Fredrique Constant Monolithic Manufacture

For en som ikke er kjent med silikonens egenskaper men registrerer at materialet i større og større grad brukes i produksjon av verksdeler; hvordan er slitestyrke over tid sammenlignet med materialene den erstatter?

"Often referred to as "silicium" (silicon in French), silicon is a hard and light materials that unlike metal does not respond to environmental changes such as temperature or magnetism. Silicon parts also require little or no lubrication."

"Silicium has many advantages, like hardness, lightness, anti-magnetism, and it doesn’t require any lubrication. With that being said, it doesn’t mean that silicium can and will replace all metal mechanical parts in a movement. There are specific parts of a mechanical watch movement where the application of silicium would not make any sense but when it comes to the escapement (which is the actual heart of the movement) - where magnetism, lubrication, high friction is key - silicium is the perfect material."

"Silicium has not changed the manufacture of traditional watch making but opened up certain new possibilities, which I believe are a benefit to the end consumers. The knowledge, training, and craftsmanship of the individual watchmaker has not changed at all but the accuracy and durability, particularly of the escapement has improved. So in many ways silicium parts merely replace metal ones."

Ja, tydeligvis er du hovedsakelig opptatt av estetikken som fins i en mekanisk sammensetning eller tilkobling.
På min side er hele ingeniørings oppnåelse og mekanisk betydning (på en praktisk måte) også en viktig del av det som fins i et urverk.
Og det kan noen ganger bli litt usynlig.

Maurice Lacroix sin "Roue Carrée" er et eksempel av mekanisk sett unødvendig hjulsystem som er ganske kult å se på.

Jeg syns også at mekanisk bragd er kult å se på, men jeg er også tiltrykket av mekaniske løsninger som viser eller tyder på ingeniørings forståelse.
Da er jeg litt mer 50/50 på temaet.
Derfor syns jeg at F-C fortjener skryt uansett at det faller ikke helt som min drømmeklokke på estetikk side.
De kan sikkert forbedre sin design og jeg har faktisk tenkt å ta kontakt med de for å gi litt impuls.
Man vet aldri...

Det er nok korrekt observert, det, og det tidløse i et tradisjonelt urverk. En urmaker fra 1700tallet, skulle kunne gjøre service på en moderne Rolex feks, ganske uproblematisk. Tross noen endringer i materialet, er den grunnleggende arkitekturen forholdsvis uendret.

Vi forstår iallefall hverandres standpunkt tror jeg, de er ikke så langt fra hverandre
Det var uansett en interessant diskusjon! Jeg er faktisk ganske spent på å se hvordan denne gjør det på markedet, og om det får noen konsekvenser ellers i industrien

• Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
God lesing her med en ny video.

"Eggerding also revealed to Watchonista that the Frederique Constant team worked hand-in-hand with Flexous adapting the new technology to the brand’s traditional collections. And one of the first things they noted was that the standard gear train could not cope with the breakneck speed of a 40Hz regulator that causes the seconds hand to make 80 moves per second for the smoothest possible sweep. This led to the design of a completely new base movement – the automatic FC-810 caliber."

Lignende tidligere prosjekt fra Zenith her med 15 Hz (108.000 vph) og synligere mekaniske bevegelser.

Haha, ja... Takk for det.

Jeg har litt editering å gjør da.
Norsk er mitt tredje språk da tror jeg at jeg er tilgitt ;)
Ja vi var to der med skrivefeil.
Kjente til antimagnetiske og «lubrifi»egenskaper. Enda viktigere er vel økt durability. Veldig bra. Alt som kan være med på å øke levetid på verksdeler er bra

• Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Det er nok korrekt observert, det, og det tidløse i et tradisjonelt urverk. En urmaker fra 1700tallet, skulle kunne gjøre service på en moderne Rolex feks, ganske uproblematisk. Tross noen endringer i materialet, er den grunnleggende arkitekturen forholdsvis uendret.

Vi forstår iallefall hverandres standpunkt tror jeg, de er ikke så langt fra hverandre
Det var uansett en interessant diskusjon! Jeg er faktisk ganske spent på å se hvordan denne gjør det på markedet, og om det får noen konsekvenser ellers i industrien

Nei, for min del forstår jeg ditt synspunkt: jeg er også en person som setter pris på mekanisk bragd.
tourb.gif

Jeg tror på at vi står midt i et skillepunkt i urverk industrien.
Med en ny bransje som går vekk fra de tradisjonelle løsningene og satser mer på innovasjon med nye materialer.
Vi kan snart få en del mekanisk urverk som trenger service hver +30 år eller mer.

Jeg likte dette urverket. Innovasjon er å tenke utenfor boksen, og komme opp med noe som faktisk tar oss til det neste trappetrinnet. Montere blå skruer istedenfor blanke er ikke innovasjon i min bok. Blir spennende å følge dette prosjektet videre og se om det virkelig gir noen fordel, eller om det blir bare "pynt". Tommel opp til Frederic Constant for å ikke følge strømmen! :cool: