Hjelp til å anslå verdi av Longines

Medlem
30. juni 2013
Innlegg
4.341
Sted
Drammen
Lurte på om noen smartinger her inne kunne hjelpe meg å anslå ca verdi på denne klokken. Har funnet lignende på amerikanske sider til det som for meg ser ut som usannsynlig høye priser. Tror den er fra 40-tallet en gang. All hjelp settes stor pris på :)

DSC_0107_zps8453b75e.jpg


DSC_0113_zpsfd32e399.jpg


DSC_0120_zps73489739.jpg


DSC_0119_zpse3f70838.jpg
 
Litt lite opplysninger om klokken, men jeg vil tippe et par høvdinger, om det da ikke dette skulle være en helt, helt spesiell Longines... :)
 
Den er produsert i 1948.

Om du sender serienummeret - det som står på urverket - til Longines museum er jeg sikker på at du får vite en del mer om den. Blant annet hvor og når den ble solgt, hvilket caliber som er i den osv. Er den spesielt verdifull får du sikkert vite det også.
 
Det er litt stilig at den har sentrumssekundviser da. Blir overrasket hvis dette er en klokke som er usedvanlig mye verdt, men er absolutt greit å sjekke. Ser ut som om denne her har samme verk som i din, ved første øyekast. Er litt flere bilder.
 
Den ser ut til å ha et verk basert på kaliber 12.68N. Står gjerne et eller annet sted, under balansen?

Grunnen til at du kan finne disse til forskjellig verdi kan være at disse også ble laget i militærutgaver. De er da gjerne merket med en pil og et militært referanse nummer på baksiden. Militære samleobjekter kan ha høy samleverdi.

Longines var neste største leverandør til Royal Air Force under krigen. Wesolowski
 
Den ser ut til å ha et verk basert på kaliber 12.68N. Står gjerne et eller annet sted, under balansen?

Det har du nok helt rett i!

Utdrag fra mail jeg fikk fra Longines museet i dag:

The serial number 7’618’366 identifies a stainless steel wristwatch with the reference 5413.
It is fitted with a Longines manually wound mechanical caliber 12.68N.
It was invoiced to Hausammann, who were our agent for Norway, on 15.06.1949.

Grunnen til at jeg spørr om verdi er at klokken ikke helt falt inn i min samling og jeg ønsker derfor å selge den videre. Er det noen her som har erfaring med salg på ebay? Kan det lønne seg å legge ut for auksjon der (har så langt ingen referanser som selger)? Eller bør jeg bare legge den ut for salg på KS her og være tålmodig?
 
Kult at Longines har så bra database og service. Jrg har selv en som ble solgt til importøren i England to dager før jeg ble født :)
 
Oppdatering:
Fikk tips fra Longines museet om å kontakte Antiquorum Auctioneers angående verdivurdering av klokken. Jeg gikk inn på nettsiden deres i morges og sendte forespørsel om vurdering (Dette er gratis btw). Med i forespørselen sendte jeg bilder av klokken samt all informasjon jeg har om den. Allerede nå fikk jeg svar fra dem:

Dear Sir,
thank you for your e-mail,
the estimate price of this watch is 800 to 1'200 us.
unfortunately we don't have the interest to include this watch in auction.
best regards
Etienne Lemenager
Director
Watch Expert

Skal jo nevnes at denne vurderingen er jo selvsagt uten å ha sett klokken "live", men det kan jo være en nyttig pekepinne :)
 
Redigert: