Heftlelser og service på ur

Medlem
7. jan. 2014
Innlegg
56
Sted
Hole / Buskerud
Her kommer historien:

Jeg kjøper et brukt ur av en stor/kjent forhandler i Norge som selger kun brukte ur. Får selvfølgelig kvittering på kjøpet. Til høsten er uret 6 år, så jeg kontakter en urmaker som har "lov" til å ha service på dette uret. Om hva en service koster osv. Han svarer at det er bare å sende inn uret så skal han se på det. Han skriver videre at om uret må sendes til Sveits, er dette uret innfortollet? Uret ble kjøpt nytt i USA 2008. Jeg vet selvfølgelig ikke om uret er innfortollet og kontakter selger. Han svarer at det kan bli vanskelig å få tak i papirer som beviser dette. Han sier videre at han har en urmaker som kan ta servicen, det blir også mye billigere og like bra som "han andre"?

Spørsmål 1.: Hefter jeg som andre kjøper for inntollingen første kjøper skulle ha betalt?

Spørsmål 2.: Finnes det urmakere som tar service på alle typer ur? Uret mitt er et av de gamle erverdige merkene som kun har en
godkjent urmaker i Norge. Stemmer det at det vil automatisk bli mye dyrere for meg å ha service hos urmakeren som er
godkjent av fabrikken i Sveits? Eller kan en bra urmaker "mekke" på alle, med samme resultat?

Jeg er lette forvirret, kan noen i TS komme med innspill?
 
frabz-oh-for-fuck-sake-399e3b.jpg



Mva diskusjon...igjen...RLY?

Nei du hefter ikke.
Det er umulig å bevise med 100% sikkerhet om det aktuelle uret er momset inn eller ikke. Dette er irrelevant uansett. Kvittering etter mva har ingen, jeg gjentar INGEN!!! detaljer om hvilken modell, serienummer, eller klokke det er snakk om forøvrig. Har selv mva kvitteringer som like gjerne kunne vært for veskene til kona.
Den tosken av en urmaker, eller hva det nå måtte være som spør om slikt trenger en flathånd.:mad:

En bra urmaker kan mekke på alle klokker.
Hvis du trenger en garanti for at jobben blir gjort på et komplisert urverk ville jeg gått for en "godkjent".
Dette blir nok dyrere.
 
Her kommer historien:

Jeg kjøper et brukt ur av en stor/kjent forhandler i Norge som selger kun brukte ur. Får selvfølgelig kvittering på kjøpet. Til høsten er uret 6 år, så jeg kontakter en urmaker som har "lov" til å ha service på dette uret. Om hva en service koster osv. Han svarer at det er bare å sende inn uret så skal han se på det. Han skriver videre at om uret må sendes til Sveits, er dette uret innfortollet? Uret ble kjøpt nytt i USA 2008. Jeg vet selvfølgelig ikke om uret er innfortollet og kontakter selger. Han svarer at det kan bli vanskelig å få tak i papirer som beviser dette. Han sier videre at han har en urmaker som kan ta servicen, det blir også mye billigere og like bra som "han andre"?

Spørsmål 1.: Hefter jeg som andre kjøper for inntollingen første kjøper skulle ha betalt?

Spørsmål 2.: Finnes det urmakere som tar service på alle typer ur? Uret mitt er et av de gamle erverdige merkene som kun har en
godkjent urmaker i Norge. Stemmer det at det vil automatisk bli mye dyrere for meg å ha service hos urmakeren som er
godkjent av fabrikken i Sveits? Eller kan en bra urmaker "mekke" på alle, med samme resultat?

Jeg er lette forvirret, kan noen i TS komme med innspill?

Her er det lett å surre sammen lovverket og eventuelle policies som forhandleren selv opererer med.

1. Nei. Men kvittering fra ditt eget kjøp fra selger er nyttig dokumentasjon (også ift. forsikringsselskaper). Dersom ikke forhandler godtar denne som dokumentasjon på at uret er ditt og kjøpt av deg i Norge, vil jeg råde deg til å heller sende uret til Sveits selv.

Når du sender til Sveits må du passe på å dokumentere eksporten riktig, se f.eks. Riktige tolldokument til dine CarryOn forsendelser - bring.no

2. De store merkene har omfattende opplæring av urmakere som "får lov" til å skru på urene deres. Personlig syns jeg ikke dette bør bagtelliseres – det er til dels en forsikring for at jobben blir utført av kvalifisert personell og ikke minst en garanti for at det blir ryddet opp dersom noe mot formodning skulle gå galt. Uavhengige urmakere kan også få et stort problem med å skaffe deler.
 
Her er det lett å surre sammen lovverket og eventuelle policies som forhandleren selv opererer med.

1. Nei. Men kvittering fra ditt eget kjøp fra selger er nyttig dokumentasjon (også ift. forsikringsselskaper). Dersom ikke forhandler godtar denne som dokumentasjon på at uret er ditt og kjøpt av deg i Norge, vil jeg råde deg til å heller sende uret til Sveits selv.

Når du sender til Sveits må du passe på å dokumentere eksporten riktig, se f.eks. Riktige tolldokument til dine CarryOn forsendelser - bring.no

2. De store merkene har omfattende opplæring av urmakere som "får lov" til å skru på urene deres. Personlig syns jeg ikke dette bør bagtelliseres – det er til dels en forsikring for at jobben blir utført av kvalifisert personell og ikke minst en garanti for at det blir ryddet opp dersom noe mot formodning skulle gå galt. Uavhengige urmakere kan også få et stort problem med å skaffe deler.

Takk for svar!

Til de som synes mitt innlegg er helt håpløst, hvorfor gidde å svare??
 
Takk for svar!

Til de som synes mitt innlegg er helt håpløst, hvorfor gidde å svare??

Innlegget ditt er etter min mening langt fra håpløst, men det er noen her inne som er allergiske mot diskusjoner rundt MVA ved privat innførsel av ur til Norge;)
 
Som Gin sier, så har dette vært en problemstilling som flere er blitt litt lei av fordi den har blitt diskutert mange ganger før. I tillegg til poenget med service har diskusjonen blant annet handlet om moral, pruting og norske myndigheter, og temperaturen har til tider vært høy.

Det urmakeren her snakker om har vel også så vidt jeg husker @acnorway tilbakevist som en misforståelse fra importør Nortime's side. Jeg vet ikke om dette er postet i åpent forum, så det kan sikkert vært greit å opplyse alle om.

Men en urmaker kan sikkert være vrang å nekte å ta service utover garanti-tid. Heldigvis er det som Fyrsten sier, bare å ta kontakt med produsenten og sende den til dem selv.
 
Redigert av en moderator:
........og i andre enden av skalaen sitter de som elsker å diskutere MVA. Kanskje mer enn de elsker å diskutere klokker:cool:
 
........og i andre enden av skalaen sitter de som elsker å diskutere MVA. Kanskje mer enn de elsker å diskutere klokker:cool:

Tenker du på de mange som liker en malplassert følelse av å tro de er bedre enn andre siden de tror de er i en bedre moralsk posisjon?

For ja, de dukker ofte opp i disse diskusjonene.