Generell snikksnakk

Siden TS er stedet man kan få svar på alt, prøver jeg meg på et elementært spørsmål angående en eldre Jøtul oljefyrte ovn:

Hvordan vet jeg om den har vekebrenner eller pottebrenner?

Sitter hjemme, skal straks oppover på fjellet og må finne ut om jeg kan erstatte parafin med diesel. Går bra med potte, ikke med veke.
 
Siden TS er stedet man kan få svar på alt, prøver jeg meg på et elementært spørsmål angående en eldre Jøtul oljefyrte ovn:

Hvordan vet jeg om den har vekebrenner eller pottebrenner?

Sitter hjemme, skal straks oppover på fjellet og må finne ut om jeg kan erstatte parafin med diesel. Går bra med potte, ikke med veke.

Skru den opp og se?
I min barndom skrudde min Far og men mye på den hjemme.

På mange modeller kan du også se mye inn vinduet. Det vil også være mulig å se hva du tenner på.

Det var i alle fall ufarlig å skru opp den vi hadde hjemme.

8
 
Skru den opp og se?
I min barndom skrudde min Far og men mye på den hjemme.

På mange modeller kan du også se mye inn vinduet. Det vil også være mulig å se hva du tenner på.

Det var i alle fall ufarlig å skru opp den vi hadde hjemme.

8
Utfordringen er at jeg er 20 mil unna:) Jeg tenner på i en liten skål inne i ovnen, vil da gå ut i fra at det er pottebrenner?
 
Utfordringen er at jeg er 20 mil unna:) Jeg tenner på i en liten skål inne i ovnen, vil da gå ut i fra at det er pottebrenner?

Den potten kan jo godt tenne på en veke. Da er jeg usikker.

Vi hadde veke i vår. Den pleide vi å bytte hver høst. De første årene hadde vi en servicemann på jobben, før vi begynte å gjøre det selv.

Hvordan en pottebrenner virker er jeg usikker på. Men har du bodd der lenge har du sikkert hatt, eller fått kjennskap til, om en servicemann, har kommet og gjort en jobb (som å bytte veker).

8- (
 
Den potten kan jo godt tenne på en veke. Da er jeg usikker.

Vi hadde veke i vår. Den pleide vi å bytte hver høst. De første årene hadde vi en servicemann på jobben, før vi begynte å gjøre det selv.

Hvordan en pottebrenner virker er jeg usikker på. Men har du bodd der lenge har du sikkert hatt, eller fått kjennskap til, om en servicemann, har kommet og gjort en jobb (som å bytte veker).

8- (
Dette er ei hytte, har hatt service på ovnen én gang de siste ti årene, så tror egentlig ikke det er veke. Nå har jeg kjøpt diesel, så det får bære eller briste!
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og seiltid
Har hatt en Messenger varsel på Facebook app i 3 uker nå. Ingen uleste meldinger eller uleste forespørsler.
Slått av/på telefon og siste oppdateringer.
iPhone 13 Pro Max og iOS 17.4.1.
Hva kan det være?

IMG_6680.jpeg
 
Har hatt en Messenger varsel på Facebook app i 3 uker nå. Ingen uleste meldinger eller uleste forespørsler.
Slått av/på telefon og siste oppdateringer.
iPhone 13 Pro Max og iOS 17.4.1.
Hva kan det være?

Vis vedlegg 366187
Jeg hadde også en slik for en tid siden. Lurer på om jeg re-installerte FB til slutt. Ble i hvert fall borte.
 
  • Liker
Reaksjoner: Rød
Har hatt en Messenger varsel på Facebook app i 3 uker nå. Ingen uleste meldinger eller uleste forespørsler.
Slått av/på telefon og siste oppdateringer.
iPhone 13 Pro Max og iOS 17.4.1.
Hva kan det være?

Vis vedlegg 366187

Mest sannsynlig en "bug" ifm. noen som har likt en melding som ikke snappes opp at du evt. har sett. Funker hvertfall på android:

Logg deg inn på en PC (mac? / nettleser som desktop på mobil), gå inn i messenger/se alle, og scroll til du ser et navn med fet skrift og klikk deg inn der...
(Kan evt. også være ukjente som prøver å få kontakt, sjekk meldingsforespørsler).
1712783199636.png



1712783210900.png


1712783249468.png
 
  • Liker
Reaksjoner: Rød