Grønn tag - justert bedre eller oppgradert verk?

Medlem
11. feb. 2010
Innlegg
70
Sted
Bergen
Nå er jeg ingen ekspert, men er i en kjøpsprosess av Rolex. Har forstått det slik at de nyere urene (etter 2014?) med grønn tag er garantert mer nøyaktige enn de eldre - altså at Rolex har strammet opp avvikene. Men gjelder dette bare reguleringen ut fra fabrikk eller er det deler som er oppgradert vesentlig? Vil et 5-6 år gammelt verk få samme "garanti" for avvik når det kommer ut fra ny service?

(Jeg er klar over det nye verket 3255, tenker ikke på det)

Mulig jeg har misforstått noe, men opplys meg i tilfelle :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr.Erling
Endringen ble formelt gjort fra 1. juli 2015.
Da ble rød tag erstattet med grønn tag, og garantien utvidet fra 2 til 5 år. Samtidig ble serviceintervallet utvidet til 10 år.

Med grønn tag kom også bedre presisjon. +/- 2 sek pr dag. Tidligere -4/+6 under cosc. En viktig forskjell er at cosc var basert på måling av urverket alene i diverse posisjoner, men før det ble satt inn i kassen. Rolex nye garanti innebærer at klokken blir målt og justert etter at verket er satt inn i kassen.

Det er eller ikke lett å finne ut av hva Rolex gjør med verkene sine, men de blir helt sikkert videreutviklet og justert løpende. Dette i kombinasjon med bedre kontroll og justering er vel tilsammen det som gjør at Rolex nå gir bedre presisjonsgaranti.

Jeg vet ikke om denne garantien også blir gitt for eldre verk som kommer fra service, men jeg tviler sterkt.
 
Rolex har vel ikke sagt at de anbefaler 10 års serviceintervall, heller at trenden går mot det?
image_zpsim3xv2s0.jpg
 
Samtidig ble serviceintervallet utvidet til 10 år.

Nei.
Dette er ikke noen offisiell uttalelse fra Rolex så vidt jeg vet.

At serviceintervallet på en Rolex fremdeles kan være på 10 år har ikke endret seg fra tidligere.:)
Mange har vel klokker som har gått lengre enn det uten service.
 
  • Liker
Reaksjoner: Chronodiver og holmby
"...we kindly ask you to replace all red tags with green tags..." - og vipps! så ble alle eksisterende ur i sjappa mer nøyaktige...? :rolleyes:

Nei, men fra denne dagen garanterte Rolex for nøyaktigheten. Selvsagt har denne prosessen vært i gang lenge og de har trolig levert klokker med denne presisjonen lenge før de offisielt lanserte det og byttet tag.
 
  • Liker
Reaksjoner: harper
Nei.
Dette er ikke noen offisiell uttalelse fra Rolex så vidt jeg vet.
.

Brevet som Rød gjengir er postet på mange fora. Jeg tar for gitt at det er offisielt fra Rolex. Og når de skriver at "the typical time frame between service intervals has grown to approximately ten years" er det vanskelig å tolke dette på noen annen måte enn at Rolex slår fast at det normale serviceintervallet har økt. Til 10 år. I hvert fall for meg.
Da jeg handlet Rolex hos Bjerke sist sommer var dette et poeng som ble understreket.

At mange har klokker som går lenger enn dette uten service er vel ikke så relevant i sammenhengen?


"...we kindly ask you to replace all red tags with green tags..." - og vipps! så ble alle eksisterende ur i sjappa mer nøyaktige...? :rolleyes:

Ja, er det ikke typisk Rolex-magi?
Spøk til side. Grunnen er vel at Rolex hadde forberedt og testet denne oppgraderingen i god tid før det ble offisielt kunngjort. Dermed hadde de sikkerhet for at produksjonen godt tilbake i tid tålte denne garantien.
 
@Ph34r & @harper

regner med det, at opplegget var smooth og godt planlagt i lang tid - og det er jo et eventyrlig bra salgsargument: mer nøyaktig + lengre garanti. eventuelle hyllevarmere er uansett sikkert presise nok, og forøvrig er min egen 2016-explorer god for lovnad om ytterligere presisjon, så den er med andre ord allerede klargjort for neste fremtidige nøyaktighetsoppdatering :)
 
Redigert:
Brevet som er vist over kommer vel fra en overivrig Rolex rep i USA.
Ser neimen ikke ut som det kommer fra bunkersen i Sveits.
Jeg ville nå uansett tatt det med en klype salt.
Erfaringen tilsier jo ca. 10 år uansett.
 
