Gammel traver i ny drakt

Medlem
23. aug. 2014
Innlegg
123
Sted
Tigerstaden
I lange tider har Seikos Alpinist fascinert meg. Men som kjøpsobjekt har Alpnisten likevel havnet som nummer to på listen; det blir alltid andre klokker, noe som er mer presserende. Litt irritert ble jeg da SARB017 gikk ut av produksjon (og prisene spratt opp på bruktmarkedet). Men ok, ettersom jeg ikke hadde slått til tidligere, fikk det bare være slik.

Kort tid etter var Alpnisten tilbake, nå i ny drakt. Først den blå US special edition-modellen, så flere andre, inn i Prospex—katalogen. En serie «mini-Alpinister» er også lansert. Og jeg har likt alle versjoner av de bildene jeg har sett, men ikke nok til at jeg har gått til innkjøp.

Inntil nå.

Jeg fikk prøvd versjonen med tilnavnet «Mountain Glacier», og skiven slo meg som aldeles fantastisk (og mye flottere og tøffere enn den «originale» grønnfargen fra den utgåtte 017-modellen).

Dermed ble det lagt inn en bestilling. Hils på Seiko Prospex Alpinist Mountain Glacier, SPB199J1:

59418099-B305-4AD4-A7AB-B86401589E21.jpeg


Fargen er blå. Eller grå. Eller grønn. Alt etter vinkel og lysforhold. Jeg tenker Folgefonna og Hardangerjøkullen når jeg ser denne!

9169D474-27BD-435F-9977-D7EAEB4F2CE0.jpeg


Cyclop over dato - I like!
Kompassfunksjonen - Morsom!

Lenka - ok, slikt gidder ikke Seiko bry seg mye om. Den er ikke imponerende, for å si det mildt. Av mange små og store irritasjoner, se f.eks. her, det er nærmere en centimeter mellom lenkeledd og låsen:

5BA52C16-1DD6-46B3-B82F-673180D87DDB.jpeg


Dermed, rett på NATO (i påvente av ny lenke fra annenhåndsmarkedet):

13F5FEF9-9E5B-49C3-8D5F-F6DF70783500.jpeg


Takk for titten!
 
Flott klokke, og den gjorde seg på skinn! Har en «standard» Alpinist selv, og liker ikke helt den originale skinnreima med clasp på, så det spørs om den må over på nato i skinn etter å ha sett din!