From Russia with love; Unboxing av ur med romstasjonskomplikasjon

Medlem
4. okt. 2014
Innlegg
210
Fikk nylig brev fra tollen om at jeg måtte komme og vise dem og hente hva det var for noe rart jeg hadde kjøpt.
Pakken er derfor åpnet før disse bildene ble tatt, da det ikke er lov å ta bilder inne på tollkontoret her i Berlin.
blaaplast.jpg


Klokken ble bestilt fra Moskva og Google translate var til stor hjelp.

pappeske.jpg

Ganske intetsigende boks, hva skjuler seg i den?

Bobleplast og en mindre boks:
pappeske2.jpg


Jeg ble gjort oppmerksom på denne klokken gjennom facebookgruppen Spacewatches, hvor alle mulige verdensromsklokker diskuteres flittig.

klokkeboks.jpg


klokkeboks2.jpg


Det spennende med denne klokken er hvordan den kom til verden.
Kosmonaut Vladimir Dzhanibekov designet dette uret for å hjelpe romfarere med å se hvor de er over jordkloden uten å måtte se på navigasjonssystemet ombord i romstasjonen de befinner seg i.
Dzanibekov utørfte reparasjoner på Salut-7 og mens han lå i soveposen sin og frøs, begynte han å tenke på hvor kjekt det hadde vært å ha en jordklode på håndleddet (så han slapp å krype ut av soveposen for å sjekke navigasjonssystemet). Det var da ideen til noe så obskurt som en romstasjonskomplikasjon ble født.

Den interne bezelen roterer så fargene kan bli samkjørt med tida. Fargene representerer hav og ulike kontinenter. Havene er lyseblå, Russland/Europa er rødt, Nord-Amerika er mørkeblått, Asia gult, Afrika svart og Australia/Oseania grønt med svarte prikker.


Mitt ur er andre generasjon (første generasjon var mekanisk og limitert til 350 eks og vanskelig å få tak i), og drives av et quartzverk.

Ikke spesielt bildeskjønn men ser morsom ut og har en veldig eksotisk komplikasjon og spennende historie.

armen.jpg




www.specnaz.su/spacenavigator
 
Sannelig, må vel være den ur-komplikasjonen som har absolutt færrest potensielle brukere. Og enda færre som faktisk får oppleve å ha noe praktisk nytte av den.... Kult!
 
  • Liker
Reaksjoner: slobben
Sannelig, må vel være den ur-komplikasjonen som har absolutt færrest potensielle brukere. Og enda færre som faktisk får oppleve å ha noe praktisk nytte av den.... Kult!
Hehe ja. Eneste nytte for meg er å kunne lire av meg en lang røverhistorie dersom noen noensinne spør hvorfor det er så mange rare fargerike striper på klokka mi. Samt at hvis jeg klarer å stille bezelen riktig kan jeg vite hvor den internasjonale romstasjonen befinner seg til enhver tid og når på dagen den er rett over hodet mitt
 
  • Liker
Reaksjoner: westmouth
:)
Har du prøvd å stille inn bezel for å se om den faktisk følger den internasjonale romstasjonen? I så fall kult

I teorien kan man skru bezelen så GMT-hånda treffer hvor romstasjonen er akkurat nå. Og så kommer bezelen og romstasjonen til å være synkronisert en stund. Men jeg antar at dette er noe som må justeres rimelig ofte, hvis den skal fortsette å være presis. Bezelen er delt opp i 16 sektorer på 90 minutter hver (romstasjonen gjør 16 runder rundt jorda i løpet av et døgn og hver runde tar 90 minutter).

Her er en collage av den første versjonen av denne klokka med litt grafikk som viser tanken bak det hele.

Screen Shot 2020-03-17 at 12.42.53.png



Klippet fra et intervju med kosmonauten som kom på ideen:

"If you look at the projection of the trajectory of a spacecraft flying above the Earth, it looks like a sinusoid, and each subsequent revolution is offset from the previous one. The period of revolution of the spacecraft, that is, the time during which it makes a revolution around our planet, is approximately 90 minutes. Based on these data and knowing the initial time, it is possible to calculate over what part of the Earth at what moment in time the spacecraft is located. The idea of this watch is that, looking at the dial, you could immediately determine where the spaceship is now. To do this, I came up with a special bezel, the sectors of which are painted in different colors representing the continents: Europe and Russia - red, Asia - yellow, Africa - black, Australia and New Zealand - green, North America - blue, South - orange, and oceans and the seas are naturally blue.

GZR: But does the circulation period depend on the flight altitude?

Of course, the Cosmonavigator also has a certain error for this reason. We give the crews of spaceships such a watch before flying, but this is more of a souvenir, which the cosmonauts then, for example, give to their friends. Nevertheless, their families can very well follow these hours where they are flying now, and even in the Mission Control Center, staff can use the clock, so to speak, as a first approximation. There are thoughts to create a more accurate device that could be adjusted depending on the period of treatment, and it would work very accurately. But this is not an easy task for watchmakers, it turns out to be a complex and expensive mechanism, and such things should be done already for a specific customer who will pay for all this."