Gammel, sliten Speedmaster info?

Medlem
10. nov. 2015
Innlegg
156
Sted
Stavanger
Har alltid hatt lyst på en Speedy og i småbris på et julebord forleden dag, så røk jeg på en via Internett. Så litt gammel og sliten ut, men etter litt Polywatch og reimbytte så ble den meget appetittelig.
Noen som har mer erfaring enn meg på denne klokka som kan gi meg litt info?

Tilgjengelighet, prisnivå, bezelvarianter etc.

Har brukt Google, men liker nå best å utveksle synsing og fakta med andre..

BB966C0B-3133-41FB-AD4B-013018A36EEE.jpeg


C5302548-DD59-4180-B22E-1CD659B42EE1.png
1EC1EA92-12BC-4AE7-8DF5-D80E1FF693C7.jpeg
BBCC7887-1088-4269-8696-0FEBB04E85DB.png
 
Hvis det er den som lå på Finn for en kort tid tilbake, er det en 79-modell. Klokken ser helt orginal ut hva jeg kan se. Ser og ut til å være upolert.
Jeg ville ha byttet ut den baklokk-pakningen asap
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: ArneBru
Denne lå vel på Finn? I så fall vurderte jeg den selv, men uten noen prisantydning hadde det blitt litt bingo. Baklokket tilsier at det er en 145.022 74, som det er mer info på her: https://speedmaster101.com/145-022/145-022-71-74-76-78/

Kan se ut som det er nyere visere enn skive, men det hjalp betydelig med en runde Polywatch på glasset. Tror jeg ville kostet på meg en rens, siden det ser ut som den gørra rundt urverket kan inneholde både Covid, SARS og spanskesyken. :D

Uansett er det en utrolig kul klokke!
 
  • Liker
Reaksjoner: ArneBru
Denne lå vel på Finn? I så fall vurderte jeg den selv, men uten noen prisantydning hadde det blitt litt bingo. Baklokket tilsier at det er en 145.022 74, som det er mer info på her: https://speedmaster101.com/145-022/145-022-71-74-76-78/

Kan se ut som det er nyere visere enn skive, men det hjalp betydelig med en runde Polywatch på glasset. Tror jeg ville kostet på meg en rens, siden det ser ut som den gørra rundt urverket kan inneholde både Covid, SARS og spanskesyken. :D

Uansett er det en utrolig kul klokke!
Hvorfor mener du viserene er nyere enn skiven? Jeg synes lume virker tilnærmet lik i farge..
 
Syntes selve viserne var veldig hvite, men enig i at lumen ser lik ut som markørene. Jeg er på ingen måte noen ekspert, altså...

Den er helt original og nærmest urørt utover Polywatchingen min. Lumen matcher helt nydelig på markører og visere. Der ble jeg positivt overrasket da jeg har sett mange Speedyer med fæl lume på viserne, mens markørene har hatt vakker gul patina.
 
  • Liker
Reaksjoner: frj
Er det lov å spørre hva den gikk for?

Det vet jeg ikke om jeg bør svare på i denne tråden. Om jeg skal selge den en dag så vil jeg ikke ha kjøpsprisen liggende ute her. Om den ikke er lik prisen jeg da selger for, vanker det fare for tyn og stempel som invistor, eller at jeg ikke da er entusiast, o.l ;)
 
Jeg blir ikke helt klok på step og dome-dial. Hvor prominent er step’en på step-dial?
Det er en forhøyning på min, men den sees best i riktig lys..

Er en step-dial veldig tydelig hele tiden? Uansett lysretning?
 
Denne var veldig flott, det må jeg si. Så den også på Finn, kudos til deg for å ha sikret deg den! Gratulerer!
 
Gratulerer med flott klokke! Dette er solide saker som tåler en støyt, har hørt mange historier om disse om hvor mishandlede ur som likevel fungerer og holder tiden etter mange tiår med til dels hard bruk og uten vedlikehold, det var ikke uten grunn at Speedy var den eneste klokka som fortsatt fungerte etter de mange testene NASA utførte på 60-tallet. Greit nok det var 321 verket som ble brukt da men 861 verkene som kom etterpå er like gode mht presisjon og kvalitet. Håper du får mye glede av den! En ting er felles for alle som selger en Speedmaster; at de angrer på at de solgte...

Anbefaler boka Moonwatch Only som beskriver disse klokkene i detalj, alle de ulike variantene av bezel, kasser, visere, skive, krone, pushere etc er beskrevet, pluss selvsagt alle de mange ulike variantene Omega har produsert opp gjennom årene, koster endel men de er utrolig mye info for de som har interesse for disse fantastiske klokkene. Fikk nettopp tredje utgave av denne boka i julepresang, det eneste problemet med den er at den er ganske stor og tung men det kan jeg leve med!

Dette er testene NASA gjennomførte i 1965 og som f.eks Rolex ikke besto men som Omega 105.003 klarte:

  1. High temperature test: 70° C for 48 hours, then 93° C for 30 minutes in a partial vacuum.
  2. Low temperature test: -18° C for 4 hours.
  3. Vacuum test: heated in a vacuum chamber and then cooled to -18° C for several cycles.
  4. Humidity test: ten 24-hour cycles in >95% humidity with temperatures ranging from 25° C to
    70° C.
  5. Corrosion test: in an atmosphere of oxygen at
    70° C for 48 hours.
  6. Shock-resistance test: six 40 G shocks in six different directions.
  7. Acceleration test: progressive acceleration to 7.25 G for about five minutes and then to 16 G for 30 seconds in three axes.
  8. Low pressure test: pressure of 10’6 atmospheres at 70° C for 90 minutes, then at 93° C for 30 minutes.
  9. High pressure test: in an air pressure of 1.6 atmospheres for 60 minutes.
  10. Vibration test: random vibrations in three axes between 5 and 2,000 Hz With an acceleration of
    8.8 G.
  11. Sound test: 130 decibels at frequencies from 40
    to 10,000 Hz for 30 minutes


Rolex klokka stoppet under humidity testen og på høy temperatur.
 
Redigert:
Jeg blir ikke helt klok på step og dome-dial. Hvor prominent er step’en på step-dial?
Det er en forhøyning på min, men den sees best i riktig lys..

Er en step-dial veldig tydelig hele tiden? Uansett lysretning?
En stepdial skal være enkel å se. Timemarkørene løper over steppet, så det er her det er enklest å spotte det.
Din klokke har en domed skive.
mener stepped gikk ut i 74.
 
  • Liker
Reaksjoner: ArneBru