Hjelp med vintage Oris Star

Medlem
12. mars 2020
Innlegg
804
Sted
Oslo
Heisann folkens

Håper noen her har skarpe øyne som kan hjelpe med å "godkjenne" en særdeles lekker Oris Star cal. 702.

Fant uret mens jeg så etter sektorskiver, men det er en del punkter som får meg til å fryse på ryggen:
- Privatselger, fra Romania
- Veldig bra stand (NOS skriver han) på visere, skive, font og lume. Særlig til å være fra antatt 1969.
- I tillegg skriver han at lumen på markørene og viserne er aktiv (1969 = tritium med 12 års halveringstid?)

Det er ikke snakk om store summen, men hadde vært leit å finne ut etterpå at alt er "om-malt". Setter stor pris på alle innvendinger!

Bilder:
Oris Star, dial1.png

Oris Star, dial2.png

Oris Star, dial3.png

Oris Star, movement.png
 
Dette så ikke bra ut, spesielt siste bilde... Dette har nok aldri vært en Oris fra starten :)

Hm... Er du helt sikker på dette?

Det dukker opp et identisk urverk på catawiki, fra samme periode, samme dimensjon på kassen. Legger ved bilde og link ,scroll bortover bildene til du ser urverkbilder: https://www.catawiki.com/en/l/5873741-oris-vintage-men-s-wristwatch-60s

Random Oris Watch, Cal 702.png


I tillegg dukker 701 (eneste forskjell er sub sekundviser) urverket opp på Ranfft.de som ser tilnærmet lik ut. Legger ved bilde og link: http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?13&ranfft&173&2uswk&Oris_702
ranfft.de cal 701.png


Kan det hende at urverk "holderen" er byttet??
 
Legger ved en videosnutt av et annet eksemplar som ser rimelig slitent ut. Både skive og visere er lik eksemplaret på Chrono24.

 
Jeg bare deler min mening.... Men det høres jo ut som du alerede har alle svar:)

Syntes uansett plastspaceren og det simple urverket var en turnoff. Og en sektor skive er det heller ikke imo.
 
  • Liker
Reaksjoner: MikroKrone
Jeg bare deler min mening.... Men det høres jo ut som du alerede har alle svar:)

Syntes uansett plastspaceren og det simple urverket var en turnoff. Og en sektor skive er det heller ikke imo.

Tusen takk for at du deler kunnskapen din. Det var overhodet ikke meningen å undergrave meningen din. Jeg setter stor pris på at du ofrer din egen tid til å hjelpe fremmede! :)

Jeg er enig med deg at den plastholderen ser litt shabby ut, men urverket ser ut til å komme fra Oris. Kan urverket ha kommet fra en annen modell, eller kanskje en damemodell, og byttet urverkholder? Ser også to tilfeller av metalholdere, på ett av bildene over og vedlagt bilde.

Det er nok ikke en helt tro sektor skive, men jeg syntes den falt i smak med det indre timefeltet i kontrastfarge og de ytre minutt/sekund markørene. Jeg må innrømme at jeg ikke vet helt sikkert hva som skal til for å klassifisere som en sektorskive, bortsett fra en viss avdeling :oops:

Random1 Oris Watch, Cal 702.png
 
Pen klokke. Minner litt om Longines sine nylige remakes. Hvis det er en redial, så er den iallefall pent utført. «ORIS» er i litt for fet font, eneste jeg reagerer på.

Urverket ser også rent og fint ut. Hvis det virkelig er NOS, så er det veldig rart at verkholderen er byttet ut med en i plast.Det er ikke en slitedel.. ( den er iallefall ikke original femti-sekstitalls). Kronen ser heller ikke helt riktig ut synes jeg. Ur med manuelt opptrekk har ofte litt kraftige kroner. ( Ser nesten ut som kronen på første bilde er ulik den på bilde 2 og 3?).

Skulle jeg tippe, så er det en nyere, basic Oris, med samme urverk og plastholder, som har fått en ny urskive og matchende visere. Det er etter min mening ok, sålenge det ikke selges som originalt.

Skjønner godt at du liker klokken. Hvis prisen reflekterer usikkerheten i forhold til originaliet, og du er komfortabel med det, så gå for det. :)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: MikroKrone