Gammelt Omega lommeur

Medlem
24. juni 2012
Innlegg
2.320
Sted
Oslo
Hei,

Jeg fikk nettopp et gammel lommeur av bestefar. Det har ligget i en skuff i lang tid, og ifølge ham selv skal det være hans bestefar igjen som var opprinnelig eier. Med tanke på at mannen blir nitti i år synes jeg dette var spennende.

Er det noen her som sitter på litt kunnskap om dette uret? Jeg vet han vil bli minst like glad for informasjon som å se det i brukbar stand igjen.

Planlegger å få gjennomført service, men å beholde den slitte skadde skiven, samt visere. Det har jo sin sjarm:)

Uret går ikke, men jeg greier å stille viserene. Opptreket føles rart og varierer mellom lett, tungt og hakkete, men det er vel ikke annet å forvente av et ur som mest sannsynlig er 100 år + gammelt.

Legger ved noen bilder:







Jeg er ikke særlig dreven på vintage lommeur, så all hjelp settes pris på.

Mvh
Marius
 
Er litt lettere å svare når det er lagt til bilder av verket. Vanligvis er det Omega cal 19, som er i disse gamle lommeurene. Googler du Omega cal 19 får du opp en hel del om dem.
 
Takk for svar.

Problemet er at det ikke ser ut til å være mulig å åpne det uten å på et vis "brekke" det opp. Det tør jeg ikke prøve på selv:eek:
 
Opptrekket høres typisk ut som om fjæra har røket og må byttes ut. Baklokket er nok snappet på og kan åpnes med en lommekniv. Men ta den med til en urmaker for vurdering. En uskadet porselensskive går nok også å få tak i.
 
Nei , dette er heller ikke et lommeur som kan åpnes med lommekniv.
glassringen skal skrus opp , og så trekker du ut kronen og vipper ut verket.
De kan være vanskelige å skru av hvis uret har ligget lenge.
Har sett noen eksempler hvor man har prøvd å åpne disse kassene med kniv og har lagd
mange stygge merker i kassen.
H.S
 
Nei , dette er heller ikke et lommeur som kan åpnes med lommekniv.
glassringen skal skrus opp , og så trekker du ut kronen og vipper ut verket.
De kan være vanskelige å skru av hvis uret har ligget lenge.
Har sett noen eksempler hvor man har prøvd å åpne disse kassene med kniv og har lagd
mange stygge merker i kassen.
H.S

Ja, da er det nok best å ta den med til urmakeren uansett :)
 
Tusen takk for svar, gutter! :)

Skal se på det til uken. Er for tiden i Bergen. jeg kommer nok uansett til å levere inn til urmaker for en service, men hadde vært kjekt å tittet litt først.