Har gjort et klokkekjøp i utlandet - refundert skatt?

Medlem
27. april 2012
Innlegg
148
Hei,

Jeg har gjort et klokkekjøp på en tur i Polen, og fikk et utfylt skjema fra selgeren (en Omega AD) som jeg kunne levere på flyplassen for å få refundert polsk skatt på ca 18%.. Noen som har gjort dette før og kan forklare hvordan dette gjøres i praksis?

Jeg reiser hjem til Norge i morgen.
 
Det er nok MVA.
Du går på rødt, leverer papirene, 18% blir trukket fra og 25% lagt til. Da har du gjort alt etter boka.
 
Det er nok MVA.
Du går på rødt, leverer papirene, 18% blir trukket fra og 25% lagt til. Da har du gjort alt etter boka.

Forsiktig nå! Om du ikke får stemplet papirene på vei ut av polen kan du glemme å få tilbake de pengene.

Gjør du som KimNK sier ender du opp med å betale dobbel moms. På skjemaet du fikk i butikken står det link til en side på nettet som viser bilde av div flyplasser og hvor du kan stemple papirene dine.

Hvilket firma er det som tar seg av tilbakebetalingen?
 
Global Blue står det på de papirene jeg har fått vertfall, slik jeg har forstått det er det de som tar seg av tilbakebetalingen.

Er dere sikker på at 25% norsk moms blir lagt til? Slik jeg har forstått det så kan jeg ved opphold i utlandet over 24t ha med varer kjøpt i utlandet opp til et vist beløp og fortsatt slippe norsk moms, tror dette beløpet var 6000 NOK sist jeg sjekket..
 
Er dere sikker på at 25% norsk moms blir lagt til? Slik jeg har forstått det så kan jeg ved opphold i utlandet over 24t ha med varer kjøpt i utlandet opp til et vist beløp og fortsatt slippe norsk moms, tror dette beløpet var 6000 NOK sist jeg sjekket..

Det har du fullstendig rett i:)
 
Trinn for trinn så må du først sjekke inn på flyplassen, deretter ta med deg boardingkort, vare(klokke) og dokumenter til tollen for stempling. Deretter må du finne skranken for tilbakebetaling av mva., alternativt sende alle dokumentene i posten til firmaet som har oppdraget.

I Norge må du tolle inn klokken hvis den har totalverdi over 6000 kr. Man kan ha med seg varer for totalt 6000 kr tollfritt inn i Norge hvis man har vært utenlands i over 24 timer. Er varen verdt over 6000 kr kan den ikke "deles" i en tollfri og en tollpliktig del. Da må alt fortolles.
 
Trinn for trinn så må du først sjekke inn på flyplassen, deretter ta med deg boardingkort, vare(klokke) og dokumenter til tollen for stempling. Deretter må du finne skranken for tilbakebetaling av mva., alternativt sende alle dokumentene i posten til firmaet som har oppdraget.

I Norge må du tolle inn klokken hvis den har totalverdi over 6000 kr. Man kan ha med seg varer for totalt 6000 kr tollfritt inn i Norge hvis man har vært utenlands i over 24 timer. Er varen verdt over 6000 kr kan den ikke "deles" i en tollfri og en tollpliktig del. Da må alt fortolles.

Der har du svaret ditt.:)
Tviler på at du får cash på flyplassen. Mva blir nok refundert din konto innen kort tid.
 
Jeg ville nok brukt klokken ja.:)


Man får cash - mot et aldri så lite prosentvis gebyr. Så lønner seg å få det på konto om det begynner å monne.

Aha. Selvsagt.
Sist vi var i utlandet var eneste mulighet å få det på konto.
Det varierer nok fra sted til sted.
Det gikk uansett kjapt å få penger tilbake.