@harper
Jeg vet ikke om denne garantien også blir gitt for eldre verk som kommer fra service, men jeg tviler sterkt.
Men hvorfor ikke? - ikke nødvendigvis som en 5 års garanti på servicen, men verket bør vel forlate servicen i best mulig tilstand. Så om du har en post 2015 rolex på service om 10 år, bør den ikke forlate servicen også innenfor samme +-2 sek avvik? Og om det ikke er kommet vesentlige oppgraderinger av enkeltdeler i verket, bør ikke det være mulig å få en 3135 fra 2007 til enkelt å gå innenfor samme avvik etter service i dag? Hva er deres erfaringer med dette?
 
Det finnes eksemplarer som har avvik bedre enn +/- 2 sekunder/dag, og det finnes de med større avvik. Årsaken kan skyldes at brukere av ur med samme urverk, bærer / bruker sine ur ulikt - så man må regulere uret til brukerens bruk.

På TRF er det noen urmakere som sier de vet urverket vil få et annet avvik etter en tids bruk etter service / regulering - så det er relativt normalt at man regulerer ur en stund etter service. Typisk så vil uret gå fortere pr. døgn etter en stund, så urmaker kan gjette dette og regulere uret til å gå litt saktere før det utleveres.

Merk også at det er 60x60x24=86400 sekunder i døgnet, så hvis uret går 2 sekunder for fort eller 12 sekunder for fort, så er avviket hhv. 0,002% og 0,01%. Mao. ganske nøyaktig uansett.

Personlig hadde jeg heng på dette for 3 år siden. Nå har jeg et er avslappet forhold til hele greia, og synes det er OK at uret går noen sekunder for fort. Heller det, enn for sent.

Vedrørende: "Da jeg handlet Rolex hos Bjerke sist sommer var dette et poeng som ble understreket". Selvsagt sier en selger slike ting.

Og til slutt: Husk at +/- 2 sekunder/døgn er ment som en gjennomsnittsmåling; ikke avvik dag for dag. Urverkets avvik kan variere litt mellom ulikt bruk, selv om avvik i ulike posisjoner på de moderne urverkene påstås å variere mindre enn de eldre.
 
@harper

Men hvorfor ikke? - ikke nødvendigvis som en 5 års garanti på servicen, men verket bør vel forlate servicen i best mulig tilstand. Så om du har en post 2015 rolex på service om 10 år, bør den ikke forlate servicen også innenfor samme +-2 sek avvik? Og om det ikke er kommet vesentlige oppgraderinger av enkeltdeler i verket, bør ikke det være mulig å få en 3135 fra 2007 til enkelt å gå innenfor samme avvik etter service i dag? Hva er deres erfaringer med dette?

Jeg er helt enig. Det er overveiende sannsynlig at også eldre urverk vil holde +/- 2 sek. etter service. Rolex har forbedret verkene sine kontinuerlig, ikke fra en bestemt dato. Min tvil var utelukkende knyttet til om AD ville utstede noen garanti på presisjonen etter service.

Vedrørende: "Da jeg handlet Rolex hos Bjerke sist sommer var dette et poeng som ble understreket". Selvsagt sier en selger slike ting.

Bjerke har en generell anbefaling om service hvert 5. år på alle mekaniske urverk. Det som er selvsagt, er at Bjerke ikke ville gjort et poeng av at det nå var økt til 10 år for Rolex om de ikke har ryggdekning fra produsenten for dette. Særlig når man tar med i betraktning at ettermarkedet er en god inntektskilde for Bjerke.

Hvis vi skjærer gjennom formuleringer og formaliteter er dette kjernen i saken:

Rolex har gjennomført en kvalitetsforbedring over lang tid som har resultert i mer robuste klokker med høyere presisjon. Annonsert 01.07.15, men med betydelig tilbakevirkende kraft. Det kan alle Rolex-eiere glede seg over, enten de kjøpte klokke for 10 år siden eller i går.
 
  • Liker
Reaksjoner: Sinn
"...we kindly ask you to replace all red tags with green tags..." - og vipps! så ble alle eksisterende ur i sjappa mer nøyaktige...? :rolleyes:
- det er kriminelt.
Og er det så lett å få forandre på garantikortet?
Neppe!

Private kan sikkert finne på det, og si at de ikke har garantikortet lengre, men det er da 'Det komplette Rolex' kommer til arbeid'. Dv.s kjøpskvittering og garanti avslører svindelen.

Ergo, jeg kjøper kun komplett ut.
Hvis ikke, må prisen ned til det 1/2 for at jeg muligens skal bli fristet