Gråmarked vs. AD

Husk bare at å måtte gjøre en reperasjon på en AP du ikke har garanti på koster litt mer enn på et standard ETA-verk;)

Jeg er forsåvidt enig med deg, men en reparasjon er ikke det som bekymrer meg med dette verket. Service derimot, vil selvfølgelig bli utført hos Bjerke. Tror ikke det skal by på noen problemer.
Vet du hvorfor AP er dyrere i Norge i forhold til andre merker?

Norsk AD

Jeg dusjet, brukte deodorant, pusset tennene og dro til en AD for se på og eventuelt kjøpe noen ur fra landet med hvitt kors i flagget til meg og kona. Bak disken stod det noen hyggelige og hjelpsomme skoleungdommer. Men hvordan opparbeider dette noe kundeforhold til AD?
Kortet lå i lomma, klart til å trekkes, men jeg ble ikke tilbudt noe rabatt utover listeprisen som ble referert. Så, jeg dro hjem å surfet på nettet i stedet. Der kan man bare sammenligne priser og vilkår, uten å stå med lua i hånda foran noen skoleungdommer.
Jeg ser heller ikke noe galt i å bruke andre enn AD om uret er utgått eller ikke kan skaffes i norge.
Utvalget er heller ikke alltid så stort når man bor på en odde nord for Europa.

Det er ikke noe tvil om at det å drive butikk i dette markedet blir vanskelig og vanskeligere, markedet er transparent mtp at hvem som helst kan ta opp tlf og sjekke priser hvor som helst i verden iløpet av et minutt.

Hva må forhandlerene gjøre for at kundene fortsatt skal velge de? Og ikke en nettbutikk i USA.

Min tanke er at de må selge OPPLEVELSER hvis de ikke kan konkurrere på pris. Da klokker handler i stor grad om følelser, burde fysiske urbutikker i større grad fokusere på dette. Og selge en opplevelse du aldri vil komme i nærheten av ved å handle hos en nettbutikk på andre siden av dammen. Gjør forhandlerene dette, vil nok kunden i større grad være villig til å betale en (noe) høyere pris enn hva man får denne klokken for i andre land. Det er ikke riktig å ha ungdomskoleungdom i kassa hvis de skal prøve på dette, som referert til over. Jeg tror ihvertfall ikke brorparten av klokkekjøperene er ute etter å kjøpe en slik opplevelse!

Problemet er kanskje ikke så stort akkurat i dag? Men tenk på neste generasjons klokkekjøpere, som er vokst opp med netthandel og prissammenligning på selv de minste ting som skal kjøpes. Hvordan vil disse forholde seg til denne forskjellen? Kommer de til å godta dette?

Er nok en ide at klokkebutikkene må kikke fremover og være endringsvillige hvis de skal bestå.

Puhh, da fikk jeg luftet noen av mine tanker:)

ADene må selge en opplevelse ja, men i dagens verden må de evne å konkurrere på pris. Skal du handle AP i helgull har Bjerke i sin uendelige visdom hatt en pris flere hundre tusen over veil pris (var en eller annen ROO offshore til godt over 900' om jeg ikke husker feil). Da bommer man - grovt.

Marginene på disse klokkene i kroner og øre er såpass stor at slike ting er helt absurde, gråmarkedet vil alltid være en del billigere men man burde snakke om tusenlapper, ikke flerfoldige titusener.

Det er jo helt ekstremt, da kan de ikke regne med å selge disse i det hele tatt. Det skal selge litt av en opplevelse for å forsvare den prisen, hehe. Bli hentet av Beyonce og Jessica Alba i en strippelimousine hjemme for å bli kjørt til AD hente klokke og få full oppvartning etterpå, selv dette hadde ikke forsvart en slik pris, eller, kanskje da;)

Kanskje de priser den såpass høyt, siden de har erfart at det dukker opp en og annen nyrik med penger som brenner i lomma, som spør etter den dyreste klokka i butikken? Jeg veit ikke.

Uansett synes jeg det er MEGET dårlig moral å bevisst prise klokken så vannvittig høyt over anbefalt utsalgspris.

Jeg er enig som du sier, noen tusen i forskjeller mellom greymarket og AD tror jeg de fleste kan finne seg i, men ikke så store summer som kommer frem i denne tråden her.

Denne tråden er jo noen år nå, er det fortsatt slik at Bjerke er overpriset på AP kontra forhandlere i utlandet?