Hans Ruud, Oslo

Medlem
16. des. 2014
Innlegg
41
Står det på lommeuret jeg fant i dag:) Der merket skulle stått, eller er det urmakeren? Eneste jeg vet med sikkerhet er at den har ligget i skroteskuffen til faren min i mellom 50 og 70 år. Og at den gikk:) Da jeg trakk den opp. Antageligvis forsølvet. Og et par tydelige stempler og nr. inni lokket. Noen som vet hva det kan være? enten etter bestefaren min. Eller oldefar......
 
Dårlige spørsmål fortjener dårlige svar. Men så kjip gidder jeg ikke være i kveld.


Heter du Ruud til etternavn?

Ta gjerne skarpe bilder av klokken så ekspertene her inne kan hjelpe deg.
 
Dårlige spørsmål fortjener dårlige svar. Men så kjip gidder jeg ikke være i kveld.


Heter du Ruud til etternavn?

Ta gjerne skarpe bilder av klokken så ekspertene her inne kan hjelpe deg.

Nei, ingen Ruud i familien, så lurer på om navnet er en urmaker Hans Ruud? Har fått tidfestet klokken til etter 1925 og syns jo det er rart at det ikke står noe merkenavn på:) Men skal prøve og få hjelp med bilde:)
 
Navnet på lommeuret trenger ikke å være urmakeren. Før i tiden fikk man bestilt det navnet man ville ha på skiven. Det kan være navnet på en som har blitt konfirmert, navnet på et firma etc.

Du kan jo kontakte Norges urmakerforbund på Lillestrøm. Mulig de har svaret om Hans Ruud var en urmaker.
 
her er bildet:

11r9fzn.jpg
 
Navnet på lommeuret trenger ikke å være urmakeren. Før i tiden fikk man bestilt det navnet man ville ha på skiven. Det kan være navnet på en som har blitt konfirmert, navnet på et firma etc.

Du kan jo kontakte Norges urmakerforbund på Lillestrøm. Mulig de har svaret om Hans Ruud var en urmaker.

Jo, det kan jo være noe bestefaren min har byttet til seg, tatt som betaling for en jobb el.l men jeg ser ikke han for meg med lommeur:) Han var armbåndsurtypen:) og vanskelig å tro det ville blitt tatt vare på? om det ikke var hans eget:) Det er jo ikke engang sølv:) Bare forsølvet......men, får forske vidre:) Ev. forsøke å selge det?
 
Er ikke så veldig lenge siden vi hadde en lignende tråd her om et lommeur med påskriften "L. Hansson, Fredriksstad", og med unntak av viserne, så ser jo disse to veldig like ut, gjør de ikke? http://www.tidssonen.no/forum/vintageklokker-26/l-hansson-fredrikstad-27512/

Jo? Men han het vel Hansson:) Vet ikke hvordan dette ble tidfestet til etter 1925. Om det er urskiven, tallene, eller hva. Men det er et emblem bakpå. Og kun stempler inni. Ingen urmakernr. som indikerer at det noensinne har vært til rep:) Jeg trakk det bare veldig forsiktig i går:) Redd for å ødelegge noe:) Men jeg skal forsøke å stille den og trekke den ordentlig opp i dag. Så får jeg se hvordan den går. Syns det var morro at den gikk jeg. Etter minimum 50 år i en skuff. Men er vel kanskje vanskelig og ev. få solgt noe slikt? Når man ikke kan oppgi hvilket klokkemerke det er?
 
Uten at jeg er noen ekspert, så innbiller jeg meg at affeksjonsverdien og historien, hvis du finner ut av den, er høyere enn en salgsverdi. Bruk lommeuret med stolthet, så angrer du ikke på at du har solgt for billig... :)
 
  • Liker
Reaksjoner: thomasf
Uten at jeg er noen ekspert, så innbiller jeg meg at affeksjonsverdien og historien, hvis du finner ut av den, er høyere enn en salgsverdi. Bruk lommeuret med stolthet, så angrer du ikke på at du har solgt for billig... :)

Ok. så det du sier er at jeg ikke får et øre for den? Det er et digert herre lommeur? Og jeg er en veldig liten dame:) Så noe bruksområde har den ikke. Ikke affeksjonsverdi heller:) Men trodde ikke jeg trengte å kaste et gammelt lommeur som virker?
 
