Man får kjøpt sett med slike opptrekksnøkler (winding key) på ebay for $3 eller noe sånt. Evt. kan du måle hvilken størrelse du trenger om du kommer til med en caliper.
Jeg fikk tak i et gammelt veggur fra et Theater-lager. Nå liker jeg å si at jeg reddet det fra å bli ombygget og ramponert fra å bli scene-kuliss.... Det ble reparert for 3-4 år siden av Tore Røgeberg på Bekkestua. Han gjorde en god, og stor, jobb. Det var nok mer feil med urverket enn vi begge regnet med i begynnelsen. Klokken er vel fra 30-tallet, mener jeg å huske. Økonomisk sett kunne jeg vel kommet bedre ut av det ved å kjøpe en annen, men dette er en hyggelig klokke. Også hyggelig at den kommer fra barna sitt theater-lager.
Derfor vil jeg anbefale deg å reparer din!
Selvfølgelig finnes det andre alternativer.
Jeg har en nesten maken liggende under sengen. Nyere, vel 1950? Her er det også mye skade på urverk, men jeg fikk tak i nytt urverk, med pendel, slag og full pakke for ca 1500 på ebay. Firmaet ProClock (tror jeg det heter) selger slike klokker. De bygger og selger ferdige ur. I forbindelse med et delekjøp hadde de fått inn fot mange urverk.... Da solgte de disse... Til ditt gamle ur må du reparere!!!
Lykke til.
Og disse ørnene bør du skaffe deg før andre kjøper!!!!!
Tar opp igjen denne tråden.
Jeg har også en gammel Gustav Becker som trenger en overhaling, noen som vet om en habil urmaker i Gudbrandsdalen som kan se på denne ??