Gammel IWC gullklokke

Medlem
6. juli 2022
Innlegg
3
Sted
SKODJE
Denne klokken har bokstavelig talt ligget i en skuff de siste 50 årene. Har forsøkt å spore opp modelnummer vha bildesøk på google men har ikke sett et eneste eksempel med trekantede visere og todelt bakgrunn på urskiven, uten automat og dato.
IMG-0181.jpg

IMG-0182.jpg

Urverket fungerer, men glasset er sprukket "kl 7" og kassen har en bulk på ca. 4 mm langs ytterkanten "kl 2".

Skinnreima er i overraskende god stand men gullbelegget på spennen er mer eller mindre borte.

Er det noen som kan antyde verdien på denne klokken? Alternativet vårt er at den blir liggende i skuffen i nye 50 år, eller at vi selger/bytter den i en bruksklokke. Ingen i familien er spesielt opptatt av gullklokker og de fleste foretrekker kraftige bruksklokker som tåler en støyt (rustfri kasse, safirglass osv).
 
Vanskelig å tippe verdi på vintage. Men du blir ikke rik, @88charlie . (Beklager å skuffe deg?)
Klokken ser jo pen ut, men urverkets stand spiller inn. En eventuell kjøper må regne med en service til 'omlag 4,000'. Et grovt anslag, ut fra en alternativ tilsvarende klokke, ligger på ca 3-8,000. Da med utført service.

Så ut fra dine alternativer så ville jeg puttet den tilbake i skuffen.

8- )
 
Hei
Fin klassiker, sannsynligvis fra 50-tallet. Og sannsynligvis det flotte urverket som heter caliber 89.
Kan du sende/ legge ut et bilde av baksiden?
Hva er diameter på klokken (uten kronen)?

Mvh Dag
 
Veldig fin klokke! Denne ville jeg tatt en service på og beholdt i familien. Tatt den frem for bruk på de store anledninger. Verdien er ikke så stor, men ikke fall for fristelsen å selge den…
 
Takker for alle svar.

Baksiden er såvidt jeg husker blankpolert men jeg kan måle diameteren når jeg er tilbake.

For å bruke klokken må bulken bankes ut og nytt glass installeres. Det får bli et prosjekt når ungene flytter ut
 
For å bruke klokken må bulken bankes ut og nytt glass installeres. Det får bli et prosjekt når ungene flytter ut

-Om du skulle slumpe ut i byen en dag, kan du jo vurdere å ta med uret innom Urmaker Nelvik i enden av Storgata (kvartalet på sjøsiden ift. Storsenteret og Møller City).

Det ville sikkert være en kjærkommen avveksling fra batteriskift for Birgit og gemalen om de fikk kikke over uret og komme med en vurdering av hva som kan gjøres og til hvilken kost...
 
  • Liker
Reaksjoner: 88charlie