Jo? Men han het vel Hansson:) Vet ikke hvordan dette ble tidfestet til etter 1925. Om det er urskiven, tallene, eller hva. Men det er et emblem bakpå. Og kun stempler inni. Ingen urmakernr. som indikerer at det noensinne har vært til rep:) Jeg trakk det bare veldig forsiktig i går:) Redd for å ødelegge noe:) Men jeg skal forsøke å stille den og trekke den ordentlig opp i dag. Så får jeg se hvordan den går. Syns det var morro at den gikk jeg. Etter minimum 50 år i en skuff. Men er vel kanskje vanskelig og ev. få solgt noe slikt? Når man ikke kan oppgi hvilket klokkemerke det er?

Man trenger ikke vite så mye om klokker for å vite at Oslo het Kristiania frem til 1925. :p
 
Man trenger ikke vite så mye om klokker for å vite at Oslo het Kristiania frem til 1925. :p
Sikkert sant nok:) Om man er interessert i sånnt. Området rundt Gamlebyen het Oslo til 1856, og var da en "forstad" til Christiania. Men så gammel er den nok ikke:)
 
Sikkert sant nok:) Om man er interessert i sånnt. Området rundt Gamlebyen het Oslo til 1856, og var da en "forstad" til Christiania. Men så gammel er den nok ikke:)

Nei, så gammel er den neppe. Området du nevner het Oslo helt frem til hele byen tok over navnet, etter at det var blitt en del av Christiania og deretter Kristiania. I 25 fikk det sitt nåværende navn "gamle Oslo"
 
Nei, så gammel er den neppe. Området du nevner het Oslo helt frem til hele byen tok over navnet, etter at det var blitt en del av Christiania og deretter Kristiania. I 25 fikk det sitt nåværende navn "gamle Oslo"

Ja, man lærer mye rart av å sitte og google for å finne ut av sine gamle kleniodier. I går ble jeg sittende å lese en bok fra 1910 om de gamle urmakerne og hvordan de fikset faget ved selvstudier, eller å gå i læra:) Og så havnet jeg på QXL der stemplet 0.800 blir omtalt som sølv og utropsprisen på disse lå rundt tusenlappen. Det betyr jo ikke at de går for det:) men man kan bli begrepsforvirret av mindre:)
 
Kanskje dette er noe din bestefar fikk i konfirmasjonsgave, eller kanskje arvet fra sin far igjen? I så fall kan det jo være artig for fremtidige generasjoner om du beholder det. Lommeur som ikke har noe spesielt ved seg - et velkjent merke, komplikasjoner eller annet - går vanligvis for rundt tusenlappen. Om de er i orden. Jeg har førti gamle lommeur liggende. Ingen affeksjonsverdi på noen av dem, men jeg selger ikke til dagens priser, det får fremtidige generasjoner sysle med. Mulig de får bedre pris om femti år.

Kan du få lagt ut bilder av urverket?
 
Kanskje dette er noe din bestefar fikk i konfirmasjonsgave, eller kanskje arvet fra sin far igjen? I så fall kan det jo være artig for fremtidige generasjoner om du beholder det. Lommeur som ikke har noe spesielt ved seg - et velkjent merke, komplikasjoner eller annet - går vanligvis for rundt tusenlappen. Om de er i orden. Jeg har førti gamle lommeur liggende. Ingen affeksjonsverdi på noen av dem, men jeg selger ikke til dagens priser, det får fremtidige generasjoner sysle med. Mulig de får bedre pris om femti år.

Kan du få lagt ut bilder av urverket?
Nei, jeg vil ikke åpne den her hjemme. Har huset fullt av hunder og hundehår. Så det får en urmaker gjøre. Har pusset den, og ser de går for rundt tusenlappen. Så gleder meg til å få solgt den:) Ev. fremtidige generasjoner er nok ikke relevant. Ingen affeksjonsverdi heller i et lommeur han ikke brukte:) Og han har ikke fått det i konfirmasjonsgave eller arvet det. Siden uret er mye nyere enn det:) I og med at det står Oslo på det. Så hadde det vært en som heter Hans Ruud i dag:) Så hadde det vært gøy og solgt det til en med samme navnet:) Og jeg selger gladelig til dagens priser. den har ligget i en skuff i borti 50 år. Og det har ingen funksjon:)