Hjelp! Kjøp av Rolex Sub 114060

Taxes.jpg

Quote of the day;) som forklarer hvorfor din Rolex må oppfylle alle kriterier staten krever.

For å dra det langt så kan du ikke forsikre en klokke hos gjensidige uten å kunne fremvise enten kvittering fra norsk forhandler eller dokumentere at den har blitt momset inn i norge. Kjedelig om man kjøper eldre klokker.

Vil tro at norske forhandlere tjener på at folk som trådstarter blir redde for å kjøpe klokker fra utlandet. Eller at norskkjøpt gir en stor tillegsverdi for mange.

Jeg har ALDRI forsikret noen av mine klokker.
Men det ser ut som noen mener at det er en "selvfølge" å gjør det og spesielt med Rolex.

Nå, la oss ta et eksempel:
Din Sub eller din SD faller på baderoms flisgulvet og får krystallen sin eksplodert med skader på tallskiven, viserene, bezelen og til og med kassen...(ikke tror at jeg fantaserer: det har skjedd...)
Den er forsikret og kassen din får laserbehandling og alle deler blir erstattet for fri.
Kan du senere selge den akkurat på samme pris som en annen strøken Sub/SD som hadde samme alderen MEN som aldri fikk byttet/reparert noe? Det tror jeg ikke.
Din ny "franken" Sub/SD skal miste en del verdi på markedet.
Er du bekymret for tyvene, bruk bankboks eller som meg, en 350kg safe ingen kan løpe vekk med på ryggen sin: du kan også bolte safen på gulvet og kombinere det med en husalarm hvis du vil.
I disse tider, hvem kan si at husalarm og safe er noe alle kan leve uten?
En god brannsafe kan også beskytte ting som aldri vil bli erstattet med penger;)
Det er klart at forsikring er bedre enn å betale alt selv ved et stort problem som et baderom ulykke eller et innbrudd, men alt i alt kan du leve uten hvis du har sunne "HMS" rutiner med klokkene dine.

Gode poeng @Hammerfjord!

Jeg har kuttet verdigjenstandforsikring på flere av mine klokker, nettopp fordi de er «dobbeltforsikret» og fordi forsikringene ble nokså dyre i forhold til verdien.

Innbo- og reiseforsikring vil i stor grad dekke skader, og til en viss grad tyveri hvis klokken ikke er for dyr.

• Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Gode poeng @Hammerfjord!

Jeg har kuttet verdigjenstandforsikring på flere av mine klokker, nettopp fordi de er «dobbeltforsikret» og fordi forsikringene ble nokså dyre i forhold til verdien.

Innbo- og reiseforsikring vil i stor grad dekke skader, og til en viss grad tyveri hvis klokken ikke er for dyr.

Takk og godt poeng også på innbo- og reiseforsikring.
Det går an å få seg en god safe på rimelig pris i disse tider: safe salg har eksplodert i alle land som har hatt null eller negative renter de siste årene og konkurranse på safemarkedet fikk seg en boost.
http://www.safesenteret.no er grei å handle med.

Bare for å nevne det...

Jeg fikk tilbud på en forsikring i dag fra Gjensidige, og jammen har de revidert teksten litt. Har brukt de ved flere anledninger tidligere, men aldri trengt mer enn en takst fra urmaker - mva har aldri blitt nevnt. (Selvsagt mulig det har stått i betingelsene lenge...)

Vedlagt finner du tilbud om forsikring for din klokke.

Dersom du ønsker forsikringen trenger vi kopi av kvittering eller en takst på klokken. Merk også at klokken må være fortollet inn i Norge dersom den er kjøpt i utlandet for at forsikringen skal være gyldig.

Tipper de praktiserer det sånn at du passer på å gjøre sånt klart up front sånn at det er nevnt i avtalen.