Gjør det selv! Vostok datofiksing for begynnere

Medlem
6. juni 2012
Innlegg
1.301
Sted
Sørlandet
Jeg har hittil ikke gjort særlig mye mer avansert urmakeri enn batteriskifte på familiens quartzklokker og enkel regulering av mine mekaniske, og en litt mer komplisert kapasitorskifte i en Seiko Kinetic (det var flere små skruer og fjerning og påsetting av rotor involvert i den operasjonen, men det gikk bra til slutt).

Men nå har jeg endelig en god anledning til å strekke meg litt lenger. En Vostok Scuba Dude ville ikke lenger skifte dato. Den passerer datoskiftepunktet greit, sier "klikk" to ganger med et kvarters mellomrom, og er fortsatt på samme dato. Vostok-verket har ikke quick-set av dato, og krever manuell skifting ved å stille gjentatte ganger over midnatt mellom klokka 20 og 01. Dette er ikke særlig moro, så selv om det var et mulig alternativ å kjøpe et nytt verk og skifte ut, endte jeg istedenfor opp med å kjøpe en dateless vostok-skive til ca. 50 kroner + frakt.

Gammel Scuba-dude klokke og ny skive strategisk plassert på relativt rent skrivebord omgitt av diverse utstyr av billigste slag fra bukta. Jeg ville ikke ha fikset noe finere horologisk instrument med dette, men jeg tar sjansen siden det bare er en 500-kroners klokke det er snakk om.

2014-03-06082706_zpse471222e.jpg


Av med baklokket. På grunn av konstruksjonen fungerer det ikke med blå ballong, så jeg bruker en 3-pinnet dings som jeg ikke vet navnet på.

2014-03-06082959_zps87a5a897.jpg


For å få ut krona må jeg dytte en spiss dings ned i et hull. Denne er mye vanskeligere å få inn igjen enn ut.

2014-03-06083157_zpsb1846301.jpg


Ut med verket og inn i verksholderen.

2014-03-06083300_zps5076fa43.jpg


Dette får rotoren til å bevege seg slik at den begynner å gå igjen, og viserne kommer ut av stilling. Av med rotor, vente på at den skal ta pause igjen.

2014-03-06084048_zps4522b452.jpg


Så, visere fint linet opp.

2014-03-06084055_zps5e00e175.jpg


På youtube tar man alle av på en gang, men disse vil ikke. En om gangen da.

2014-03-06084330_zpsda88bde4.jpg


Viserløs scuba dude.

2014-03-06084426_zps2b8407e9.jpg


For å få av skiva, må man visstnok løsne noen skruer på siden av verket. Da må plastringen av. Den er også skrudd fast med mikroskopiske skruer.

2014-03-06084701_zpse28ccb3f.jpg


Uskarpt bilde av sideskruene. Disse er veldig små men lange. Etter å ha fått disse ut, sitter skiva fortsatt som støpt, men lar seg til slutt lirke av med et lite skrujern som brekkjern (don't try this at home!)

2014-03-06084843_zps480339be.jpg


Skiveløs!

2014-03-06090724_zps575bcfd8.jpg


Den nye skiven er lett å få på plass, og etter flere forsøk få jeg sideskruene på plass også.

2014-03-06090917_zps6fa01b9f.jpg


Viserne da - er de mulig å få på plass? Ja faktisk; muligens mer flaks enn jeg fortjente, men jeg slapp faktisk å kjøpe ny sekundviser også.

2014-03-06094003_zpsfb48ba3c.jpg


Obligatorisk wristshot, nå uten dato!

2014-03-06153407_zps0b7ee883.jpg


Dette er en av de tingene som er moro med Vostok, de er billige nok til at man kan ta sjansen på å grapse rundt inni dem uten å helt vite hva man gjør.

EDIT: Noen vil kanskje tenke at jeg ikke så mye har fikset problemet som feid det under teppet. Det er selvsagt helt riktig. Men det er jo et ganske fint nytt "teppe"?
 
Redigert:
Veldig kul løsning med å bytte skive i stedet for å reparere dato - skiven var jo mye tøffere også. Skal ikke forsøple med altfor mange råd, men du vil nesten garantert oppleve mer success med alt fra det å ta av skive til å mekke ellers med en ekte verksholder (du bruker en kasseholder, er litt annen oppbygging og sidefestene dekker mye til, google f.eks bergeon 4040).

Du kan jo sette den gamle skiven på resten av den nye klokken ;) Tette igjen hullet til dato og male over.

Bra jobb.

Edit jeg ser at du bare kjøpte skive og ikke resten :)
 
Veldig kul løsning med å bytte skive i stedet for å reparere dato - skiven var jo mye tøffere også. Skal ikke forsøple med altfor mange råd, men du vil nesten garantert oppleve mer success med alt fra det å ta av skive til å mekke ellers med en ekte verksholder (du bruker en kasseholder, er litt annen oppbygging og sidefestene dekker mye til, google f.eks bergeon 4040).

Du kan jo sette den gamle skiven på resten av den nye klokken ;) Tette igjen hullet til dato og male over.

Bra jobb.

Edit jeg ser at du bare kjøpte skive og ikke resten :)

Takk for det! Råd og tips tas imot med stor entusiasme, siden jeg som du sikkert kan se av bildene famler litt i blinde...
Jeg har et par klokker liggende med diverse problemer som jeg skal se nærmere på når jeg har fått litt mer oversikt, og jeg vurderte også å grave litt dypere i denne for å se om det gikk an å fikse datoskiftet, men etter litt googling fikk jeg inntrykk av at slikt som oftest kommer av ødelagte tenner eller lignende, og vanskelig å gjøre noe med uten reservedeler, så jeg bestemte meg for å slutte mens leken var god - og da slipper jeg å slite mer med non-quick date på denne også.
Bergeon 4040 skal googles og plasseres på innkjøpslisten, takk for tipset :)
 
Veldig stas å lese. Mye underholdningsverdi (ler med, ikke av) i denne typen innlegg og stor stas når man klarer det og ikke tar en @Mogens eller en @Minuteman :)

Resultatet ble kult!
 
Redigert av en moderator:
Bra jobba!

@Entropy. Jeg fikk plukket fra hverandre klokka og jeg har - så langt jeg vet - alle deler i behold. Når det gjelder monteringen så vil sannsynligvis en av sonens bedre urmakere bli sittende med Svarteper. Du kan dermed føle deg helt trygg.
 
Redigert av en moderator: