og Zenith har garantert en manufakturklokke med dag og dato innenfor 100k. Jeg er dog usikker på om Frederique Constant sine klokker med dag dato er in-house, men de har utviklet sine egne urverk og går som manufaktur nå om dagen.

Synes i grunnen dette var en interessant tråd og ikke minst en interessant øvelse for min egen del. Det finnes så mange spennende klokker der ute som diskuteres alt for lite her inne.

Lykke til i jakten :)

Nomos har jeg prøvd å like,men lykkes ikke helt.

Zenith er Lvhm.Men seres Captain Winsor annual calendar er ikke helt ueffen.
Maurice Lacroix har Pontos day day som er rimelig fin.
Chopard har jeg sett på som ett smykkefirma,og som kjøper urverk.Må sees nærmere på.
Ulysse Nardin var jeg hundre på var eid av ett av de store konsernene,men der ser det ut til at jeg tok feil.
Frederique Constant har jeg vel bare sklidd forbi,men hvorfor?Sikkert på grunn av mangel på historie.Må se litt nærmere på.

Maurice er nevnt, jeg liker denne som er noenlunde iht valgte kriterier, men dog med ETA.
LC6358-SS001-33E_2.jpg

Hmm,du garanterer feil:mrgreen:.
Den har jeg sett på,men ikke helt overbevist.
Når jeg sier sett på så mener jeg på nett.

Ap faller overhodet ikke i smak,ei heller Patek helt.
Noe jeg har lest circa ingenting om her inne,men som er litt interessant,er Pequignet.
Men,jeg vil nå gjerna ha flere valg,om det finnes.

Glemte nesten,ja,jeg MÅ ha dag og dato.

Pequignet...Ja...
Det som er med Pequignet: Forrige sjefen der prioritert den in house utvikling uten å holde på tidligere modeller (med eta) sin salg. Da kom det til randen av konkurs pga mye penger ut og ingenting inn...
For å berge seg, han tok avgjørelsen å starte utsalg av de første in house modeller: Litt gambling der siden urverket (dag/dato/moonfase) var ikke testet på onklig måtte.
Det gikk egentlig galt: Stor majoriteten av klokkene kom tilbake til reparasjon etter kort tid og kostnader gjort han ferdig.
Nå er det sånn at en ny investør er kommet på banen med Mr Pequignet på siden og jobbet med helbredelsen av urverket for en ny lansering med intensive testing på forhånd.
Vent litt og snart kan du eie en flott 100% Fransk produsert klokke med veldig god markeds pris for det den gir.
Det er nok en historisk stund siden mest av hele urmaker kunst var etablert i Frankrike før en idiot konge bestemt at alle burde bli katolikker på fransk territorium. (Edit de Nantes)
Noe som jagde ut mest av alle (hovedsakelig protestanter) urmakere til Sveits, Tyskland og England på dette tidspunkt og ødelagt hele franske urmakeri utvikling...

Redigert:
Plutselig ligger visst Pequignet lengre bak i lista gitt.
Takker for info,interessant.

Pequignet har en veldig god urverk med mange patenter på seg og veldig god innovasjon/løsninger som gjør det bedre enn andre urverk med tilsvarende komplikasjoner.
Men som hver enkelt urverk, er det ikke klar før det er klar.
Den tidligere CEO tok en sjanse mann tar aldri på noen måte og oddsene gikk ikke for han.
Urverket er allerede bearbeidet og skal komme ut den riktig veien: Etter omfattende tester og seriøs regulering.
Den ny CEO vet fullstendig at ingen tredje sjanse skal bli gitt på markedet og forlater ingenting til tilfeldighet.
Det er nok den første fransk manufakturert urverk siden mange år og mye prestisje stå på spill der.
Jeg hadde ikke vært bekymret å kjøpe den selv når den kommer tilbake.
Vet ikke om når og kanskje er den klar allerede....
Skal undersøke etter Jul.