Gjøre om et gammelt lomme ur om til et hånd ur?

Medlem
14. des. 2013
Innlegg
13
Sted
Finnsnes
Som tittelen sier.

Noen som har noen erfaring med det?
Lar det seg gjøre?

Tenker på hvordan det er å få sveiset på noe form for fester til reim, trenger ikke være baretter da jeg helst kunne tenkt meg å bruke det på nato reim.

Evt noen som vet om noen som kjenner noen som kjenner noen som gjør dette? :)

-Addey


Edit: Mye skriveleif i tittelen ser jeg, beklager det.
 
Redigert:
Under første verdenskrig gjorde jagerflypilotene dette.
Det var ulike stropper som ble knyttet rundt håndleddet. Skal du ha dette til å bli et pent armbåndsur vil jeg nok anbefale en sveis...

:cool:
 
Under første verdenskrig gjorde jagerflypilotene dette.
Det var ulike stropper som ble knyttet rundt håndleddet. Skal du ha dette til å bli et pent armbåndsur vil jeg nok anbefale en sveis...

:cool:

Noen ideer om hvem som kan kontaktes? Type bilkarosseri arbeidere eller? er ikke store sveisern selv :p
 
Noen ideer om hvem som kan kontaktes? Type bilkarosseri arbeidere eller? er ikke store sveisern selv :p

Dette må vel nesten TIG sveises, eller loddes. Det letteste blir vel å oppnå samme lugs som på Radiomir ModeLlene.

Jeg setter en finger på lodding, og tror det kan bli ganske så bra hvis det gjøres skikkelig forarbeid, og pusses/poleres/justeres etterpå.

Hvem som kan ta på seg jobben vet jeg dessverre ikke :/
 
Dette må vel nesten TIG sveises, eller loddes. Det letteste blir vel å oppnå samme lugs som på Radiomir ModeLlene.

Jeg setter en finger på lodding, og tror det kan bli ganske så bra hvis det gjøres skikkelig forarbeid, og pusses/poleres/justeres etterpå.

Hvem som kan ta på seg jobben vet jeg dessverre ikke :/

Det var noe ala radiomir festene jeg tenkte på, bare uten muligheten til å skru de av kan du si.
Får vell prøve å høre med noen bekjente som driver med sveising om det er et oppdrag de kunne tatt på seg.

Om noen har tips til hva som kan brukes som fester, eller hvor jeg kan få tak i bare festene som står på radiomir (e.l) setter jeg stor pris på det!

Skal i gjengjeld legge ut bilder av prosessen om jeg klarer å finne en grei løsning (som ikke koster skjorta) på å få omgjort et gammelt lommeur til et hånd ur :)
 
Her er en ferdig løsning du kanskje kan ta en titt på.

Wear your pocket watch on a wrist - fits omega,rolex,patek,longines,waltham! | eBay

Vil bare nevne at et gammelt lommeur ikke er lagd til å være på armen. Klokken vil nok ikke gå presist nok pga alle bevegelser man gjør. Jeg tror også man kan bli fort gal av tikkingen fra uret, da lommeur gir en vesentlig høyere tikking fra seg.

Var mer tenkt som et prosjekt, ville da prøve å få gjort det om til et sikkelig armbåndsur :)

Har tenkt på akkurat det det med tikkingen, men selve klokka blir nokk neppe brukt ofte på armen.
Hvordan vill dog måten det bæres på gi utslag på presisjon om jeg bruker en med manuelt opptrekk?
 
Nå vet ikke jeg hva slags lommeur du har tenkt å bruke. Om det er gammelt eller nytt. Men et eldre vanlig lommeur var ofte regulert til å gå presist i 2-3 positioner. Det er pga at lommeuret var lagd til å ligge stille i lomma. Det trengtes ikke mer. Har du f.eks. et amerikansk Rail Road ur så er den lagd til å gå presis i 5-6 positioner. Det er for at togene måtte gå presist uansett hva lokføreren drev med.

Med et vanlig ur på armen så vil du nok bevege armen såpass mye i forskjellige positioner at klokken vil neppe holde tiden.
 
Jeg syntes bare dette ser rart ut jeg da:rolleyes:
$(KGrHqYOKnEE1QYZlDp,BNcPI4J(Wg~~_12.JPG
 
Mange tøffe muligheter her... Kan du legge ut et bilde av uret du tenkte og modifisere? Jeg mener at det er mest
gamle militære lommeur som kler denne modden. Det kommer også an på hvor du har tenkt og feste "luggsene"
Urets "mellomkasse" er ofte i forniklet messing, mens baklokket er i stål. Dette finner du ut med en magnet.

Longinesa-7.jpg


Når det gjelder jobben vil jeg anbefale at du tar kontakt med en sølv eller gullsmed.
 
Jeg støtter tanken om dette som et prosjekt. Det finnes sikkert en del som vil se på dette som hærverk, men så lenge man har et ur uten spesiell historie eller verdi i tankene så hvorfor ikke? Det blir sikkert bare liggende ellers. Et litt mindre "dameur" vil kanskje gjøre susen. Bruker du derimot en ekte Breguet til dette kan du risikere et opptog av klokkefolk........ Utstyrt med høygafler ;)
 
Til inspirasjon, så er det en del slike modifiserte lommeur til salgs på eBay, fra ukrainske selgere.. Ofte sovjetiske Molinja lommeur som er dresset opp som snåle Luftwaffe- Fliegeruhr, eller Omega, Doxa, Zenith eller IWC som har gjemnnomgått metamorfose. :)

Et søk på "Luftwaffe watch" bringer opp mye rart, slik som denne. Har vært inne på tanken om det hadde vært aritg å prøve for noen hundre dollar..

$_57.JPG


$_57.JPG
 
Redigert:
Det blir nokk bare å gå til anskaffelse av et lommeur uten noen spesiell historie ja. Ville ikke ødelagt et lommeur med mye historie bare for å sette det på reim.

Har snakket litt rundt og det ser ut til at det må loddes, har muligens funnet noen som kan lodde også. Nå får jeg bare vente å se hva jeg klarer å koke sammen! :)
 
Longines Weems second setting watch, patentiert og satt i produksjon i 1929, besto av et lommeur-verk og en ombygget lommeur-kasse. Uret hadde en diameter på nesten 48mm. Dette uret blir av mange betegnet som et av historiens første ordentlige pilot ut.
Bruk det som mal, da blir det bra:)

Her er en link med bilder av uret: Longines Weems

Og en link med litt historie om uret: The rare Longines-Wittnauer Second Setting watch | HOROLOGIUM
 
Til inspirasjon, så er det en del slike modifiserte lommeur til salgs på eBay, fra ukrainske selgere.. Ofte sovjetiske Molinja lommeur som er dresset opp som snåle Luftwaffe- Fliegeruhr, eller Omega, Doxa, Zenith eller IWC som har gjemnnomgått metamorfose. :)

Du kan jo høre med denne e-bayselgeren om de kan lage en ny kasse til ditt lommeur. De driver med dette i stor skala:

wandolec on eBay