GS SBGP013G vs SBGP007G

Medlem
18. aug. 2011
Innlegg
2.085
Sted
Mellom skogen og jordet
Lang historie før jeg kommer til poenget: Har opp gjennom årene hatt en «haug» med klokker, men har solgt unna de fleste. Har nå en Sinn U1 som badeklokke/beater og en Omega Constellation som dressklokke. Til daglig går som oftest med en Apple watch.

Man kan si mye pent om Apple watch, men den mangler én ting - sjel. Mine tidligere hverdagsklokker har vært «the usual suspects» - Sub, GMT, Datejust, Explorer, Speedmaster, Seamaster, Radiomir osv. Av forskjellige grunner ønsker jeg egentlig ingen av disse på nytt, men Grand Seiko er et merke jeg lenge har vært fristet av.

Det som opprinnelig gjorde meg interessert i klokker er fascinasjonen over hvordan det er mulig at små tannhjul, fjærer osv. kan vise tiden så nøyaktig. Litt den samme fascinasjonen får jeg av Seikos quartzverk og den utrolige nøyaktigheten. Etter å ha lest en del, og sett hva som er tilgjengelig, har jeg endt opp med to alternativer: SBGP013G og SBGP007G.

6B143F62-1F21-441A-AD46-D29FDFD78080.png
4D46BDE1-5250-4A76-B644-307EF70B8E80.png


Så vidt jeg kan forstå er 007 bare en litt opp-pimpet versjon av 013. Annerledes skive, og litt mer nøyaktig (5 s/år istedenfor 10 s/år), og ikke minst 12.000 dyrere.

Dere som har mer greie på GS enn meg; er det noen flere forskjeller? Er det verdt å betale 12.000 ekstra for en limited edition med nesten samme specs? 013 er jo også litt mer diskret enn 007, er 007 litt for «spjåkete» for en GS? Alle tanker, meninger, med- og motforestillinger tas mot med stor takk.
 
Er vel som du sier bare annen skive med mønster, limited og litt mer nøyaktig som er forskjellen.
Om du ikke ELSKER de visuelle forskjellene til LE'en så er det bedre å gå for den vanlige varianten.

GS kommer ut med mange LE modeller i året, men det er kun de mest distinkte som er øker i pris, så rent monetært tviler jeg på at akkurat den LE modellen kommer til å øke i verdi på samme måte som f.eks SBGJ005 (og sikkert SBGV019G som var første GS quartz med displayback)
 
  • Liker
Reaksjoner: chrbir og runes
Forskjellen i presisjon er ikke noe avgjørende. Jeg har en SBGV245 med 9F82-verket(+/- 10 sek pr år), og mellom hvert skifte sommer-/vintertid har den gått maks 2 sek for snart.
 
  • Liker
Reaksjoner: runes
Om du ikke ELSKER de visuelle forskjellene til LE'en så er det bedre å gå for den vanlige varianten.

Er litt usikker på om jeg elsker den. Synes akkurat her og nå at den er veldig fin, men frykter samtidig at jeg med tid og stunder vil synes den blir for framtredende ift. den mer klassiske skiven på den andre.

GS kommer ut med mange LE modeller i året, men det er kun de mest distinkte som er øker i pris, så rent monetært tviler jeg på at akkurat den LE modellen kommer til å øke i verdi på samme måte som f.eks SBGJ005 (og sikkert SBGV019G som var første GS quartz med displayback)

Er vel det jeg regner med også at prisforskjellen på 12.000 er noe jeg kanskje ikke vil «tjene inn igjen» ved et evt. salg.

Forskjellen i presisjon er ikke noe avgjørende. Jeg har en SBGV245 med 9F82-verket(+/- 10 sek pr år), og mellom hvert skifte sommer-/vintertid har den gått maks 2 sek for snart.

Ja, om klokken går 5 eller 10 sek. feil i året er ikke så viktig.
 
  • Liker
Reaksjoner: chrbir
Det beste er nok å stikke å se dem i virkeligheten om du bor i nærheten av en urmaker med GS på lager.
Er veldig subtile forskjeller som "makes all the difference" på GS, og man vet vel egentlig ikke hva som trigger en før man ser dem IRL.
Selv endte jeg opp med en sbgh001 selv om den tilsynelatende er en meget "kjedelig" modell, men for meg var det nettop enkelheten som virkelig gjorde at den ble en keeper kontra f.eks snowflake som er mer flashy og med "sterkere" personlighet.
 
  • Liker
Reaksjoner: runes
Jeg hadde uten tvil gått for 007. Men så liker jeg best blå skive, da. Kult med stjerna også både for balansens skyld og når en vet hva det betyr.

Jeg vil ikke si at 007 er så veldig spjåkete.
65f58a36b2a19d94d4e473acb069b651.gif


Min favoritt GS quartz er likevel SBGN003
SBGN003.png
 
Synes den stjernen ser litt malplassert ut. Men den har tydeligvis en betydning jeg ikke har fått med meg :(
 
  • Liker
Reaksjoner: Perilei
Jeg kjøpte SBGN003 rett før nyttår, og har brukt den 90% av tiden siden.

Der også er samme greia med nøyaktighet, SBGN001 er nøyaktig til 5s mens 003 og 005 er 10s.
Men alle er 9F86. Så jeg forstår ikke helt hvorfor de skal være halvparten så nøyaktige hvis det er det samme urverket.
Kunne de ikke hvertfall kalt 5s-versjonen for 9F87, så man hvertfall følte det var noe mer spesielt på innsiden?

SBGN003 ser ved første øyekast ut som en Explorer 2-kopi. Men når du ser nøyere etter er det strengt tatt bare font på bezel og fargen på GMT-viseren som er likt. Den har annen kasse, tynnere bezel, annet datovindu, andre visere, andre markører.
Når man ser den side om side med en Explorer 2 ser Rolexen rett og slett litt stuttjukk ut, og GSen er vesentlig mer elegant.

Men spørsmålet ditt var ikke om SBGN, det var om SBGP. (Jeg vil råde deg til å ta en nærmere titt på førstnevnte).

Av de to du spør om synes jeg personlig den første uten rød sekundviser ser ut som en penere klokke, den andre blir mye mer flashy.
Får litt USA-følelse med fargene og stjerna, men det er vel bare meg.

Så om det er en avstemming går min stemme til SBGP013G.

Om du skal kjøpe en brukt 9F quartz en gang kan du lett sjekke om alt er som det skal ved å filme den i slow-motion på mobilen. Sekundviseren hopper to ganger hver gang den går, noe som da er klart tydelig :)
 
Redigert:
Jeg har en SBGP007 og må si at det er ganske stor forskjell på skivene, 007 ser sort ut i lite lys, blå ut i indirekte lys og man kan se alle detaljene i skiven i direkte lys. Liker også "kommunist-stjerna" som symboliserer oppgradert urverk.
 
  • Liker
Reaksjoner: Makken og Todda
Takk for alle svar. Er fortsatt usikker på hvilken jeg skal gå for, og ble enda mer usikker når jeg så på hvilke modeller jeg kan bestille selv fra Japan framfor å kjøpe i Norge. Denne f.eks. synes jeg var veldig fin:

Hvis du på noe som helst tidspunkt har tenkt deg til Japan hadde jeg hatt is i magen og ventet da de ofte har limited editions spesifikke for butikken du handler i. Fra de offisielle butikkene får man ymse tilbehør med GS logo, spisepinner og luper er relativt vanlige.
 
Takk for alle svar. Er fortsatt usikker på hvilken jeg skal gå for, og ble enda mer usikker når jeg så på hvilke modeller jeg kan bestille selv fra Japan framfor å kjøpe i Norge. Denne f.eks. synes jeg var veldig fin:

Fiklet på den gamle Seiko brandede anti-magnetic modellen sist jeg var i japan - en helt fantastisk fet klokke IRL.
fasettene på kassen funker knallbra, og den matte skiven får virkelig detaljene til å poppe.
Om jeg en dag skulle finne på å kjøpe en ny klokke, er det stor fare for at det blir en slik ;)

versjonen med GS logo ser ikke så verst ut den heller

SBGX293-700x700.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Ivar og havarduf
Jeg synes den antimagnetiske GSen ser veldig kul ut.

Men jeg forstår ikke helt greia.
Alle andre bruker gauss som målestokk for magnetisme, det er kanskje ikke så rart når 40.000 A/m = 502,65 Gauss.

Min gamle Omega Railmaster fra 1958 er antimagnetisk til 900 Gauss, altså 71.620 A/m. Og er mekanisk.

Omegas nyeste urverk er jo anitmagnetisk til mer enn 15000 gauss, eller 1.200.000 A/m.

Nå er jo quartz ganske motstandsdyktig mot magnetisme i seg selv, så jeg skjønner ikke helt hvorfor middelmodig antimagnetisme som dette skal skrives i rødt på skiva.

Men det er mulig jeg misforstår noe?

Om noen lurer, så er Snowflake med Spring Drive antimagnetisk til 60 Gauss / 4800 A/m :geek:
Så i forhold til den, så er jo den over her bra.
 
jeg tror nok den "lave" ratingen kommer av at 9f quartz urverket ikke er særlig antimagnetisk i seg selv - alt er jo tross alt metall og blir drevet av elektromagnetiske motorer.
Klokken kommer også med automatisk urverk med 80000 A/m rating som jo er på linje med milgauss, som jeg antar er hovedkonkurrenten seiko siktet på.

Quartzen er dog tynnere enn den automatiske varianten, så den vinner jo tilbake litt poeng der ;)

Omega sitt antimagnetiske urverk stiller i en helt annen klasse, men for å lage en såpass motstandsdyktig klokke må man jo sky metall i urverket som pesten, og jeg mistenker at rolex og seiko hovedsaklig nøyer seg med et klassisk jernskjold rundt et forholdsvis standard urverk.
 
Rolex har jo en Parachrom balansefjær som er hovedårsaken til antimagnetismen i de moderne verkene.
Både AirKing og Milgauss har jo samme verk, så i teorien er AK nøyaktig like antimagnetisk. Den blir bare ikke markedsført som det.